Afvallen, klimconditie verbeteren, ftp en hartlslag 50+er

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1272
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

do 25 februari 2016, 17:34

RobSter schreef:Ha, leuk om te lezen dit.
Alleen mis ik de tijd om zoveel te sporten.

:(
Prima toch, kun je ook niet overtraind raken :-q

Als ik al dat afvallen en veel sporten lees, vind ik er al niks meer aan,
overtraining bestaat eigenlijk ook niet echt, dan is het vaak onder eten, te veel doen en te weinig eten, daar wordt je pas flauw, zoutloos, van, een beetje zuur zelfs.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 772
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

do 25 februari 2016, 18:23

Dat is niet wat overtrainen betekent, en het bestaat wel degelijk.
Vorsprung duch Pedantik.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

do 25 februari 2016, 18:59

Zojuist een pittige, 1,5 uur durende, Paincave workout op de Tacx afgerond en een half uur uit gefietst.

Had ik al gezegd dat je een beetje gestoord moet zijn om zoiets vrijwillig te ondergaan? :winkie:
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

do 25 februari 2016, 22:57

Als je het leuk vind om jezelf te pijnigen kan ik de Sufferfest video's (ik ken die van paincave niet, lijkt iets van gelijksoortig marteltuig) van harte aanraden.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03
Mijn mountainbike: Episch

za 27 februari 2016, 11:30

futura schreef:Ik maak toch maar even een apart topic aan omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
Overigens al een mail gehad van Jurriaan, nogmaals dank. :-q

Heb inmiddels al heel wat topics gevolgd over de bepaling van hartslagzones, en de andere, betrouwbaardere trainingswijze: trainen op vermogen.
Mijn FTP heb ik bepaald nav een cycleops ftp-test. (205)

Omdat het echt pleuris weer is de laatste tijd en ik de trails niet wil slopen heb ik drie weken geleden een tacx vortex full smart gekocht.
Moet zeggen dat ik mij prima vermaak op de trainer met virtual training van cycleops, vooral de premium workouts, het fietsen van routes met video en het fietsen van je eigen mtbtracks die je met de route creator kunt invoeren is geweldig.

Vandaag een account aangemaakt in Zwift, mijn eerste indruk is erg positief, moet eea nog wel ontdekken.
Zag ook trainingschema's ter opbouw van je FTP voor beginners en gevorderden.

Mijn doel is primair minimaal 10kg afvallen, maar daarnaast wil ik conditie opbouwen, met een lagere hartslag rijden, voor mijn mtb rondjes Leersum, Amerongen en Rhenen.
In deze rondjes zitten steeds meer km en hm en dan zit die 105kg steeds meer in de weg.

Heb afgelopen zaterdag voor het eerst met een hartslagmeter gefietst.
Deze was maximaal 186 en kwam in de klimmetjes niet onder de 170. Het gemiddelde over 3.15 uur zat op 156, kreeg mijn hartslag niet omlaag.
Als je de onbetrouwbare methode 220-leeftijd zou mijn maximale hartslag 169 mogen zijn, met een onzekerheid van 15 slagen.

Mijn vragen:
Is mijn hartslag (51jaar, 187cm lang met een gewicht van 105kg) bij mtben niet veel te hoog?

Welke trainingsschema's kunnen jullie mij aanraden, eerst vet verbranden in zones h en d1 (z1-z3) en dan opbouwen met intervallen of direct een combinatie van beiden?

Weet dat variatie belangrijk is om je lichaam uit te dagen maar welke frequentie en duur is het meest effectief?
Waarschijnlijk wil je het niet weten maar op dit moment is een rondje Leersum op de mtb simpelweg te hoog gegrepen. Je bent niet meer de jongste, te zwaar en blijkbaar niet in een heel goede conditie. Met 3,5 uur rijden op een HF van 156 bouw je in ieder geval geen conditie óp. Je kan op internet inderdaad schema's en workouts vinden maar zijn die op JOUW situatie toegespitst? Waarschijnlijk niet. Overweeg een tijdje begeleid te trainen. Zodra je zelf echt thuis bent in de materie kan je daar altijd mee stoppen. Zie het als een investering.

Overigens heb ik dé wijsheid zeker niet in pacht maar uit ervaring weet ik waar voortdurend op de limiet rijden (verslaafd aan snelheid) toe kan leiden. Wat dat betreft heb ik de waarschuwing die mijn lichaam op een zeker moment gaf begrepen.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03
Mijn mountainbike: Episch

za 27 februari 2016, 11:30

-dubbel :o -
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

za 27 februari 2016, 12:15

Je hebt een punt Richard: te zwaar, lid van omroep Max en geen al te beste conditie waarbij klimmen steeds zwaarder wordt.
De rollator met Roro's en Noni's staat al klaar :D

Vraag mij uberhaupt af of mountainbikers op het parcours van Leersum hun hartslag wel laag kunnen houden en of het verstandig is je hartslag in de gaten te houden.

Ik ben al vanaf januari bezig met de opbouw van mijn conditie door meer te sporten met als gevolg 5kg gewichtsverlies.

Was in het begin te fanatiek, zat zowat elke dag op de Tacx, kreeg overal pijntjes vooral de knieen.
Deel dus jouw ervaring dat je moet luisteren naar de signalen van je lichaam.

Mede door dit topic rustiger aan gaan doen, extra op voeding letten, ipv elke dag nu om de dag.
Donderdag een Painvave gedaan, een soort sm workout met 126% ftp blokken, herstel nu twee dagen om zondag het bos weer eens op te zoeken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8205
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

za 27 februari 2016, 18:41

futura schreef:Mede door dit topic rustiger aan gaan doen .... zondag het bos weer eens op te zoeken.
Rustig aan. Mijn advies: geef jezelf, je lichaam en je geest twee jaar de tijd om op niveau te komen. Anders brand je jezelf op. Je hebt nu nog slechts pijntjes aan je knieën. Dat wordt als je te fanatiek van start gaat vanzelf pijn en dan een blessure. Ben je verder van huis.

Welkom op Leersum, maar wel rustig aan. Als je hartslagmeter hebt, gebruik die dan om een bovengrens in te stellen. Niet hoger dan 130 á 140 bpm. Kom je daar boven, dan afremmen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: is een obsessie

za 27 februari 2016, 20:35

Nou, incidenteel hoger kan wel als dat meer fun geeft. Daarna weer rustiger. Het moet vooral leuk blijven.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

zo 28 februari 2016, 21:42

Andersom,

Van 81 naar 76-77 kg gegaan. Volgens de sportarts had ik overgewicht. Volgens de statistieken klopte dat ook, 16% bodyfat bij 188 cm.

Door de snellere suikers te laten staan en meer vezelrijk te eten ben ik zonder al te veel moeite 5 kilo afgevallen. Als het moet zou er nog 2 kg vanaf kunnen maar dan moet ik al het lekkers laten staan.
Het is hobby, we hebben er lol in, maar het moet wel leuk blijven.

Jezelf dus afvragen of het altijd de kwelling waard is, is ook een goede tip.

Betreft basis training, al lang achterhaald. Als je al enkele jaren fietst, kun je met intensiever werk, in minder tijd veel fitter worden
Crapton
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Chiner, Scrott

zo 28 februari 2016, 22:19

Ik ben 55, 1.82 m 80 kg en kom nog steeds aan HF 185 bij max inspanning. Dat gaat meestal met een prima lekker gevoel. Soms zit ik wat minder ben bv moe dan doe ik tandje minder. Ik fiets al jaren zeer regelmatig en redelijk intensief ofwel teuten heb ik een hekel aan.

Je moet je lichaam goed aanvoelen en je inspanning er op afstemmen. Dwz als je zonder hijgen en hartkloppingen een HF van 175-180 goed kan verdragen is er m.i. niets mis mee dit met intervallen te doen.

Met klimmen is gewicht uiteraard doorslaggevend. Als je met jouw lengte op 85 kg kan komen is dat volgens mij al zeer goed voor de leeftijd. Ik zou dat geleidelijk doen door je voedingspatroon aan te passen ipv een crash dieet. Ik heb zelf een paar keer getracht zeer streng te diëten maar ik merkte dat ik kracht en uithoudingsvermogen en met name een lekker gevoel kwijt was.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Chiner & Scrott
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

zo 28 februari 2016, 23:07

Ja Glenn het is een hobby en dat moet het ook blijven!

Vandaag eindelijk weer eens een lekkere rit in het bos gereden en genoten van de prachtige routes Leersum, Amerongen en Rhenen.

Ik heb geprobeerd mijn hartslag op max 140 te houden en dat lukt alleen op de rechte, vlakke, stukken en dan sta ik zo goed als stil.
Dat opbouwen doe ik dus maar op de Tacx.

Heb het meeste voordeel ervaren in de klimmen door mijn hartslag tussen de 160 en 170 te houden, voorheen liep die snel naar de 185.
Ik kan het nu met gemak volhouden en heb mij weer ff op laten naaien op de klim voor de lange Amerongen afdaling met als toetje maximaal downhill 8)

Maar er is hoop, ik kan altijd nog aan de elektrische mtb. :oops:
Ik heb er vandaag een achter mij gehad, dat brommende geluid geeft toch de merkwaardige associatie met een fietsende vibrator :lol:
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

ma 29 februari 2016, 10:49

futura schreef: Maar er is hoop, ik kan altijd nog aan de elektrische mtb. :oops:
Ik heb er vandaag een achter mij gehad, dat brommende geluid geeft toch de merkwaardige associatie met een fietsende vibrator :lol:
het enige wat een e-bike doet is je nog meer opjagen. Want je wil harder, geholpen door de motor. :-)
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

ma 29 februari 2016, 10:56

Glenn-biker schreef:Andersom,

Van 81 naar 76-77 kg gegaan. Volgens de sportarts had ik overgewicht. Volgens de statistieken klopte dat ook, 16% bodyfat bij 188 cm.

Door de snellere suikers te laten staan en meer vezelrijk te eten ben ik zonder al te veel moeite 5 kilo afgevallen. Als het moet zou er nog 2 kg vanaf kunnen maar dan moet ik al het lekkers laten staan.
Het is hobby, we hebben er lol in, maar het moet wel leuk blijven.

Jezelf dus afvragen of het altijd de kwelling waard is, is ook een goede tip.

Betreft basis training, al lang achterhaald. Als je al enkele jaren fietst, kun je met intensiever werk, in minder tijd veel fitter worden
188cm en zogezegd overgewicht bij 81kg :o Wat een leuke dokter, dan moet ik met mijn 83kg en 183cm wel morbide obesitas hebben :winkie: .
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 702
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

ma 29 februari 2016, 11:48

Richard1974 schreef:Met 3,5 uur rijden op een HF van 156 bouw je in ieder geval geen conditie óp.
Deze zin snap ik niet helemaal. Hoezo zou je dan geen conditie opbouwen? Als ik het zo schat op zijn hartslagen is dat een 3,5 uur met veel D2 / Z3 werk. Prima toch? Alleen zorgen dat je goed herstelt.
Plaats reactie