q-factor

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

ma 4 april 2016, 13:34

Aangezien mijn ritje woon-werk ongeveer 43 km is, is er genoeg tijd om eea aan variatie in te bouwen. Zeker de laatste 2 maanden een redelijk hoeveelheid kracht, d2 en d3 in mijn trainingen verwerkt.

Maar het feit blijft, het is op de weg en niet in het bos. Ik ben "bang" dat ik het daar in moet gaan zoeken. Ik zal wel binnenkort eens goed kijken naar mijn positie op de mtb tegenover de race. Misschien dat ik daar nog iets kan verbeteren.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Trek 920 (tacx).
Contacteer:

ma 4 april 2016, 13:50

Maddox schreef:Ik zou eerst kijken hoeveel er te winnen is door gewoon meer mtb kilometers te maken en daarbij actief op je techniek te letten. Volgens mij valt er voor veel wegrenners veel te winnen op dat vlak. Ga eens kijken op youtube welke technieken je voor bochten kunt toepassen. Ga fietsen en bouw vertrouwen op.
+ 1, goeie bandenspanning, rem los en die mtb door de bochten gooien :D .
life starts @ 150bpm...
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10345
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 4 april 2016, 16:02

Ik doe al mijn woonwerk op een Trek Superfly - voorzien van Big Apples en een no-name carbonnen vorkje en een 1x10 set-up. Kun je ook best mee doortrappen.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber '12

za 7 mei 2016, 15:01

raassie schreef:Maar het feit blijft, het is op de weg en niet in het bos. Ik ben "bang" dat ik het daar in moet gaan zoeken. Ik zal wel binnenkort eens goed kijken naar mijn positie op de mtb tegenover de race. Misschien dat ik daar nog iets kan verbeteren.
Ik durf em ook wel andersom te gooien. Ik ben namelijk op de cyclocrosser van mijn vriendin(zelfde framemaat, alleen een stuk lichter materiaal) langzamer op de weg dan op mijn 29-er hardtail. Althans zo voelt het. Het is zelfs zo dat ik op de weg minder prettig fiets met mijn vork in de lock-out en daardoor sneller moe ben in de benen. Blijkbaar is mijn lichaam gewend aan de vering en ben ik er op aangepast. Met andere woorden: fietsen op een mountainbike is anders voor je lichaam dan fietsen op een racefiets. En goede resultaten in het ene gebied garanderen niet hetzelfde in het andere gebied.

Daar komt bij dat Strava een heel slechte richtlijn is. Zeker de kortere segmenten. De langere zijn al wat betrouwbaarder.
Als voorbeeld fiets ik bijvoorbeeld precies een uur over de route bij mij in de buurt. Kom op Strava redelijk in de top 10% mee, maar fiets niet snel een KOM of top 10 klassering. Ik fiets dit rondje alleen zonder pauzes. Persoon B fiets op hetzelfde moment als mij ook het rondje in een uur. Hij/Zij pakt alleen wel die KOM'metjes alleen staat na elk segment een minuut stil om uit te puffen.
We fietsen dus beide even lang over de volledige route en onze gemiddelde snelheid is hetzelfde, alleen lijkt het door onze prestaties alsof persoon B een stuk beter heeft gefietst dan mij.

Staar je dus niet blind op Strava segmenten. De enige die daarvan nog enigszins interessant zijn, zijn de langere stukken.
En dan hebben we het nog niet eens over de afwijkingen gehad van de verschillen in meetapparatuur.

Wat betreft het aanpassen van je lichaam. Ik denk dat als je ipv 55km in 3 maand, 55km op de mtb springt per week dat je lichaam snel went aan de andere manier van fietsen en je vrij snel zult merken dat je basisconditie van het weg-fietsen ook in het terrein zichtbaar word.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2023
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Zwart, rood en een scharnierpunt

za 7 mei 2016, 15:39

+1, in het terrein rij je toch veel explosiever en actiever: Vooruitkijken, anticiperen, reageren, corrigeren, draaien, versnellen, korte steile klimmetjes, technische afdalingkjes, bunnyhoppen, wheelies, etcetc... een uur in het bos is veel meer een aanslag dan een uur op de weg.
Pivot
Dartmoor
Propain

-Life begins at the end of your comfort zone-
Plaats reactie