Beter techniek leren op normale pedalen voor beginner

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
andrelar66
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 17:36

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Gelukkig zijn er dus ook ervaren Mountainbikers bij die op flat pedals rijden. Ga ze in ieder geval aanschaffen met bij behorende schoenen. Hoop dat ik meer gevoel en vertrouwen krijg in fiets en techniek.Thanks ! :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik gebruik ze zelfs in wedstrijden in de funklasse en marathons, vind het prima fietsen.

Als ik dan op clubpagina's lees dat de jeugd wel oud genoeg is om op klik pedalen over te stappen omdat dat beter mountainbiked en veel beter klimt dan gaan bij mij de haren overeind staan.

Niet om op te scheppen, maar ik heb meerdere klim KOM's met flats staan (Strava dus), dus ik denk eigenlijk dat het geen drol uitmaakt.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Qua vermogen leveren maakt het echt niks uit inderdaad. Het grootste voordeel vind ik het consequente plaatsen van de voet: is altijd hetzelfde en geen twijfel. En je kan bij een foutje op een technische klim wat onbenulliger aan je pedaal trekken om het te corrigeren.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, en bij hele stijle klimmen kan je ook nog trekken aan de peddels. Plus in een klim over een worteltje wippen is toch makkelijker met klikkers dan met flats.

Maar iedereen moet voor zichzelf weten wat het beste is. Ik ben een SPD fan, ik rij zo een beetje alles met mn klikkers, ook DH en trails.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

nversteege schreef:Qua vermogen leveren maakt het echt niks uit inderdaad. Het grootste voordeel vind ik het consequente plaatsen van de voet: is altijd hetzelfde en geen twijfel. En je kan bij een foutje op een technische klim wat onbenulliger aan je pedaal trekken om het te corrigeren.
Ja maar hier reageerde je op iemand die het over flats heeft en jij noemt vervolgens de voordelen van spd's zonder dat specifiek te noemen; da's wel wat verwarrend voor de T(opic)S(tarter) die nog niet zo erg thuis is in de materie... die denkt dan misschien dat jij het ook nog over die flats hebt :~
flaskk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 april 2012, 20:19

Nadeel is wel, wat ik zelf ondervonden heb op de Dirtjumper dat ik ooit langs het pedaal heb getrapt. En mijn kuit dat niet heel fijn vond.....

Ben ook SPD liefhebber, maar bij mij is het 95% weg/zandpaden en 5% technisch op de MTB.
Talon 1
Rockrider 920
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Alles heeft zijn voor- en nadelen; dat voorkeur voor SPD of flats voor een groot deel een persoonlijke voorkeur is blijkt wel uit het SPD vs 'gewone' pedalentopic, daar zijn ze er na 91pag nog steeds niet uit wat nou eigenlijk het beste is. Het laat zich aanzien dat het einde van dat topic nog lang niet in zicht is :winkie:

Maar in dit draadje gaat het duidelijk om wat handig is voor een (wat onzekere? :wink: ) beginner.

Vooral dat bevriezen bij onverwachte situaties en bochtenwerk is voor iederen herkenbaar; duidelijk een kwestie van (zelf)vertrouwen dat je om te beginnen alleen maar kunt winnen door een goeie, ontspannen beheersing van je bike.
Als relatief simpel bochtenwerk voor jou al heel lastig is, moet je dat winnen van vertrouwen imho niet nóg lastiger maken door je voeten ook nog eens aan die pedalen vast te gaan klikken.
Ik zou inderdaad een stel flats + goeie schoenen aanschaffen en daar eerst maar eens een poosje mee aan de slag gaan.
Beetje achtjes draaien, over een smalle plank proberen te rijden, trackstand oefenen en dat soort spelletjes.

Als je dan na een tijdje wat meer ontspannen op je bike zit, zou je die SPD's nog eens kunnen testen om te kijken hoe het dan gaat, je hebt ze dan toch al liggen?

Daarnaast zou je een clinic kunnen overwegen om de basics wat sneller onder de knie te krijgen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Nick Jackelson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 3 augustus 2015, 15:56

Dit is voor mij zo herkenbaar. Ook ik ben een maand of 2 begonnen. Op aanraden van mijn zoon met klikpedalen. Dat resulteerde (op de Brunssummerheide, singletrack) in een valpartij. Ik werd er alsmaar onzekerder van. Na monteren van gewone pedalen met gebruik van het juiste schoeisel is het MTB-en voor mij pas echt leuk geworden (en daar gaat het tenslotte om, toch?) Lekker doorgaan met je gewone pedalen. Wellicht dat die SPD pedalen er nog een keer komen - of niet.
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ook ik herken dit verhaal. Maar een vraag over die goede niet-klik schoenen. Als je bijv een wortelafdaling hebt, schiet je dan niet van je pedaal af? Ik reed eerst met oude hardloopschoenen en van die pedalen met ijzeren kartels (volgens mij wel goede pedalen), maar dan 'klapperde" ik wel eens op de pedalen met een afdaling of een boomwortel. Nu met kliks is dat wel veel prettiger. Maar in andere situaties herken ik die onzekerheid, en dat vind ik heel jammer.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Creama schreef:Ook ik herken dit verhaal. Maar een vraag over die goede niet-klik schoenen. Als je bijv een wortelafdaling hebt, schiet je dan niet van je pedaal af? Ik reed eerst met oude hardloopschoenen en van die pedalen met ijzeren kartels (volgens mij wel goede pedalen), maar dan 'klapperde" ik wel eens op de pedalen met een afdaling of een boomwortel. Nu met kliks is dat wel veel prettiger. Maar in andere situaties herken ik die onzekerheid, en dat vind ik heel jammer.
Met de juiste pedalen (dus geen kartels maar pinnen, wederom: zie als voorbeeld Shimano Saint's) en de het juiste rubber heb je daar echt geen last van.
Vincent32
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 28 oktober 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H10-2024

Met mijn Saint pedalen en FiveTen schoenen heb ik niet het idee dat ik van de pedalen schiet in een pittige afdaling. Dit had ik wel met andere schoenen. Schoeisel is dus ontzettend belangrijk.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja schoenen idd... had ik deze al gepromoot? :winkie:

Afbeelding
Die gast van die youtube filmpjes van GMBN rijdt er ook mee: Shimano AM41 dus. Beetje klein plaatje maar anders gewoon ff googelen.

FiveTen is al genoemd en ook goed maar bij deze is de grip ook super; die 5/10 modellen hebben bovendien allemaal veters en bij de AM41's zijn de veters dmv de flap afgeschermd, worden dus minder snel vies (sowieso is de hele schoen prima schoon te houden).

't is maar dat je het weet...
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ik vind die 5/10 schoenen alleen veel mooier om te zien.....
Die Shimano Saints pedalen zijn wel heel anders dan de pedalen die ik heb/had.
Ik ga het overwegen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Creama schreef:Ik vind die 5/10 schoenen alleen veel mooier om te zien.....
Die Shimano Saints pedalen zijn wel heel anders dan de pedalen die ik heb/had.
Ik ga het overwegen.
tja over smaak valt natuurlijk niet te twisten...de een vindt ze mooi, de ander niet (en 5/10 zien er wat meer skate achtig uit dus worden misschien door meer mensen mooier gevonden). Die witte strepen geven het ook een beetje een raar accent, zonder dat was misschien beter geweest. Ik vind ze iig prima en functioneel..goed warm ook.

ik begon zelf over die schoenen maar het ging hier natuurlijk over flat pedals, dus on topic maar weer :wink:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik kan nog steeds niet kiezen;

als ik lekker ga kloten op de vierkante meter (stoppies, bietje springen, wood15 rondhangen) dan wil ik met flats rijden;
5tens met Blackspire sub4 pedalen.

Maar als ik xc, enduro of park ga rijden wil ik vast zitten.
Dan gebruik in (tegenwoordig) spd trail pedalen (deore of xt) met Specialzed Ryme schoenen met vibram zolen, een gouden combinatie tussen comfort, grip en controle.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie