Mountainbike technieken
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Dat is een feit..Nimbus schreef: Techniek is ook overdraagbaar en een goede basis dus.
ik zeg ook niet dat het een slechte techniek is en er niet tussen hoeft. Alleen dat het in nl verminderd toepasbaar is.
Deze techniek kun je erg mooi oefenen op bmx tracks
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
- Contacteer:
Zo uit mijn hoofd kan ik op deze routes gebruik maken van pompen, Vlierden, Overloon, Horst en dan nog op mijn lokale paadjes en paadjes van toertochten.
De pumptracks hier in de omgeving zijn bijna allemaal gemaakt door onze gemotoriseerde vrienden.
Het is wel jammer als je achter iemand zit die dit niet ziet of doet/kan.
Ik pas het altijd toe als het kan.
Wedstrijdrijders doen dit ook, Bas Peeters in ieder geval. In 2009 een clinic bij gevolgd voor DH en die had een rondje voor ons uitgezet met alles erin ook een knippen pad, en die zag mij er ook als enige van de deelnemers pompend over dat pad gaan.
En toen vertelde hij ons dat je hier de snelheid mee vast kunt houden, en de benen een beetje spaart.
Dus toen werd dit ook in de clinic opgenomen en geleerd.
De pumptracks hier in de omgeving zijn bijna allemaal gemaakt door onze gemotoriseerde vrienden.
Het is wel jammer als je achter iemand zit die dit niet ziet of doet/kan.
Ik pas het altijd toe als het kan.
Wedstrijdrijders doen dit ook, Bas Peeters in ieder geval. In 2009 een clinic bij gevolgd voor DH en die had een rondje voor ons uitgezet met alles erin ook een knippen pad, en die zag mij er ook als enige van de deelnemers pompend over dat pad gaan.
En toen vertelde hij ons dat je hier de snelheid mee vast kunt houden, en de benen een beetje spaart.
Dus toen werd dit ook in de clinic opgenomen en geleerd.
- hag.peters
- Mtb fanaat
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
- Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
- Contacteer:
Pompen is een mooie techniek om snelheid te houden en op te voeren. Ik ga dit binnenkort uitwerken.
Bedankt voor de input.
Bedankt voor de input.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
-
- Extreme Biker
- Berichten: 619
- Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
- Mijn mountainbike: El Mariachi
In Nederland verminderd toepasbaar?niels.o schreef:Dat is een feit..Nimbus schreef: Techniek is ook overdraagbaar en een goede basis dus.
ik zeg ook niet dat het een slechte techniek is en er niet tussen hoeft. Alleen dat het in nl verminderd toepasbaar is.
Deze techniek kun je erg mooi oefenen op bmx tracks
Je kunt vrijwel ieder hoogteverschil gebruiken om te pompen, meer dan een paar cm heb je niet nodig.
En geen enkel bos is vlak.
Zelfs op het asfalt kun je regelmatig pompen in Nederland.
De kleine hoogteverschillen pomp ik gewoonlijk alleen met mijn armen trouwens.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Alleen met de armen pompen had ik niet begrepen onder mijn verhaal.. ik doelde op vele kleine hoogteverschillen kort achter elkaar. Waar je dus enorm baat zou hebben bij het pompen. Ik heb inmiddels behoorlijk wat routes gereden en ben maar weinig van dit soort stukken tegengekomen. Maar dat kan ook aan de keus van mijn routes liggen natuurlijkdownhilldirtbike schreef:
In Nederland verminderd toepasbaar?
Je kunt vrijwel ieder hoogteverschil gebruiken om te pompen, meer dan een paar cm heb je niet nodig.
En geen enkel bos is vlak.
Zelfs op het asfalt kun je regelmatig pompen in Nederland.
De kleine hoogteverschillen pomp ik gewoonlijk alleen met mijn armen trouwens.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 619
- Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
- Mijn mountainbike: El Mariachi
Jij noemt het misschien geen pompen, maar probeer het eens uit zou ik zeggen.niels.o schreef:Alleen met de armen pompen had ik niet begrepen onder mijn verhaal.. ik doelde op vele kleine hoogteverschillen kort achter elkaar. Waar je dus enorm baat zou hebben bij het pompen. Ik heb inmiddels behoorlijk wat routes gereden en ben maar weinig van dit soort stukken tegengekomen. Maar dat kan ook aan de keus van mijn routes liggen natuurlijkdownhilldirtbike schreef:
In Nederland verminderd toepasbaar?
Je kunt vrijwel ieder hoogteverschil gebruiken om te pompen, meer dan een paar cm heb je niet nodig.
En geen enkel bos is vlak.
Zelfs op het asfalt kun je regelmatig pompen in Nederland.
De kleine hoogteverschillen pomp ik gewoonlijk alleen met mijn armen trouwens.
Er valt veel meer te "pompen" dan je denkt.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7394
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Stap 1 (de eigenlijke basistechniek) is dat je hoofd en schouders op een lijn houdt (vs. 'aanvalshouding' wordt het geloof ik genoemd) bij het nemen van hindernissen - tot zover dat bij het formaat van de hindernissen fysiek mogelijk is -, of dat nu rollers (~BMX bultjes), kuilen, boomwortels, of... <whatever> zijn, terwijl je fiets de hindernis volgt en je armen en benen als grote schokdempers functioneren.
Dit zal een ieder in een zekere mate vanzelf gaan doen omdat het zo'n beetje de enige manier is om over iets te rollen zonder een poging van je fiets gelanceerd te worden incluis. De snelheid waarbij mensen puur hindernissen kunnen volgen verschilt edoch enorm. Meer dan een toertocht met wortelafdaling, een stoel en een thermoskan koffie heb je niet nodig om dat inzichtelijk te krijgen...
Wanneer je stap1 goed onder de knie hebt kun je door naar stap 2 waarbij je eerst probeert de snelheid vast te houden en uit te bouwen door er zelf energie in te steken door de fiets tegen het obstakel op te helpen en er vanaf te duwen. De crux is dat precies goed te timen, wat toch vooral een kwestie van langzaam beginnen en opbouwen is... Ook daarin heb je pompen en pompen.
De meeste mensen die enthousiast bij stap 2 beginnen zonder stap 1 echt onder de knie te hebben, zijn omstreeks de derde (opeenvolgende) hindernis qua beweging in anti-fase met de hindernis.
Dit zal een ieder in een zekere mate vanzelf gaan doen omdat het zo'n beetje de enige manier is om over iets te rollen zonder een poging van je fiets gelanceerd te worden incluis. De snelheid waarbij mensen puur hindernissen kunnen volgen verschilt edoch enorm. Meer dan een toertocht met wortelafdaling, een stoel en een thermoskan koffie heb je niet nodig om dat inzichtelijk te krijgen...
Wanneer je stap1 goed onder de knie hebt kun je door naar stap 2 waarbij je eerst probeert de snelheid vast te houden en uit te bouwen door er zelf energie in te steken door de fiets tegen het obstakel op te helpen en er vanaf te duwen. De crux is dat precies goed te timen, wat toch vooral een kwestie van langzaam beginnen en opbouwen is... Ook daarin heb je pompen en pompen.
De meeste mensen die enthousiast bij stap 2 beginnen zonder stap 1 echt onder de knie te hebben, zijn omstreeks de derde (opeenvolgende) hindernis qua beweging in anti-fase met de hindernis.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
en gaan dat merken Door vertragen. Of in het meest erge geval een OTBcheeta schreef:Stap 1 (de eigenlijke basistechniek) is dat je hoofd en schouders op een lijn houdt (vs. 'aanvalshouding' wordt het geloof ik genoemd) bij het nemen van hindernissen - tot zover dat bij het formaat van de hindernissen fysiek mogelijk is -, of dat nu rollers (~BMX bultjes), kuilen, boomwortels, of... <whatever> zijn, terwijl je fiets de hindernis volgt en je armen en benen als grote schokdempers functioneren.
Dit zal een ieder in een zekere mate vanzelf gaan doen omdat het zo'n beetje de enige manier is om over iets te rollen zonder een poging van je fiets gelanceerd te worden incluis. De snelheid waarbij mensen puur hindernissen kunnen volgen verschilt edoch enorm. Meer dan een toertocht met wortelafdaling, een stoel en een thermoskan koffie heb je niet nodig om dat inzichtelijk te krijgen...
Wanneer je stap1 goed onder de knie hebt kun je door naar stap 2 waarbij je eerst probeert de snelheid vast te houden en uit te bouwen door er zelf energie in te steken door de fiets tegen het obstakel op te helpen en er vanaf te duwen. De crux is dat precies goed te timen, wat toch vooral een kwestie van langzaam beginnen en opbouwen is... Ook daarin heb je pompen en pompen.
De meeste mensen die enthousiast bij stap 2 beginnen zonder stap 1 echt onder de knie te hebben, zijn omstreeks de derde (opeenvolgende) hindernis qua beweging in anti-fase met de hindernis.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 3 augustus 2015, 15:56
Super! Voor mij als beginner bijzonder interessant leesvoer!
- hag.peters
- Mtb fanaat
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
- Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
- Contacteer:
Speciaal op verzoek de techniek voor de pumptrack nu ook beschreven. http://www.mtbcollege.nl/index.php/technieken/pumptrack
Veel plezier ermee. Alle op en aanmerkingen zijn welkom.
Veel plezier ermee. Alle op en aanmerkingen zijn welkom.
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Ik weet niet of ik het fout doe, maar ik beweeg over de bult mijn lichaam niet naar achteren, ik strek alleen m'n benen, die ik op de bult heb ingetrokken.
Verder complimenten voor hoe je het beschrijft. Heel duidelijk!
Verder complimenten voor hoe je het beschrijft. Heel duidelijk!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Dit kanaal heeft wel duidelijke video's, misschien kan deze je wat helpen bij het pumpen:
https://www.youtube.com/watch?v=6XSOvED ... uq8x9tO_9j" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=6XSOvED ... uq8x9tO_9j" onclick="window.open(this.href);return false;