inspannings astma???

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
bunnyhop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 19:46

weet iemand hoe het komt dat als je echt hard traint
dat je dan dat alom bekende kuchje/hoestje hebt als je dan daarna diep adem haalt ??? en blijf je dit hebben ook als je meer gaat trainen?
bunnyhop hopping over everything bunnyhop
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

Zag je oproep op mtb-sport ook al :wink:

Heb er zelf ook last van ... vooral met warm weer. Ik heb zelf geen astma (volgens mij) maar vroeger als kind daar wel een beetje last van gehad. Wie dus niet of dit iets met astma te maken heeft.
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

Marang schreef:Zag je oproep op mtb-sport ook al :wink:

Heb er zelf ook last van ... vooral met warm weer. Ik heb zelf geen astma (volgens mij) maar vroeger als kind daar wel een beetje last van gehad. Wie dus niet of dit iets met astma te maken heeft.
volgens mij hebben de meeste hier wel last van....ik heb het ook maar heb nooit astma gehad ook geen lichte vorm daarvan.
bunnyhop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 19:46

nee ik heb ook geen astma maar bijna al m,n fiets maten hebben dit en ik denk wel bijna iedereen die het wel eens te gek maakt qwa trainen of tijdens een lange rit
bunnyhop hopping over everything bunnyhop
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Waarom is dit eigenlijk een probleem? Een keertje kuchen is toch niet zo erg........
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Ja ik heb het ook wel eens. Ik ben geen medicus maar denk dat het komt omdat je longen "open" staan om veel zuurstof op te nemen en als er dan een vuiltje op komt, moet je hoesten.
Don't just train... train right.
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

TBIKER schreef:Waarom is dit eigenlijk een probleem? Een keertje kuchen is toch niet zo erg........
Wordt ook niet gezegd dat dit een probleem is. Is wel irritant .... elke keer als je diep adem haalt komt er op kuch/hoest achteraan ... geeft ook een vreemd gevoel in je longen vind ik.

Maar heeft dus niks met astma te maken omdat ik lees dat meer mensen hier last van hebben.
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Ik heb het regelmatig. Vooral na een erg intensieve training of wedstrijd. Niet echt hevig, dus voor mij geen reden naar een arts te gaan.
Volgens mij kan het geen kwaad als je het in lichte vorm hebt als je er tenminste niet in blijft.
Ik ondervind er verder geen hinder van.
Het schijnt dat het bij bepaalde sporten vaker voorkomt (o.a. wielrennen). Er zijn ook medicijnen voor. Om alles zeker te weten zou je een inspanningstest kunnen doen bij een sportarts of tenminste deze raadplegen.
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Marang schreef:
TBIKER schreef:Waarom is dit eigenlijk een probleem? Een keertje kuchen is toch niet zo erg........
Wordt ook niet gezegd dat dit een probleem is. Is wel irritant .... elke keer als je diep adem haalt komt er op kuch/hoest achteraan ... geeft ook een vreemd gevoel in je longen vind ik.
O dan heb ik het niet. Pfieeuww!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ik heb hier af en toe ook wel eens last van. Maar dan pas na een vette klim als je met een brandende strot bovenkomt en diep (goed diep) adem haalt. Voor de rest niet.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
ZZebra Zantoz
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 11:24
Mijn mountainbike: Santos SCC02 afmontage hoop XT, Rockettwist, HS33, vork: Zocchi comp air '04 ETA

Na een zeer zware intensieve kortdurende inspanning krijg je door het zeer diep hijgen, indroging van het slijmvlies in de luchtpijp en grote bronchien, ook bij andere sporten komt dit voor..
Bij schaatsers is dit verschijnsel bekent als het "1500 meterkuchje" een echte behandeling is er niet en is ook niet nodig. Na het herstellen van de slijmlaag op het slijmvlies word het weer rustiger.

voorkomen: iets minder diep gaan...maar dit is meestal geen optie :-{

greetzz
Als alles in het leven al niet zwart/wit is dan maar in mijn droom....the ZZebra is looze
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

ZZebra Zantoz schreef:Na een zeer zware intensieve kortdurende inspanning krijg je door het zeer diep hijgen, indroging van het slijmvlies in de luchtpijp en grote bronchien, ook bij andere sporten komt dit voor..
Bij schaatsers is dit verschijnsel bekent als het "1500 meterkuchje" een echte behandeling is er niet en is ook niet nodig. Na het herstellen van de slijmlaag op het slijmvlies word het weer rustiger.

voorkomen: iets minder diep gaan...maar dit is meestal geen optie :-{

greetzz
Juist. Die indroging komt meestal door het ademen door de mond. Normaal wordt de lucht bevochtigd in de neus en op temperatuur gebracht. Bij zware inspanning ga je door je mond ademen (lagere weerstand) en adem je dus drogere lucht.
De oplossing zou dus zijn: door de neus blijven ademen, maar dan kun je minder diep gaan en idd. dat is vaak geen oplossing
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
bunnyhop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 19:46

kijk hier heb ik wat :-q :-q
bunnyhop hopping over everything bunnyhop
ZZebra Zantoz
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 11:24
Mijn mountainbike: Santos SCC02 afmontage hoop XT, Rockettwist, HS33, vork: Zocchi comp air '04 ETA

extra weetje: bij mij werkt dit soms tijdens de schaatsmarathons...

een kauwgommetje nemen tijdens het sporten...

waarom: 1. meer speeksleproductie dus bevochtigen ingaande luchtstroom.

2. met kauwgom in je mond doe je deze minder ver open en stroomt er meer lucht langs het natte mond en keelslijmvlies en op die manier bochtigen ingaande luchtstroom

Ik zeg er wel bij werkt niet altijd en mn niet bij een 1500m langebaan, maar bij met mtb-en heb ik er geen last van.

greetzz
Als alles in het leven al niet zwart/wit is dan maar in mijn droom....the ZZebra is looze
bunnyhop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 19:46

ok dat gaat ik dan een keertje proberen bedankt voor de tip! :-q
bunnyhop hopping over everything bunnyhop
Plaats reactie