Goede conditie-hernia-geen conditie-herstel...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Beste mede forum gebruikers,
Zoals al in de topictitel vermeld staat, heb ik een hernia hnp L4L5 links (in mijn onderrug) opgelopen.
Ik heb 6 dagen in het ziekenhuis gelegen en een mri en een zenuwblokade ondergaan, ben met een tas vol met pijnstillers en spierverslappers naar huis gegaan daarna nog 2 weken alleen maar uit bed (geleend ziekenhuisbed) gekomen om naar de toilet te gaan of om op te frissen. Ben sinds aanderhalve week simpele oefeningen aan het doen. Graag wil ik weer op mijn oude niveau komen van voor de hernia.
Ben 8 kg afgevallen en daarvan is het meeste spiermassa.
Ik kan op dit moment nog niet op de mountainbike of op de racefiets, zit sinds een paar dagen wel weer 3 X per dag 5-8 minuten op een hometrainer vanwege de mogelijkheid om rechtop te zitten.
Weet iemand een goed opbouwschema om te herstellen?
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Ik ben op 13 januari ook geopereerd aan een hernia L4-L5 links, dus eigenlijk het zelfde als jou. Maar ik mocht de volgende dag al weer naar huis, zonder pijn en slechts voor 5 dagen diclofenac. Vanaf de 1e dag na operatie mocht ik 5 minuten per uur lopen en dat werd elke dag met 2 minuten vermeerderd, dus na een week liep ik alweer een kwartier buiten te wandelen. Van af de 2e week mocht ik ook al weer gaan zitten ook weer begonnen met 5 minuten per uur en elke dag 2 minuten erbij. Nu ben ik dus 5 weken na operatie en voel mij prima, ik mag alleen nog niet bukken, draaien en tillen dat mag vanaf volgende week weer voorzichtig.
Vanaf de 3e week ben ik onder begeleiding van een fysiotherapeut begonnen met eenvoudige buikspier oefeningen en nu ben ik onder zijn begeleiding in de sportzaal bezig met gewichten en op de home trainer. Sinds afgelopen vrijdag zit ik ook weer op de fiets, wel is waar de stads fiets met het stuur maximaal omhoog, en dat voelt geweldig en weer lekker een stap verder.
Met mijn fysiotherapeut heb ik als doel gesteld dat ik in september weer voldoende fit ben om net als de 4 voorgaande jaren Duchenne Heroes te rijden.
Ik ben tot zover best positief over het verloop en kijk er naar uit als ik over een week of 5 ook weer op de mountainbike mag.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

zou het simpel houden en de huidige tijden op de hometrainer uitbreiden naar 1 a 2 uur D1.
Hierna rustig de weg op met je stuur hoger dan normaal op je racert of mtb.
Pas als je weer een leuke basis opgebouwt hebt weer aan intensievere training denken.
Zal wel enkele maanden in beslag nemen.
Ik ben met een comfortabele fully begonnen en zit nu weer op HT's.
Wat betreft buikspier oefeningen.
Die zijn voor de een goed en bij de ander wat minder.
Zelf heb ik daar meer last van dan baat.
Andere stability oefeningen voor bv onderrug zijn wel heel goed.
Eh voor mij dan.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bedankt beide voor jullie reacties.
Ik heb zelf in het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch gelegen en daar heeft de neuroloog mij verteld dat ze in hun ziekenhuis hernia eigenlijk pas na zes weken opereren. Mijn fysiotherapeut vertelde mij dat wanneer ik in een ander ziekenhuis opgenomen zou zijn ik waarschijnlijk wel geopereerd zou zijn. Ik ben blij voor je dat het bij jou zo spoedig verloopt. Maar ik ben sinds afgelopen week (sinds het herstel is ingezet) blij dat ik geen operatie ben ondergaan.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

van Tuyl schreef:Bedankt beide voor jullie reacties.
Ik heb zelf in het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch gelegen en daar heeft de neuroloog mij verteld dat ze in hun ziekenhuis hernia eigenlijk pas na zes weken opereren. Mijn fysiotherapeut vertelde mij dat wanneer ik in een ander ziekenhuis opgenomen zou zijn ik waarschijnlijk wel geopereerd zou zijn. Ik ben blij voor je dat het bij jou zo spoedig verloopt. Maar ik ben sinds afgelopen week (sinds het herstel is ingezet) blij dat ik geen operatie ben ondergaan.
Heb ik je eerste bericht niet goed gelezen, ik dacht dat je ook was geopereerd.
Bij mij was het echter zo'n grote hernia dat de arts, bij Ned Spine in Ede, niet verwachte dat dit zonder ingreep zou verdwijnen. Ook had ik erg veel pijn en nog een aantal andere vervelende bij verschijnselen. tot nu toe geen moment spijt van de keuze voor operatie gehad en ook is alles zeer netjes en voorspoedig gegaan bij Ned Spine.
Suc6 met je verdere herstel!
Laatst gewijzigd door EJB op wo 18 februari 2015, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Operatie is slecht voor je rug.
Het ontneemt kracht uit je rug.
Elke ingreep op die locatie vezwakt je onderrug.
Info chirurg.
Bij moest het na een flinke stuiterpartij en uitval rechterbeen na revalidatie.
Koste me 3 maanden om weer te lopen en 1 jaar om weer te biken.
Signalen waar je op moet letten.
Gevoeloze billen en laten lopen van ontlasting.
Zodra dit optreed 112 bellen en naar een ziekenhuis.
Negeer je deze symptonen dan is de kans op een verlamming vanaf je onderrug zeer groot tot bijna zeker.
Dit is mij verteld door mijn neuroloog in het Amphia zhuis te Breda.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind het medisch onverantwoord om in zo'n geval zoals jij maar zelf schema's op te gaan zoeken en die te gaan volgen. Ik denk dat je behandelend arts in samenspraak met een fysiotherapeut je daarbij veel beter en gerichter kunnen helpen.

Succes met herstellen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Ik vind het medisch onverantwoord om in zo'n geval zoals jij maar zelf schema's op te gaan zoeken en die te gaan volgen. Ik denk dat je behandelend arts in samenspraak met een fysiotherapeut je daarbij veel beter en gerichter kunnen helpen.

Succes met herstellen.
Klopt misschien wat je zegt, maar ik vraag om advies en dat wil ik graag voorleggen aan mijn behandelaars.
Ik heb zeker te weten vertrouwen in mijn behandelaars maar nieuwe inzichten zijn bij mij altijd welkom.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:Operatie is slecht voor je rug.
Het ontneemt kracht uit je rug.
Elke ingreep op die locatie vezwakt je onderrug.
Info chirurg.
Dit is precies de reden dat ik er blij me ben dat ik niet geopereerd ben.
Mijn herstel zal zeker lang duren maar het komt goed.
In het ziekenhuis zeiden ze mij dat zowat iedereen ongeacht geopereerd of niet geopereerd er na een jaar er hetzelfde voor staan.
Ik had uitstraling tot in mijn tenen en ik had totaal geen kracht meer in mijn been. Loop nu rond zonder krukken en sinds 2 dagen zonder pijnstillers en spierverslappers (had een heel pakket).
Bedankt voor je reactie.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

van Tuyl schreef:
Dice Oldskool schreef:Ik vind het medisch onverantwoord om in zo'n geval zoals jij maar zelf schema's op te gaan zoeken en die te gaan volgen. Ik denk dat je behandelend arts in samenspraak met een fysiotherapeut je daarbij veel beter en gerichter kunnen helpen.

Succes met herstellen.
Klopt misschien wat je zegt, maar ik vraag om advies en dat wil ik graag voorleggen aan mijn behandelaars.
Ik heb zeker te weten vertrouwen in mijn behandelaars maar nieuwe inzichten zijn bij mij altijd welkom.
Nadeel daarvan is, op welk advies vaar je dan. Dat van een 'onbekende' van hier. Of het advies van je fysio. Wellicht ga je langs bij een andere fysio voor een second opinion.
De absolute waarheid bestaat ook in deze niet. (De fysio waar ik afgelopen herfst onder behandeling was zei dat zelf ook. Dit nav, dat ik vertelde over wat ik gelezen had in de Runners. Die lag daar in de wachtkamer).
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Jurriaan schreef:Nadeel daarvan is, op welk advies vaar je dan. Dat van een 'onbekende' van hier. Of het advies van je fysio. Wellicht ga je langs bij een andere fysio voor een second opinion.
De absolute waarheid bestaat ook in deze niet. (De fysio waar ik afgelopen herfst onder behandeling was zei dat zelf ook. Dit nav, dat ik vertelde over wat ik gelezen had in de Runners. Die lag daar in de wachtkamer).
Ik wilde het ook voorleggen aan mijn behandelaars en niet meteen als leidraad gebruiken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Na twee hernia's (allebei met rust overgegaan) en een schouderoperatie die me zeven weken met m'n voeten op de grond hield, weet ik het zeker:
Wandelen is de meest onderschatte manier om je conditie op pijl te houden en te brengen.

Niet een kwartiertje slenteren met moeder-de-vrouw langs winkels en etalages, maar gewoon twee uur doorstappen in het bos. Voordeel: het kan ook in het donker na werktijd en kan ook als het slecht weer is en regent. Je jas wordt een beetje nat.

Je begint natuurlijk met een kwartiertje. En dan morgen als het goed gaat 20 minuten. En overmorgen als het goed gaat 25 minuten. De rest snap je denk ik wel :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

+1 voor wandelen bij hernia.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bedankt voor de tip!
Beardie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 september 2014, 20:04
Mijn mountainbike: Special-Z Stumpjumper WC 2015

van Tuyl schreef:
hansdegebruiker schreef:Operatie is slecht voor je rug.
Het ontneemt kracht uit je rug.
Elke ingreep op die locatie vezwakt je onderrug.
Info chirurg.
Dit is precies de reden dat ik er blij me ben dat ik niet geopereerd ben.
Mijn herstel zal zeker lang duren maar het komt goed.
In het ziekenhuis zeiden ze mij dat zowat iedereen ongeacht geopereerd of niet geopereerd er na een jaar er hetzelfde voor staan.
Ik had uitstraling tot in mijn tenen en ik had totaal geen kracht meer in mijn been. Loop nu rond zonder krukken en sinds 2 dagen zonder pijnstillers en spierverslappers (had een heel pakket).
Bedankt voor je reactie.


Ik heb ook 2 hernia's S1-L5 en L5-L4. Opereren is voor mij een allerlaatste reddingsmiddel.Dan kan er verkalking optreden met meer pijn bijgevolg; Ik heb een tijd fysiotherapie gedaan. Er was verbetering maar ik bleef met pijn zitten, voornamelijk pijnscheuten in heup en lies.Ga nu naar de chiropractor,die mij het beste heeft kunnen helpen.Pijnscheuten heb ik op een enkele keer na niet meer en zijn ook minder fel.Pijn in de onderrug heb ik niet tenzij ik mijn rug verkeerd overbelast natuurlijk (hangen op de bank, lang gehurkt zitten, verkeerd of te zwaar tillen... ) Doe ook soms nog wat rugoefeningen maar eigenlijk moet je iedere dag blijven oefenen. :oops:
Op de fiets ben ik totaal pijnvrij.Na het fietsen heb ik wel altijd een stijve onderrug(verschilt van terrein: vlak bijna niets - veel klimwerk meer)
Plaats reactie