Marathon Training,hoe doen jullie dat?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: is een obsessie

ma 6 juli 2015, 09:53

Duurtraining op een tacx? Respect!

Brrr... moet er niet aan denken om 2 a 3 uur lang, og nog meer, met lage hartslag op zo'n stuk beton te zitten en wat trappen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

ma 6 juli 2015, 19:13

Opperhoofd schreef:Duurtraining op een tacx? Respect!

Brrr... moet er niet aan denken om 2 a 3 uur lang, og nog meer, met lage hartslag op zo'n stuk beton te zitten en wat trappen.
Het is maar wat je laag noemt :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

wo 8 juli 2015, 16:37

das geen duur. foeifoei.Dat soort hf's zijn uitgesloten voor koers.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1997
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Zero AM

wo 8 juli 2015, 18:21

waarom???
2019 bird aeris 145
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8222
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

wo 8 juli 2015, 19:01

novaterra schreef:waarom???
Duurtraining = een lange training met lage intensiteit.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

wo 8 juli 2015, 20:37

Klopt maar dat volgde na het eerste half uur alleen blijft mijn hr schommelen rond 150-170. Uiteindelijk was dit 3.5 uur alleen eerste stuk wat met instellingen gekloot om goed warm te draaien en was een saai stukje film:lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8222
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

do 9 juli 2015, 15:32

EL Maroq schreef:Klopt maar dat volgde na het eerste half uur alleen blijft mijn hr schommelen rond 150-170. Uiteindelijk was dit 3.5 uur alleen eerste stuk wat met instellingen gekloot om goed warm te draaien en was een saai stukje film:lol:
"Klopt, maar" betekent vaak "Nee" :bier:

Als je hartslag zo hoog zit, moet je je tempo nog wat drukken, anders gaat het duureffect van de training verloren. Dat is o.a. het je lichaam aanleren efficiënt op vetverbranding te gaan rijden. En je vergroot je aerobe capaciteit, waardoor je omslagpunt richting je maximale hartslag opschuift. Dat heb je wel nodig als straks fluitend 200k wilt trappen

beste is je hartslagmeter als toerentalbegrenzer te gebruiken en dan tussen de 130 en 140 te blijven.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

do 9 juli 2015, 17:25

130-140 bereik ik alleen als ik zit op een zadel zonder te trappen maar daar bereik je zo weinig mee :lol:
Uitzondering op de regel so to speak(bevestigd door mijn cardioloog :wink: )
Mijn max zou volgens de regel ook niet boven de 193 moeten zitten maar 207-210 is mij bij zware inspanning niet vreemd.
Voor 200km zit er voor mij niet veel anders op dan in D3/D4 te trainen en veel uren weg te trappen. 120km is inmiddels geen probleem maar nu het laatste nog.....#waarbenikaanbegonnen
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

do 9 juli 2015, 17:44

Zelf doe ik met 120 een uurtje of 5 trappen.
De duurtrainingen heeft mij de laatste tijd ontzettend veel vooruitgang gebracht.
Nu dat er aardig in zit, weer meer aan kracht werken.
Hoop binnenkort voor t eerst 200km te gaan redden.
Ga er dan vanuit dat ik met 200km in de zomer, grotendeels over de weg, ruim op de helft zit.
Dan nog veldslagNorg, Bart Brentjes, singletrack, allen de lange afstand.
Lijkt me ergens sterk dat t allemaal lukt, maar we zien wel.

Ben tot nu al enorm verbaasd hoe snel t gaat, fiets pas vanaf vorig jaar.

Edit : veldslag om norg in hetzelfde gebied ?
gijsjanb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 november 2013, 23:16

za 18 juli 2015, 08:47

Het kan best dat El Maroq zijn d1 tot een hartslag van bijvoorbeeld 160 loopt, er zitten enorme aangeboren verschillen tussen personen qua hartslag. Daarnaast kan een duurtraining ook best in veel d2, je traint je vetverbranding daar zelfs meer (absoluut gezien, niet relatief). Tijdens een duurtraining kun je ook in d3 en zelfs d4 rijden, duurtraining zegt vooral wat over de lengte (langer dan een uur).

Als je veel traint (4-5x per week, 12-18 uur of iets dergelijks) is het alleen verstandiger om het meerendeel van je uren in d1 te maken, anders pleeg je roofbouw. Ook dan is het nog wel goed om in je trainingen wat blokjes te doen, ook in sommige duurtrainingen. Voor een marathon kan het ook juist goed zijn om af en toe lange trainingen met die hoge hartslagen te doen, als het goed is doe je dat in een marathon namelijk ook
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

za 18 juli 2015, 10:01

gijsjanb schreef:Als je veel traint (4-5x per week, 12-18 uur of iets dergelijks) is het alleen verstandiger om het meerendeel van je uren in d1 te maken, anders pleeg je roofbouw.
Roofbouw?

Ik wil niet lullig doen, doe het misschien toch, maar enig idee met wat voor krachtterm je smijt? Roofbouw heeft niets met intensiteit of duur van trainingen te maken.

Vraag eens iemand die er echt verstand van heeft wat die term betekend. Om zoiets hier neer te zetten in een dergelijke context, schept mijn inziens enkel verwarring voor de leek.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8222
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

za 18 juli 2015, 18:15

Best handig zo'n blokkeerfunctie op een forum.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

za 18 juli 2015, 18:33

Wel of niet blokkeren is hier ook weer goed voor tig-pagina's leesvoer.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2781
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 37,5 & Idworx Mountain Rohler & VN Zion 29'er
Contacteer:

za 18 juli 2015, 18:39

Als je doel is om uiteindelijk 200 km te kunnen fietsen in een wedstrijd hoef je dit naar mijn idee in de aanloop er naar toe niet al een peer keer te oefenen. Heb dit zelf in ieder geval niet gedaan. Als je nu 120 km redelijk eenvoudig kunt fietsen kun je als je een beetje toeleeft naar de 200 km dit ook zonder probleem volbrengen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

za 18 juli 2015, 20:40

faxe schreef:Als je doel is om uiteindelijk 200 km te kunnen fietsen in een wedstrijd hoef je dit naar mijn idee in de aanloop er naar toe niet al een peer keer te oefenen. Heb dit zelf in ieder geval niet gedaan. Als je nu 120 km redelijk eenvoudig kunt fietsen kun je als je een beetje toeleeft naar de 200 km dit ook zonder probleem volbrengen.
Zo denk ik er ook over
Trainen op 120-150km en op de 200km karakter aanspreken en tot het uiterste gaan.
Plaats reactie