Afvallen, klimconditie verbeteren, ftp en hartlslag 50+er

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

nversteege schreef:
Richard1974 schreef:Met 3,5 uur rijden op een HF van 156 bouw je in ieder geval geen conditie óp.
Deze zin snap ik niet helemaal. Hoezo zou je dan geen conditie opbouwen? Als ik het zo schat op zijn hartslagen is dat een 3,5 uur met veel D2 / Z3 werk. Prima toch? Alleen zorgen dat je goed herstelt.
Deze heer is niet meer zo jong, te zwaar en heeft vermoedelijk lange tijd niet of weinig aan sport gedaan. De reden dat hij een hartslag van boven de 180 haalt zoals hij omschrijft is waarschijnlijk omdat hij zichzelf overbelast. Met een maximale hartslag die gemiddeld genomen bij zijn leeftijd hoort heeft hij 3,5 uur op ongeveer 90% van zijn max gereden (zonder solide basis conditie). Dat mag misschien een voldaan gevoel geven maar zeker met het oog op de langere termijn (gezondheid) is het echt aan te raden op een lagere gemiddelde hr te rijden.

Dat gezegd hebbende, het gros van de mensen traint te vaak of te zwaar. Vaker nog een combinatie van die twee. Conditie bouw je op met een systematische / gradueel opgebouwde belasting. Dat is het meest efficiënt met het oog op prestaties en belanrijker nog: gezondheid
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bert l. schreef:
futura schreef:Mede door dit topic rustiger aan gaan doen .... zondag het bos weer eens op te zoeken.
Rustig aan. Mijn advies: geef jezelf, je lichaam en je geest twee jaar de tijd om op niveau te komen. Anders brand je jezelf op. Je hebt nu nog slechts pijntjes aan je knieën. Dat wordt als je te fanatiek van start gaat vanzelf pijn en dan een blessure. Ben je verder van huis.

Welkom op Leersum, maar wel rustig aan. Als je hartslagmeter hebt, gebruik die dan om een bovengrens in te stellen. Niet hoger dan 130 á 140 bpm. Kom je daar boven, dan afremmen.
+1 voor de wijze woorden van Bert L.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Richard1974 schreef:Met een maximale hartslag die gemiddeld genomen bij zijn leeftijd hoort
Vergeet dat!
Voor veel mensen (waaronder ikzelf), klopt dat voor geen meter. Als hij tijdens een klim oid de 180 aantikt, zal zijn max hartslag nog veel hoger liggen. Alleen een (inspannings)test kan je met goed fatsoen vertellen wat je zones zijn.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Tikte gisteren toch de 187 aan, ik werd door een dame ingehaald en ja wat doe je dan als oude lul....
Enne ik weet voldoende, dank voor jullie input. :-q :bier: (dat laatste in mindere mate)
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

to0n schreef:
Richard1974 schreef:Met een maximale hartslag die gemiddeld genomen bij zijn leeftijd hoort
Vergeet dat!
Voor veel mensen (waaronder ikzelf), klopt dat voor geen meter. Als hij tijdens een klim oid de 180 aantikt, zal zijn max hartslag nog veel hoger liggen. Alleen een (inspannings)test kan je met goed fatsoen vertellen wat je zones zijn.

Klopt, je hebt helemaal gelijk vwbt de inspanningstest. Daarom staat er ook gemiddeld genomen. Ik ben en blijf van mening dat deze heer voor een oudere beginner te intensief traint. Ik heb mijn punt gemaakt en zal aan dit topic geen bijdrage meer leveren.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Doe ook maar niet.
Op basis van vermoedens, waarschijnlijkheden en gemiddelde's kun je immers geen gedegen trainingsadvies geven. Enkel zeggen dat je rustiger aan moet doen is dan ook gebaseerd op niets.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Nog 1 x dan Glenn, ook jij hebt helemaal gelijk. Maar als je het hele topic (goed) hebt gelezen dan heb je gezien dat ik heb aangeraden om eventueel een tijdje onder begeleiding te trainen.

Ook heb ik dit gezegd: Conditie bouw je op met een systematische / gradueel opgebouwde belasting. Dat is het meest efficiënt met het oog op prestaties en belanrijker nog: gezondheid. Dit kun je toch niet ontkennen?
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Trainings advies geven aan beginnende oudere mannen, pffff, het is als parels voor de zwijnen..., ze zien één jongere dame harder fietsen en elk advies is vergeten, het zijn net tieners :-{

één goede training is soms al moeilijk.
één goede trainingsweek, wordt al heel lastig.
één goede 4 weekse trainingsperiode, met daarin een rustige periode, pffff
één goed trainingsjaar, is meer geluk dan wijsheid.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

zip
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Ah joh, in mijn omgeving zijn er velen die niet specifiek trainen en harder fietsen dan ik :D
Gewoon veel kms trappen en je zult merken dat je conditie snel vooruit gaat.

Plezier hebben lijkt me het belangrijkst.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Van het weekeinde voor het eerst sinds jaren onder de 100kg, het gaat nu (te) hard....

In 8 weken tijd ongeveer 800km op de tacx met virtual training van Cycleops.

Als ik de 90kg aantik komt er een nieuwe fully 29er. :bier:
Een mooie uitdaging is dat want een nieuwe fiets kopen en dan vervolgens ook nog eens nieuwe wielen moeten aanschaffen omdat je ze anders vierkant rijdt.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Nu bijna een maand verder, pluk elk weekeinde de vruchten van indoor trainen op de tacx.
Het klimmen gaat mij steeds beter af, de hartslag kan ik dan niet onder de 170 houden.
Herstellen op de routes Leersum, Amerongen en Rhenen lukt niet, las nu 3 pauzes in van een paar minuten om de hartslag omlaag te krijgen. Dit werkt goed.
Gewicht zit nu op 97 kg, nog 7 te gaan.

Heb persoonlijk het meeste baat gehad bij de Paincave sm workouts met intervallen van 126% FTP.

Nog iemand tips om dit bij te houden, te verbeteren naast veel D2 sessies van 1,5 uur?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bij houden, is het blijven doen van hetgeen je doet. Progressie boeken door aanpassing van de trainingsvorm. Herstel tijdens fietsen kan ook prima, voordeel is het feit dat je actievere circulatie houdt. Dit ivm afvoer van melkzuur. Hogere trap frequentie en lager tempo. Op een heuvelachtig parcours is dat een uitdaging.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Afvallen gaat op veel verschillende manieren.. 1 ding weet ik zeker.. Gelletjes en geprepareerde repen?
Laat die maar staan.. 100%
'Be like water my friend'
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Update: doel is bereikt en ben zelfs onder de 90kg gekomen, leuk die complimenten....ben je ziek je ziet er zo magertjes uit :o
Moet wel weer een nieuwe garderobe aanschaffen, vooral de zakelijke loopt in de papieren...

Qua conditie gaat het ook geweldig, 2 weken terug met groot gemak ca 100km Heuvelrug en vorige week over 3 dagen verdeeld 165km Overijssel.
Daar ik helaas niet elke dag kan mtben gebruik ik de tacx vortex erg veel, deze wil ik gaan verkopen voor een die hellingspercentages van de Mt Ventoux/ Alpe d'Huez aankan.

Mijn volgende doel en ik had er een bloedhekel aan: Mt Ventoux/ Alpes
Plaats reactie