last van knie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

hallo allemaal,

Graag jullie advies / ervaring..

Fiets sinds 3 jaar fanatiek op de mountainbike, cannonale scalpel 29er. Sinds een jaar heb ik er een stalen fiets bij waarmee ik ook erg lekker kon rijden..inderdaad kon.

Een half jaar terug kreeg ik last van mijn knie, binnenzijde knieschijf. Heb toen een afspraak gemaakt bij de HA, deze zei meteen, is een overbelasting dus 6 weken rust.
Dat van die overbelasting kon kloppen want was iets te fanatiek begonnen met trainen.
Daarom maar de 6 weken rust gepakt..door wat prive omstandigheden werden dit een paar weken extra.

Daarna weer langzaam het mtb-en opgepakt maar kreeg weer last van mijn knie..nu maar rechtstreeks naar de fysio. Deze constateerde een verkraming in mijn bovenbeenspier waardoor de gehele spier op spanning stond en dus irriatie gaf aan de binnenzijde van mijn knieschijf door elke trapbeweging die ik maakte. Dit uitte zich meestal een dag na het fietsen, na enkele sessies van de fysio voelde alles goed aan.

Ik heb al die tijd op mijn scalpel gereden en nergens last van gehad..nu toch maar weer de swift gepakt voor het woon-werk verkeer maar nou begin ik mijn knie weer te voelen.

Zou dit door de geometrie van de swift kunnen komen?
Dat ik toch anders zit en dus mijn spieren ander aanspan???

Vind het echt kl*te zo dus moet gaan kijken hoe of wat de oorzaak kan zijn.
Anders moet de swift eruit en iets met een vergelijkende geometrie (gelijk aan de scalpel) terug komen voor woon-werk en de winter ritjes.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klinkt als een fiets-afhankelijk gevalletje. Doet vermoeden dat een fietsmeting wel eens uitkomst zou kunnen bieden;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dat de HA rust voorschrijft is een standaard geval. Lost alleen je probleem niet op.

Moeilijk om hier zonder dat je we je op de fiets hebben zien zitten een oordeel te geven. Ik zou de swift toch nog een kans geven.

Rij je op beide fietsen met dezelfde schoen/ pedaal combinatie? Knie klachten ontstonden bij mij vooral door de hoogte van het zadel of als het zadel te ver naar achter stond. Je hebt gelukkig een pijn vrije basis waarmee je kunt vergelijken al heb ik ook fietsen gehad waarbij het geen houden van werd.
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Rij met dezelfde schoenen. Pedalen verschillen van xt en de m520.

Dan nog maar eens wat gaan vergelijken qua afstelling.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik heb even de geo's van de Swift en de Scalpel naast elkaar gehouden en wat vooral opvalt is de zitbuishoek. Swift 72graden tegenover 73,5 of zelfs 74graden in de Scalpel.

Rij je met een setback zadelpen in je Swift?
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

nee zonder setback zadelpen.

zou dit verschil maken?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Meet eens bij beide fietsen de totale crankbreedte op. De onderlinge afstand van de pedalen dus.
bij mijn racer was dit veel smaller waardoor ik door deze fiets knieklachten kreeg.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gas_erop schreef:nee zonder setback zadelpen.

zou dit verschil maken?
Je zit met 72g op je Swift al verder naar achter dan op je Scalpel waardoor de belasting op je knieën toeneemt. Als je dan ook nog eens setback zadelpen neemt versterk je dit nog meer.

Ik zou beide fietsen eens naast elkaar zetten en het zadel van je Swift gelijk zetten met je Scalpel. Kan zijn dat hij dan best een stuk naar voren moet.
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Heb het een en ander nagemeten en gecorrigeerd. Vanmorgen maar meteen getest en voelt al stukken beter. Alleen nog even kijken voor een ander stuurpennetje.

afstand hart crank tot zadel is nu gelijk qua hoogte, afstand hart crank tot aan achterzijde zadel is nu gelijk, dan alleennog afstand hart stuur tot zadel aanpassen. daar zit nu nog 1 cm verschil in. (iets langer stuurpennetje monteren dus)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gas_erop schreef:Zou dit door de geometrie van de swift kunnen komen?
Dat ik toch anders zit en dus mijn spieren ander aanspan???
Mijn ene fiets heeft een behoorlijk andere geometrie dan de andere. Als ik van de ene op de andere overstap, moet ik behoorlijk wennen. Tot kramp aan toe. Als terugstap van de andere naar de ene, kost het geen enkele moeite.

Als je anders aan je werk zit, gebruik je je spieren op een andere manier. Het zwaartepunt van de belasting komt op een andere plaats te liggen. Met het ouder worden, word je minder flexibel en wordt dit probleempje niet minder... Helaasch.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie