Pijn in de onderrug

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Michiel Hamerslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 juni 2004, 16:13
Mijn mountainbike: Trek 4300

Beste mtb'ers ik geef jullie een advies zodra jullie voelen dat je pijn in je rug hebt en je je moeilijk kan buigen en uit je stoel kan komen GA DIRECT NAAR JE FISIO!!!!!

ik heb er namelijk ook last van: Ik had ongeveer 1,5 maand geleden last van mn rug k dacht oh das een spiertje ofzo die ik een beetje verrekt had. het werd steeds erger en erger. ik kan nu niet meer opstaan of op mn fiets komen. ik gister naar de fisio. bleek dat mn wervels in mn rug vastzaten. mn fisio zei dat k er telang mee door had gelopen en ik nu op een herstel van ongeveer 3 maanden moet rekenen!!! oftewel 3 maanden naar mn fiets kijken en poetsen (GRRRR)

ALs je het gevoel hebt dus dat je niet kan opstaan en buigen ga direct naar je fisio anders staat je bike te lang stil
Trek rules the planet
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

oké, ik zal eens proberen of ik nog op kan staan.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Bij jou is het uit de hand gelopen. Erg persoonlijk.. had er ooit wel eens last van, maar is toen over gegaan. Je kan altijd buik -of rugoefeningen doen om de hele handel steviger te maken.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

The Flying V schreef:Bij jou is het uit de hand gelopen. Erg persoonlijk.. had er ooit wel eens last van, maar is toen over gegaan. Je kan altijd buik -of rugoefeningen doen om de hele handel steviger te maken.
Inderdaad. Ik heb heel lang last van mijn rug (gehad) tijdens mtb. Foto's van mijn rug laten maken...conclusie: tussenwervel toont slijtage en dat op mijn 17e jaar....

Ik denk die klachten blijf ik houden.

nu doe ik sinds 3 weken mijn buik en rug trainen, én ik doe hardlopen. Daar word je rug blijkbaar ook sterker van en nu heb ik al een pak minder last! (en dat al na 3 weken)
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Das toevallig. Ik (27 jaar) zit zelf in een zelfde soort "revalidatieproces" sinds april. Bij mij bleek het tegelijktijdig bewegen van beide benen of armen met gewichten de boosdoener (lees fitness). Mijn rugwervelkolom werd dan als het ware scheef getrokken, wat dan weer een tegenreactie van mijn russpieren uitlokte. Voor mijn gevoel liep ik continue met een loodgordel om mijn middel wat mijn bekken naar voren wilde kantelen (zeg maar een overdreven holle rug). 's morgens opstaan was echt een ramp.

Ter illustratie eind 2003 liep ik met gemak nog een halve marathon om de dag daarna nog even rood + groen in nijmegen te rijden. Nu is 10 min. rennen al heel wat.

4 weken geleden ten einde raad ook maar gestop met fitness (nadat het na een avondje fitnessen de volgende dag goed fout ging) en nu gaat het echt al stukken beter. Fietsen gaat aardig al durf ik nog niet voluit te gaan en vermijd ik al te volle cammelbags.

Trouwens ook een verende zadelpen helpt iets (bij gebrek aan geld voor een fully).

Wat mij het meest opvalt is dat ontspanningsoefeningen meer helpen dan inspanningsoefeningen.

Succes en luister vooral naar je fisio / manueel therapeut!
Laatst gewijzigd door Evil R op ma 19 juli 2004, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel Hamerslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 juni 2004, 16:13
Mijn mountainbike: Trek 4300

oh jah goed idee om nog bij mn eigen oefeningen te doen bedankt man

et gaat nu al een stuk beter dankzij mn fisio YES YES mn fisio denkt dat et iets sneller gaat dan drie maanden misschien 2 weken eerder t zijn dr tog 2 :P
Trek rules the planet
MIJN
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 1 augustus 2004, 14:34
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3000, XTR, Lefty Speed DLR2 carbon Tuned by Eighty-AID, crossmax sl, schmolke etc
Contacteer:

ik merk ook steeds meer en meer dat de strekkracht in de lage rug belangrijker is dan de buikspierkracht. Met name de ratio (lees verhouding tussen de strekkers en de buigers van de wervelkolom is essentieel.
Dus krachttraining (gericht) bij MTB is erg belangrijk!!
The little guy
C'dale Scalpel 3000 / Gemini DH team replica
CAZZA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 1 oktober 2002, 15:44
Mijn mountainbike: Scott Scale 29 pro - Duke Lucky Star

Dit is op zich natuurlijk een interessante discussie.
Er kan iets structureel fout zitten, maar vaak ligt de pijn in de onderrug ook gewoon aan verkeerd afgestelde fiets of gewoon verkeerd fietsen.
Zelf had ik er ook last van, totdat een ervaren oude man (met baard :D ) me erop wees......
Als je vooral bergop teveel moet "zwoegen/stoempen" wordt de rug ook aanzienlijk meer belast. Je ziet ze wel eens fietsen als het bergop gaat: hun bovenlichaam gaat van links naar rechts.
Een kleiner verzet en wat meer op souplesse wil dan vaak helpen. Je gaat weliswaar niet zo hard omhoog, maar je rug wordt minder belast.
Dit geldt uiteraard niet bij rugproblemen die andere oorzaken hebben.
Braking is a waste of energy!!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

CAZZA schreef:Dit is op zich natuurlijk een interessante discussie.
Er kan iets structureel fout zitten, maar vaak ligt de pijn in de onderrug ook gewoon aan verkeerd afgestelde fiets of gewoon verkeerd fietsen.
Zelf had ik er ook last van, totdat een ervaren oude man (met baard :D ) me erop wees......
Als je vooral bergop teveel moet "zwoegen/stoempen" wordt de rug ook aanzienlijk meer belast. Je ziet ze wel eens fietsen als het bergop gaat: hun bovenlichaam gaat van links naar rechts.
Een kleiner verzet en wat meer op souplesse wil dan vaak helpen. Je gaat weliswaar niet zo hard omhoog, maar je rug wordt minder belast.
Dit geldt uiteraard niet bij rugproblemen die andere oorzaken hebben.
Op zich aardig punt, je ziet nog steeds mensen in topic voorbijkomen die 23"fietsn hebben bij een 1.80 lengte. Je kan je zadel dan wel op de juiste hoogte krijgen maar hangt vervolgens in je frame door de lange bovenbuis.

Echter denk ik wel dat de meeste mensen hier dermate enthousiast zijn over hun materiaal dat ze een redelijk goede zit op hun fietsen hebben gevonden.

Bij mij ontstaat het wel door het hangen in m`n bureaustoel of bij lange ritten in de auto. Volgens mij zijn de beste tips al gegeven. Buikspieren trainen en afwisseling in sporten.
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

ik rijd niet bepaald klein, zeker niet bergopp maar sinds ik af ent oe de buikspieren train (vooral in de winterperiode gedaan) weinig last..... goed vaak doet het halverwege de wedstrijd wel pijn, maar meestal doet dan alles pijn en das na de wedstrijd afgelopen :-D.......... je moet gewoon zorgen dat de krachten van het stoempen niet direct door je wervels worden opgevangen :-q
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

CAZZA schreef:Dit is op zich natuurlijk een interessante discussie.
Er kan iets structureel fout zitten, maar vaak ligt de pijn in de onderrug ook gewoon aan verkeerd afgestelde fiets of gewoon verkeerd fietsen.
Wat kan ik aan de afstelling van de fiets veranderen om het te verminderen? Het zadel hoger of lager?
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

als je te laag zit kan je de kracht uit je rug proberen te halen, echter als je te diep zit en daardoor rugpijn hebt moet je t stuur hoger
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik heb weleens een enkele keer last gehad van mijn onderrug, en dat was duidelijk te wijten aan de stand van mijn zadel. niet zozeer de hoogte, maar mijn zadel was door slecht vastzetten van mij ietsjes achterover gaan staan (weet niet zeker meer of hij vlak was gaan staan of zelfs achterover, ik meen lichtjes achterover).

ik heb mijn zadel nu ietsjes voorover staan, zodat het voorste deel van het zadel "vlak is, en het achterste deel ietsje oploopt. ik heb in ieder geval geen last meer van mijn rug 8)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

Ik heb alle dingen al uitgeprobeerd, maar nog iets wat ik verrassend vind is dat ik alleen pijn in mijn rug krijg als ik alleen fiets ?! Als ik met een groep fiets heb ik nergens last van. En als ik de volgende dag alleen een rondje ga, heb ik na 20 minuten al pijn in mijn rug. En dit is me al minstens 6 keer opgevallen. Hoe kan dit denken jullie?
Edje
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 7 oktober 2002, 22:42
Mijn mountainbike: Giant anthem X1
Contacteer:

Lijkt me duidelijk: jouw rug kan gewoon erg slecht tegen alleen zijn.

Nee, misschien (en waarschijnlijk) dat je met die groep toch anders fietst. Wat vaker afstapt om even op elkaar te wachten bijvoorbeeld zodat je (rug) even ontspant. Of stukken wat langzamer en relaxter fietst om wat te zeveren.
Da's het enige wat ik kan bedenken.
?
Plaats reactie