Rugpijn op te lossen met verende zadelpen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Beste mensen, ik stel hier de vraag maar even in de wetenschap dat hier heel moeilijk een sluitend antwoord op te geven is; het is tenslotte geen "exact science".

Het probleem is; drie jaar terug heb ik een hernia gehad en had met fietsen (daarna uiteraard) vrij weinig last.
Een paar maanden terug reed ik door een kuiltje heen, zoals zo vaak, maar het schoot mij toen behoorlijk in mijn rug. Op dat moment kon ik niets meer; doorfietsen, afstappen; niets.

Sindsdien heb ik niet meer op het ding gezeten anders dan het een te proberen, maar het blijft een zwakke plek merk ik nu. Eindelijk is de fiets goed klaar en zou ik hem gaan gebruiken; niet dus.

Om de schokken wat minder door te laten komen (waarvan ik hoop dat het dan wel beter gaat.......) dacht ik aan een verende zadelpen. Een frame met vering is even geen optie.
Mijn vraag dus; zou dit effect kunnen hebben? Mensen die met verende zadelpennen rijden; voel je dan ook minder de schokken in je rug?
Zou je je bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat het nut zou kunnen hebben?

Gewoon jouw visie dus want zoals gezegd: "heb ik dan geen pijn in mijn rug?" >> "ja/nee" is natuurlijk een utopie.
Maar ik heb nog nooit met zo'n ding gereden en zij die dat wel hebben, zouden misschien een idee kunnen geven.

Alvast mijn hartelijke dank!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb op m'n Cannondale Badboy een Thudbuster verende zadelpen en ben daar erg tevreden over.
Op die fiets zitten dunne race bandjes die geen enkel comfort geven ( Schwalbe Kojak banden ) maar toch rijd de fiets erg comfortabel door die verende zadelpen. Je hebt veel minder last van slecht wegdek.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Is misschien wat lastiger, maar comfort vind je meer in de juiste houding en rijstijl dan in een verende machine eronder.
Dit houd in meer gaan staan.
Je zwaartepunt verleggen door je lijf meer naar voren of naar achter te duwen.
Goede oefeningen dagelijks herhalen.
Squad.
Lunch.
Enz enz.

Als je teveel gaat vertrouwen op het comfort van de machine blijf je te lang erop hangen en zullen de schokken je rug weer beschadigen.
Start eerst eens met goede oefeningen en wegtraining.
Ga dan langzaam weer het veld in.
1 troost in de loop der jaren genees je steeds sneller als er weer eens een korst afbreekt en een uitstulping je zenuwen terroriseert.
Hoe beter je conditie hoe sneller het herstel.
Let wel ik raad je niet af om verende hardware aan te schaffen of zelfs te gaan sparen voor een leuke fully.
Niks mis mee.
Echter het eerder geschreven verhaal kan jou ook van dienst zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, een Thudbuster helpt zeker ook mee om (onverwachte) klappen op te vangen, naast aktief rijden, volumineuzere banden met minder druk, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Jow Interceptor.
hier nog zo'n wrak, heb zelf een Suntour verende zadelpen en ja dat helpt :-q
Als je ergens anders geen winst meer kan halen is dat 'een' oplossing om toch te kunnen biken.
Een verschil van dag en nacht voor de rug en zitvlak, dit is de limousine onder de verende zadelpennen maar zwaar.
nadeel: ik vind een nadeel aan deze dat hij met inveren iets naar achteren wegveert (dus kom je ff nog krommer te zitten) die andere merken veren rechtop.
En met op en af stappen komt hij in/uit zijn sag, dus is dan ietsje hoger maar dat went wel.
helaas komt er ook nog veel storing via de armen naar nek/rug, maar t kan zomaar zijn dat je hiermee wel redelijk weer kan biken,en dat is zéér belangrijk :bier: ,
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
joostie338
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 22 april 2010, 20:22
Mijn mountainbike: MR, RnR x2 Grandone & ARTi

aurelius schreef:Ja, een Thudbuster helpt zeker ook mee om (onverwachte) klappen op te vangen, naast aktief rijden, volumineuzere banden met minder druk, etc.
+1

Ik rijd er nu een paar jaar mee, maar m.n. de onverwachte tikken filtert hij voor me weg. De grote hobbels zie je wel en dan moet je gewoon uit het zadel komen. Ik heb overigens veel minder last van mijn rug naarmate ik meer fiets. Mogelijk dankzij mijn thudbuster.
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik ben zelf ook een rugklantje, tot nu toe een keer of vier een hernia gehad van licht tot zwaar. Ik gebruik nu ook een jaar de thudbuster lt (je hebt ook de shorttravel) en merkte steeds minder pijn in mijn rug. Voorheen moest ik een keer of 4 per rit van 15km afstappen om mijn rug te strekken, nu heb ik soms nog dat ik een keertje af moet stappen en dat dan met ritten van een km of 30 tot 40. Laatst heb ik weer eens een tocht gereden zonder de thudbuster, na de rugpijn door de schokken van alle hobbels heb ik heel snel weer de thudbuster erop gedaan. Ik heb overigens een vrij actieve houding op de bike, sta veel en vang veel op met knieën en armen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kort samengevat:
- de juiste maat fiets & juiste houding zijn belangrijk.
- actief rijden is belangrijk.
- daarnaast haalt een (goede) verende zadelpen gewoon veel van de scherpte van de klappen af, dat is heel duidelijk merkbaar.

De beste die er is is de Cane Creek Thudbuster, en dan met name de L(ong) T(ravel) versie. Het deels naar achteren bewegen is in het begin even wennen, daarna vond ik het niet storend meer. Ik heb er zo'n tien jaar mee gereden op veel verschillende hardtails en hij is nog steeds technisch prima dus het is ook een degelijk produkt wat de prijs imo wel rechtvaardigt.

Als je toevallig in de buurt van Tilburg woont mag je de mijne wel eens uitproberen. Het is een 27.2mm, maar ik heb volgens mij ook shims voor 30.9 en 31.6 zitbuizen liggen (pb me maar indien je interesse hebt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Geen ervaring met verende zadelpennen. Maar wel met een zeurende onderrug naar verloop van tijd op de fiets. Indien niet al gedaan wil ik je adviseren om je fiets perfect af te laten stellen op jouw lichaam. Zadel, stuur, grip net even anders maakt soms al een wereld van verschil. Ik had uiteraard een meting gedaan voor de aanschaf van de fiets, maar toch wat klachten. Nog eens meten en afstellen bij een lbs die er betere apparatuur en ervaring in had. Probleem grotendeels weg.

Je kan ook een hoop doen met de bandenspanning, ga niet te hard rijden. Beste spanning kan je bepalen door met je volle gewicht op je stuur of zadel te gaan hangen. De juiste spanning heb je als je buitennoppen net aan de grond raakt.

Fiets je met een Camelbak? Zorg er dan voor dat het ding hoog op je rug zit. (dus gedragen door je schouderbladen) Zodat het ding niet in je onderrug beukt bij elke kuil.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Ik weet niet of een verende zadelpen de oplossing in voor dit soort problemen, vaak is er veel te winnen door het aanpassen van de rijstijl.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Denk dat iedereen het er wel over eens is dat een goede houding en actieve rijstijl bevorderlijk is om wat voor klachten dan ook te voorkomen. Maar als aanvulling daarop -dus niet "in plaats van"- werkt een goede verende zadelpen wel degelijk. En nee, daarmee beweer ik niet dat het een wondermiddel of oplossing voor elke rugklacht is. Maar of je met maximaal 7cm vering (Thudbuster LT) of volledig star over een wortelpad rijdt is echt een flink verschil.

Imo is een Tb LT een ondergewaardeerde pen.
Meer comfort is op een hardtail iig niet denkbaar, of je moet misschien aan een fatbike denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:Goede oefeningen dagelijks herhalen.
Squad.
Lunch.
Die tweede oefening doe ik elke dag maar ik krijg er geen sterkere core van. Lunge, lijkt me beter ;)

Met verende zadelpennen heb ik geen ervaring. Waar je ook eens naar kunt kijken is of je goed op de fiets zit, dat speelt ook een rol. Een actieve houding zoals eerdere beschreven ook en je kunt eens kritisch naar je banden kijken. Afhankelijk van waar je nu mee rijdt leveren bredere banden met minder druk mogelijk ook meer comfort op en dat scheelt.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Tim043 schreef:Ik weet niet of een verende zadelpen de oplossing in voor dit soort problemen, vaak is er veel te winnen door het aanpassen van de rijstijl.
Inderdaad.

Ik had evenveel last van mijn rug op de fully dan op de hartail. Lichter trappen bergop/tegenwind en vooral de core verstevigen bleek bij mij een betere oplossing.
Christonabike!!
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Een verende zadelpen zal inderdaad een aantal schokjes absorberen maar de vraag is als je zo'n klapt maakt dat je er pijn van krijgt aan je rug. Vangt een verende zadelpen deze klap dan op?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Grotendeels wel, daarom kan het onderdeel van de oplossing zijn. Techniek, houding/afstelling, bandenspanning, oefeningen... de oplossing zit 'm vaak in een combinatie van dingen. Het probleem ook.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie