Beter techniek leren op normale pedalen voor beginner

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Van onzekerheid ga je in het algemeen alleen maar beroerder rijden ("verkrampen", etc...) dus daar ga je sowieso niets mee opschieten, niet voor aan clipless te wennen en niet om door mulzand, krappe bochten, ... te rijden. Beide tegelijkertijd proberen vergeten, ofwel:
1) Je zoekt makkelijkere tracks op om aan clipless gewend te raken,
2) Je gooit clipless eraf en gaat voor het mulle zand, krappe bochtjes, ...
... wanneer je of 1) of 2) onder knie hebt, kun je het andere nog een keer proberen.


Qua techniek, wat je met flats kan is in de regel overdraagbaar op clipless pedalen. Wat je met clipless pedalen kan, zelden op flats. Nu zou SPD pure controle kunnen geven (volgens mij maakt het weinig uit), maar het is toch wel fijn wanneer je nog een achterwiel van de grond gaat krijgen of op je pedalen blijft staan in die wortelsectie wanneer je noodgedwongen hebt moeten uitklikken (gelijk inklikken is in sommige condities, net zoiets als een kraslot). Anders kan ik me goed voorstellen dat het inderdaad doodeng wordt...

Als je uiteindelijk niet gewoon met beide kunt rijden, ben je eigenlijk gewoon een beetje gehandicapt. Vanzelfsprekend zul je met de clipless misschien net een fractie harder door een wortelsectie durven omdat het minder moeite kost om op je pedalen te blijven en met flats door die losse offcamber bocht, maar dat is geen wereld van verschil...


An sich is er niets mis met FiveTens (ik heb een paar Impact Karver) en als je een goede deal kunt vinden, zou ik er voor gaan... Edoch heb ik met skategympen ook nooit het idee gehad echt grip te kort te komen en daar heb je misschien nog een paar van liggen c.q. zijn aanzienlijk goedkoper te vinden.
Als je je tenen met 20km/h tegen een steen moet rammen dan weet ik alleen wel welk schoeisel m'n voorkeur heel duidelijk naar uit gaat.

Op rotsen lopen FiveTens overigens een stuk fijner omhoog dan XC schoenen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Je raakt wel sneller gewend aan SPD als je er continue op rijd. Tempo iets omlaag en dan is de kans dat je valt ook minder groot.

Ik ben SPD fan. Ik stap niet op de fiets als er geen SPD pedalen op zitten. Ieder zn ding.
#Skraleanjers
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Beginner:
- Stap op je bike en rijd de routes met SPD pedalen
- Ga je technisch rijden, of verwacht je in het begin technische stukken tegen te komen, plaats Flat pedalen op je bike.
- Zodra je technische stukken tegen komt, probeer die zo netjes mogelijk te rijden, lukt dat niet, zet een voetje aan de grond.
- Zodra je technisch een klap beter bent, zet je SPD terug op je fiets en rijden maar.
Maar:
- De flats van tegenwoordig, vooral als je gaat kijken naar de Nukeproof Horizon pedalen in samenwerking met Five-Ten of welk ander fietsflats schoen merk dan ook. Zit je muurvast op je pedaal, zelfs zo dat je er zelfs profijt mee hebt met de opgaande kracht. Echter als je snel van je pedaal af moet, ben je er ook zo weer vanaf.

Five-Ten gebruikt al jaren het rubber wat goed vast klemt aan de pedalen, dit wat ook in de klimsport gebruikt word.

SPD rijden of Flats, ieder zijn ding. Ik rijd veel SPD met mijn enduro bike, maar zodra ik Downhill routes ga rijden die ik niet ken, schroef ik de flats eronder. Uiteraard de Enduro wedstrijden ken ik ook niet van te voren, maar die rijd ik wel alle met SPD. Ik kan inmiddels lezen en schrijven met SPD, dat maakt alles een stuk makkelijker.
NextBikeParts
Ride your own way!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

tripod schreef:SPD rijden of Flats, ieder zijn ding. Ik rijd veel SPD met mijn enduro bike, maar zodra ik Downhill routes ga rijden die ik niet ken, schroef ik de flats eronder. Uiteraard de Enduro wedstrijden ken ik ook niet van te voren, maar die rijd ik wel alle met SPD. Ik kan inmiddels lezen en schrijven met SPD, dat maakt alles een stuk makkelijker.
Als XC-er lees ik ook Pinbike, waar af en toe eens poll wordt gehouden onder de downhill georienteerde lezers.
Wat verbaasde me een beetje: de overgrote meerderheid van de enduriusten, all-mounteneers, freeriders gebruikte platforpedalen met SPD, waar ik verwacht had dat er meer zonder SPD zouden rijden...
Dat zegt natuurlijk niets over wat je moet doen, je moet doen wat je het prettigst vindt, maar het zegt wel iets over wat de meerderheid blijkbaar het prettigst vindt.
Was voor mij toch een eye-opener.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Er word heel veel gereden met de SPD/Flatform pedalen, dus de SPD pedalen met een groter oppervlak rondom het klik systeem. Je hebt toch net wat meer connectie met je bike en daardoor zijn bepaalde manoeuvres net wat makkelijker te maken.

Topic-titel zegt vooral voor beginners. Daar waar het gebruik van SPD pedalen toch wat 'eng' kan zijn.
NextBikeParts
Ride your own way!
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

aurelius schreef:
tripod schreef:SPD rijden of Flats, ieder zijn ding. Ik rijd veel SPD met mijn enduro bike, maar zodra ik Downhill routes ga rijden die ik niet ken, schroef ik de flats eronder. Uiteraard de Enduro wedstrijden ken ik ook niet van te voren, maar die rijd ik wel alle met SPD. Ik kan inmiddels lezen en schrijven met SPD, dat maakt alles een stuk makkelijker.
Als XC-er lees ik ook Pinbike, waar af en toe eens poll wordt gehouden onder de downhill georienteerde lezers.
Wat verbaasde me een beetje: de overgrote meerderheid van de enduriusten, all-mounteneers, freeriders gebruikte platforpedalen met SPD, waar ik verwacht had dat er meer zonder SPD zouden rijden...
Dat zegt natuurlijk niets over wat je moet doen, je moet doen wat je het prettigst vindt, maar het zegt wel iets over wat de meerderheid blijkbaar het prettigst vindt.
Was voor mij toch een eye-opener.
Dat is toch hetzelfde systeem waar eigenlijk alle BMX-ers mee rijden? SPD met een extra vlak eromheen.
#Skraleanjers
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Klopt BMX wordt ook met platformklikkers gereden maar niet voordat alle technieken op FLATS zijn geleerd.

Ik heb zelf de M520 spd maar vanweg het loterijverhaal wat betreft inklikken stap ik over op eggbeaters puur vanwege het 4 zijdig inklikken.
Ook ik ben het mtb begonnen op flats. Dit gaf meer vertrouwen. En nadat de technieken weer scherp waren de klikkers er weer onder gedraaid
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

Ik kan zelf ook slecht wennen aan SPD wat me weer onzekerder maakt. Ik ben overgestapt van M520 naar T780 (XT met aan 1 kant SPD en andere kant plat voor normale schoenen zegmaar. Zit nu te overwegen om voorlopig ook echte flats met schoenen aan te schaffen.

Alleen: zijn er flat schoenen in winteruitvoering verkrijgbaar? Ik heb voor SPD namelijk speciaal winterschoenen erbij gekocht omdat ik bij <5graden al ijspoten krijg :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kenza750 schreef:Ik kan zelf ook slecht wennen aan SPD wat me weer onzekerder maakt. Ik ben overgestapt van M520 naar T780 (XT met aan 1 kant SPD en andere kant plat voor normale schoenen zegmaar. Zit nu te overwegen om voorlopig ook echte flats met schoenen aan te schaffen.

Alleen: zijn er flat schoenen in winteruitvoering verkrijgbaar? Ik heb voor SPD namelijk speciaal winterschoenen erbij gekocht omdat ik bij <5graden al ijspoten krijg :)
Die zijn er ja...bijvoorbeeld waar ik hier al eerder over gepost heb: de shimano AM41 (zie een aantal pagina's terug, met foto) en die is goed warm. Ik draag er in echt koude condities trouwens wel skisokken in, die zijn tegenwoordig ook niet heel dik meer qua materiaal (en dus qua pasvorm goed te combineren met atb schoenen) maar nog wel goed warm, zelfs tot aan je kuiten toe, en die combi is echt super...dan heb je echt geen kouwe poten meer (of er is iets mis met je bloedsomloop).
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

1 oplossing voor al je problemen:

Crankbrothers candy, als de nadruk bij mij niet op wedstrijden rijden had gelegen had ik voor deze pedalen gekozen i.p.v. xtr's. Voldoende platform om zonder ingeklikt te zijn te kunnen fietsen. Als het technisch wordt klik je uit en benut je je platform. Nadelen aan crankbrother pedalen vind ik echter dan weer de duurzaamheid (hebben wat meer onderhoud nodig dan shimano oid), en het gewicht. Als je echter geen wedstrijden rijdt boeit dit niet echt.

Klikpedalen hebben er bij mij wel voor gezorgd dat ik razendsnel kan in en uitklikken. Ik heb even snel een poot aan de grond als iemand die op flats fiets.
Overweging maak je zelf! En als je investeert in kliks, geef dan gelijk wat meer geld uit aan fatsoenlijke pedalen. Het is normaal dat je een fiets zonder pedalen koopt. Pedalen zijn net blokbeugels, heel persoonlijk en ze passen enkel jezelf (pedalen stinken als het goed is niet zo erg :winkie: )

Succes met oefenen!!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als gebrek aan vertrouwen bij vastzitten het probleem is zijn Candy's daarvoor niet de oplossing, net zo min als welk ander klikpedaal. Volgens mij gaf Cheeta al de oplossing:
1- of je blijft met spd rijden maar kiest makkelijke routes (of de weg) totdat je er goed aan gewend bent en je ook wat lastiger terrein aandurft.
2- of je stapt over op flatpedals om mtb-ervaring op te doen. Dan kun je later nog kiezen om alsnog over te stappen op klikkers of niet. Zoals velen al noemden is het dan wel belangrijk goede pedalen en schoenen te nemen omdat je anders te weinig grip op het pedaal hebt.

We kunnen wel weer (voor de zoveelste keer) allemaal voor- en nadelen van beide systemen gaan opnoemen en onze eigen voorkeuren promoten, maar het is en blijft een persoonlijke voorkeur. Mij lijkt het belangrijk dat je met vertrouwen op de fiets zit, anders rij je nooit goed. Kies dus de pedalen die je daarbij helpen...

En nog eentje die je niet moet vergeten: om goede grip op flatpedals te hebben is een goede traptechniek ook belangrijk! Genoeg mensen die een ritje op flats proberen en concluderen dat het niks is omdat ze steeds van het pedaal glijden.
(Misschien hebben ze wel nooit fatsoenlijk leren trappen omdat ze altijd vastzaten... ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

Ik heb de eerste 2 jaar op standaard pedalen gereden met SPD schoenen (harde onderkant, niks plats aan).
Dat ging altijd prima alleen bij wortelige, hobbelige ondergronden verloor ik veel snelheid omdat ik regelmatig van de pedalen afknalde. Schakelen was ook zelden tot nooit een optie bergop/bergaf want dan knalde ik wederom van de pedalen af.

Sinds 2 weken rijd ik op SPD pedalen en dat bevalt mij reuzegoed. Ik merk totaal niet dat ik 'vast' zit aan de fiets, ben niet bang om te vallen (inmiddels 2x door uitglijders op m'n bek gegaan) maar beide keren niks aan het handje. Of de techniek er beter van wordt weet ik niet, slechter in elk geval zeker niet. Ik rij nog niet met het 100% vertrouwen maar dat komt mede omdat mijn 'thuisroute' Mierlo er zo slecht bij ligt dat ik niet overal vol durf/kan gaan. Mijn conditie is ook nog niet van dien aard dat ik zonder problemen ff rondknal daar.

In elk geval ga ik met SPD een stuk harder (kost me minder moeite) en bergop en bergaf is het absoluut een zegen. Voor snelle bochten en stabiliteit vond ik de vorige pedalen wel een stuk fijner. Eindoordeel heb ik niet. Ik vind persoonlijk SPD fijner rijden voor mijn rijstijl en dat wil niet zeggen dat dat de beste manier is (zeer zeker niet namelijk).
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Met SPD schoenen op niet-SPD pedalen is wel een hele slechte combinatie. Bijna net zo erg als met gewone schoenen op klikpedalen ;)
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

harmen schreef:Met SPD schoenen op niet-SPD pedalen is wel een hele slechte combinatie. Bijna net zo erg als met gewone schoenen op klikpedalen ;)
Daar stond ik 2 jaar geleden ook helemaal niet bij stil dat je aparte schoenen had. Er zat wel een speciale onderkant op trouwens (ze waren geschikt voor normaal en voor SPD) maar ik voel mn achillespezen nog steeds.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Gelukkig! Ik dacht al, hoe heeft hij dat 2 jaar volgehouden? Maar combi schoenen zijn natuurlijk soms een niet optimaal compromis. Ik heb zelf ook five ten hellcat, maar ik vind de zool te stug voor platform pedalen. Maar ook bij de impact modellen vind ik trouwens dat je te weinig door de zool heen voelt (wat natuurlijk op zich ook juist de bedoeling is).
Plaats reactie