Beter techniek leren op normale pedalen voor beginner

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Denk dat je met die keuze de spijker precies op zn kop slaat.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

doezel schreef:Ik kan nog steeds niet kiezen;

als ik lekker ga kloten op de vierkante meter (stoppies, bietje springen, wood15 rondhangen) dan wil ik met flats rijden;
5tens met Blackspire sub4 pedalen.

Maar als ik xc, enduro of park ga rijden wil ik vast zitten.
Dan gebruik in (tegenwoordig) spd trail pedalen (deore of xt) met Specialzed Ryme schoenen met vibram zolen, een gouden combinatie tussen comfort, grip en controle.
Dat ja, als ik niet ga fietsen, maar ga 'spelen', dus techniek oefenen en inderdaad vrijwel op dezelfde plek blijf dan meestal flats en 5.10's (saaie combinatie met de Saints, overigens sinds ik 5.10's heb vind ik de pedalen minder, wellicht eens op zoek naar een beter pedaal).
Techniek goed aanleren, niet vals kunnen spelen en je kunt makkelijker achterwaarts en voorwaarts afstappen, wat nog weleens handig kan zijn bij dat soort oefeningen.

Voor de rest, echt fietsen dus, altijd clipless, weleens met flats geprobeerd, maar vond het zo'n wazig gevoel hebben. En steeds kijken of je voet goed staat en verplaatsen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon gebruiken wat je zelf het prettigst vind.
Ik zou lekker met flats beginnen, tenzij je direct race ambities hebt :P

Maar goede pedalen en goede schoenen zijn dan wel een must, anders blijf je een beetje aanklooien.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Waar komt toch dat idee vandaan dat clipless iets met racen te maken heeft of moet hebben?

Het voordeel van clipless voor mij (en voor veel anderen) is dat je lekker vast zit en dat je dus in behoorlijk ruw terrein ook vertrouwd vast zit en er niet zomaar vanaf stuitert. En met wat oefening ben je direct los als dat nodig is.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Wiel-Maat schreef:Ja maar hier reageerde je op iemand die het over flats heeft en jij noemt vervolgens de voordelen van spd's zonder dat specifiek te noemen; da's wel wat verwarrend voor de T(opic)S(tarter) die nog niet zo erg thuis is in de materie... die denkt dan misschien dat jij het ook nog over die flats hebt :~
Beetje slechte formulering van mij inderdaad..

@doezel: ik denk dat dat komt omdat SPD schoenen vaak een stijvere zool hebben: zijn wat meer gespitst op vermogen leveren. Ook het feit dat je voeten altijd op dezelfde plek zitten (de plek waar je het meeste vermogen levert en mee getraind hebt) zal helpen. Maar ja het is maar de vraag hoe veel het scheelt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jan Willem schreef:Ik zou inderdaad een stel flats + goeie schoenen aanschaffen en daar eerst maar eens een poosje mee aan de slag gaan.

JW, dit meen je qua pedaal toch niet echt als advies als het gaat om goed....
Dan zou ik toch een paar tientjes meer uitgeven en ook geen Saints kopen maar gewoon een setje Nukeproof Neutrons ofzo... http://nextbikeparts.nl/mountainbike/aa ... dalen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bedoel eigenlijk meer als testpedaaltjes, als je meteen al >€ 50,- uitgeeft en die pedalen bevallen niet is er geen man over boord.
Maar je hebt gelijk; en een stel goeie pedalen zijn desnoods ook prima verkoopbaar.
(inderdaad, beetje verkeerd uitgangspunt om er meteen al vanuit te gaan dat flats niet bevallen) :roll:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jan Willem schreef:inderdaad, beetje verkeerd uitgangspunt om er meteen al vanuit te gaan dat flats niet bevallen):roll:
Klinkt toch echt als een contradictie... Alleen het testen op el cheepo's kan dat gevoel juist wel weer opwekken :wink:
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Als je net begint met moutainbike, is op flats rijden de aankomende tijd het meest ideale. Hiermee kan je de techniek ook (nog beter) aanleren zonder al te veel valpartijen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Knuppel in hoenderhok:
'Remmen is angst, flatpedals kiezen uit onzekerheid ook' :winkie: ...

Je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf het lekkerst vindt, maar... waarom geen drempeltjes slechten en grensjes verleggen en gewoon even wennen aan die SPD's? Als de overgrote meerderheid ermee kan fietsen moet iedereen dat kunnen, jij ook.
Voor mij betekenen SPD's juist pure controle downhill, zeker weten dat je vast zit wekt bij mij juist vertrouwen op waardoor ik vol gas naar beneden kan. Los zitten... Doodeng. Voor zover het XC-en betreft, want dat is wat ik doe, hier of in de bergen. En bergop is het handig aan je pedalen te kunnen trekken, idem met een sprint. Ja... Kan ook met flatpedals, maar daar is die techniek voorbehouden aan de best getrainden. Op SPD's simpeler, juist met minder technische bagage als beginner.
Echt 'trailrijden', pielen op lage snelheid op een vierkante meter, dan zou ik zelf evt naar flatpedals grijpen. En dan sowieso echte flatpedals kiezen met echte bijbehorende schoenen, zoals hierboven diverse combi's voorbij kwamen.
Maar goed, langzaam wordt dit topic een pro versus contra SPD danwel Flatpedals topic... Gebeurt wel vaker.

Het blijft gaan om de lol, doen wat je zelf het prettigst vindt. De meesten rijden XC met SPD's, maar dat kan ook met flatpedals, wat je wil.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

aurelius schreef: Maar goed, langzaam wordt dit topic een pro versus contra SPD danwel Flatpedals topic... Gebeurt wel vaker.
Ik zou ze dan ook meteen met de hand laten spaken... :winkie: :bier:
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ik ben een clipless fanaat, mss omdat ik vroeger met de racefiets reed en het reeds gewoon was.
Qua vermogen denk ik dat het voor ons liefhebbers weinig verschil uitmaakt en dat trekken bergop is voor weinige van toepassing.
Wat ik met wel afvraag is, op mijn XC schoenen zit wel een profiel soort profiel, bij Vans en 5/10's is dat niet het geval. Dat lijkt me toch moeilijk wanneer je op een vettige, natte, helling ff van het pedaal moet... of is dat een verkeerde indruk?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Geen verkeerde indruk, mijn 5 tens glijden op een vette helling alsof je op ijs loopt :P

En +1 voor de Nukeproof Neutrons.
Heb eerst de Saints gehad, prima grip totdat mn schoenen gingen slijten.
Met versleten schoenen op de Nukeproofs nog steeds bergen grip.
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

mud mate schreef:
Jan Willem schreef:Ik zou inderdaad een stel flats + goeie schoenen aanschaffen en daar eerst maar eens een poosje mee aan de slag gaan.

JW, dit meen je qua pedaal toch niet echt als advies als het gaat om goed....
Dan zou ik toch een paar tientjes meer uitgeven en ook geen Saints kopen maar gewoon een setje Nukeproof Neutrons ofzo... http://nextbikeparts.nl/mountainbike/aa ... dalen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De Nukeproof Neutron pedalen bestaan niet meer, hier zijn de Horizon pedalen voor in de plaats gekomen. Binnenkort ook online te verkrijgen.
Ander alternatief van Nukeproof zijn de Nukeproof Electron pedalen, die zijn ook echt goed!
NextBikeParts
Ride your own way!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Idd, ik zie dat ik de Electron heb van 354gram.
De nieuwe Horizon's zijn zelfs nog lichter met 318gram.

Shimano XT clipless pedalen zijn 343 gram...
Plaats reactie