Ziekte van de Quervain - ontsteking duimpees

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

Ik had al een tijdje last van mijn duim na het fietsen en dat werd steeds erger tot ik het idee kreeg dat er echt iets niet goed zat. Bij rust ging het beter, maar zodra ik een half uurtje echt het bos in ging was het weer helemaal mis.
Ik liep hier al ruim drie weken meer rond dus toen maar een afspraak gemaakt bij de fysio, daar kon ik afgelopen donderdag terecht. Ondertussen had ik natuurlijk al ruimschoots lopen googlen om te kijken wat het kon zijn en daarbij kwam ik al op de Quervain (link). Bij de fysio werd al vrij snel duidelijk dat dit inderdaad het probleem zou zijn. Dus een ontsteking van één of beide duimpezen of de peesschede. De pijn zit aan de zijkant van de duim aan het begin van de duim, net na de holte tussen de duim en de pols.
Afbeelding
De behandeling is meestal rust geven met behulp van intapen of een spalk, en als dat niet helpt een injectie met ontstekingsremmers. De fysio heeft mijn duim nu ingetapet om deze wat meer rust te geven, maar voorlopig mag ik dus niet het bos in omdat het toch een tijd rust nodig heeft.

Helaas kan ik voorlopig dus niet van mijn Superfly gaan genieten.
Nu ben ik wel benieuwd of er hier mensen zijn die hetzelfde probleem hebben of gehad hebben, een korte zoektocht hier op het forum gaf geen resultaten.

Hoe ging het herstel en hoe snel zat je weer op de fiets?
Wat was de oorzaak bij jou en hoe heb je dit opgelost? Ik weet niet zeker wat bij mij de oorzaak is, wellicht te gespannen op de fiets of te veel gewicht op m'n armen/handen/polsen. Misschien dat het stuur niet goed staat of dat de handvatten te dik zijn. Het zou ook nog kunnen dat het mede wordt veroorzaakt door de shifter die nu erg zwaar schakelt omdat er een knak in de kabel zit, dit wordt binnenkort opgelost.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10366
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oorzaak is overbelasting, een beweging waarbij je je duim recht/strekt/naar achteren beweegt is de uitlokkende factor.
Kan hobby- of werkgerelateerd zijn.
Shifterstand, behalve soepel lopen van shifter, dus nagaan. Desnoods over op gripshift.
Fysio, injectie, een ontstekingsremmer: niets helpt goed zolang de overbelasting niet is gecorrigeerd.
Wat dat betreft zijn Quervain spalkjes daarvoor evt een handig hulpmiddel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

aurelius schreef:Oorzaak is overbelasting, een beweging waarbij je je duim recht/strekt/naar achteren beweegt is de uitlokkende factor.
Kan hobby- of werkgerelateerd zijn.
Shifterstand, behalve soepel lopen van shifter, dus nagaan. Desnoods over op gripshift.
Fysio, injectie, een ontstekingsremmer: niets helpt goed zolang de overbelasting niet is gecorrigeerd.
Wat dat betreft zijn Quervain spalkjes daarvoor evt een handig hulpmiddel.
Dat het overbelast is klopt helemaal, daar had ik geen twijfel over.
Stand van de shifter was ik inderdaad ook al aan het bekijken, deze stond nog niet zo lekker. Het probleem waar ik wel tegen aan liep is dat ik de shifter en rem op de zelfde plek wil bevestigen op het stuur en dat gaat natuurlijk niet zonder I-spec. Naast dit alles is het allemaal begonnen op mijn oude fiets waarmee ik 4x per week aan het rijden was. Ik denk dat dat te snel teveel van het goede is geweest en dat de boel daarmee geïrriteerd is geraakt.

Probleem is dat ik een beginnende mountainbiker ben met net een "nieuwe" fiets waardoor er veel factoren zijn die mogelijk samen het probleem veroorzaken. Misschien zit ik niet goed of staan onderdelen niet ergonomisch afgesteld. Dat het allemaal op m'n oude fiets is begonnen, waarbij de shifters duidelijk beter/soepeler stonden afgesteld, geeft wel aan dat dit niet de enige oorzaak is.

Bedankt voor de tips, neem ze mee bij de revalidatie :)
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Het is enorm hardnekkig... Je mag het absoluut niet overbelasten, anders ben je zo weer bij af. Bij mij hielp het door een tijd met een spalk te lopen en vooral ook te slapen. In je slaap doe je de gekste dingen met je hand naar het schijnt ;-). Nu snap ik beter welke bewegingen ik moet vermijden en slaap ik nog steeds met de spalk. Ongeveer zes maanden later.... Nog niet over, maar heeeeel langzaam beetje bij beetje beter. Dat had de orthopedische winkel waar ik de spalk kocht al gezegd, dat het echt lang kan duren. Fietsen (zonder spalk) gaat goed. Al kon ik in het begin links (daar zit het) niet zwaarder schakelen. Dat deed pijn. Pijn heb ik nog wel, maar niet meer van die dolksteken dwars door mijn pols. Eerder beetje zeurend als ik verkeerd beweeg.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

ernies schreef:Het is enorm hardnekkig... Je mag het absoluut niet overbelasten, anders ben je zo weer bij af. Bij mij hielp het door een tijd met een spalk te lopen en vooral ook te slapen. In je slaap doe je de gekste dingen met je hand naar het schijnt ;-). Nu snap ik beter welke bewegingen ik moet vermijden en slaap ik nog steeds met de spalk. Ongeveer zes maanden later.... Nog niet over, maar heeeeel langzaam beetje bij beetje beter. Dat had de orthopedische winkel waar ik de spalk kocht al gezegd, dat het echt lang kan duren. Fietsen (zonder spalk) gaat goed. Al kon ik in het begin links (daar zit het) niet zwaarder schakelen. Dat deed pijn. Pijn heb ik nog wel, maar niet meer van die dolksteken dwars door mijn pols. Eerder beetje zeurend als ik verkeerd beweeg.
Oh, dat klinkt niet goed. Hier was ik ook al een beetje bang voor.
Als ik lees dat je last hebt van "dolksteken" dan hoop/denk ik dat mijn geval minder ernstig is. Ik heb nooit echt erge pijn gehad, maar meer die zeurende pijn en een gevoel dat het niet goed zat.
Hoe heb jij het opgelopen?

Ik moet donderdag weer naar de fysio en ik denk dat ik toch maar eens op een brace/spalk aan dring want de tape, die een week zou moeten blijven zitten, kwam zaterdag al een stuk los en hangt er nu half bij. Daarnaast merk ik dat ik te vaak per ongeluk toch mijn duim behoorlijk belast, al is het maar met iets zwaars uit de koelkast pakken.

Beterschap en ik hoop dat ik er beter vanaf kom.
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Ik ben niet naar de fysio gegaan, maar naar de huisarts. En toen naar de orthopedische winkel voor een spalk. Zat niet in de zorgverzekering helaas, maar was echt nodig. Ik weet niet hoe ik er aan kwam eigenlijk, was er opeens. Het kan zijn dat het extra getriggerd werd door een oefening bij bootcamp (crab walk). Wat me meteen brengt bij de beste revalidatie: core stability trainen. Dat klinkt een beetje gek, maar hoe beter deze, hoe minder je je polsen moet belasten. Dus ga maar lekker beginnen met planken, push ups, sit ups etc. Allemaal goed te doen met spalk ;-)
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

ernies schreef:Ik ben niet naar de fysio gegaan, maar naar de huisarts. En toen naar de orthopedische winkel voor een spalk. Zat niet in de zorgverzekering helaas, maar was echt nodig. Ik weet niet hoe ik er aan kwam eigenlijk, was er opeens. Het kan zijn dat het extra getriggerd werd door een oefening bij bootcamp (crab walk). Wat me meteen brengt bij de beste revalidatie: core stability trainen. Dat klinkt een beetje gek, maar hoe beter deze, hoe minder je je polsen moet belasten. Dus ga maar lekker beginnen met planken, push ups, sit ups etc. Allemaal goed te doen met spalk ;-)
Toevallig dat je over die core stability begint. Daar ben ik toevallig net twee weken mee begonnen!
Ik had gewoon het gevoel mijn bovenlichaam niet sterk genoeg was, dat kan natuurlijk bij hebben gedragen aan meer druk/klappen op m'n pols/duim of verkrampt het stuur vasthouden.

Ik ben wel rechtstreeks naar de fysio gegaan omdat ik al zo'n vermoeden had wat het was en ik liever had dat er eerst een fysio naar zou kijken.
Plaats reactie