Stinkende fietskleding

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

Sjee, volgens mij is het Viva forum jaloers op dit topic :winkie:
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
AARDMENS
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: wo 14 september 2005, 21:08
Mijn mountainbike: bugatti blue Pronghorn alu ht volledig XT

Dat doen we hier ook sinds kort, wassen met azijn.. werkt perfect
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

sneeuwpop schreef:wasmiddel 50/50 mengen met schoonmaakazijn, gebruik het al jaren bij het werk als fietskoerier ;)

Werkt perfect, nachtje in een emmer water met azijn daarna de wasmachine in.
In tegenstelling tot wat doet vermoeden heb je geen "zure" lucht meer om je heen. :-q
https://omaweetraad.nl/vlekken/zweet" onclick="window.open(this.href);return false;
mijn Klein is groot genoeg
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ik ben ook grote schoonmaakazijnfan, werkt prima. Ik hoorde van Carolien van de Dames van Bergh (wereldberoemde damesfietsclub rond de Montferlandse bult) dat zij kleding ook wel eens in de vriezer gooit in een plastic zak, om die geurbacteriën te doden. Ga ik ook effe testen.
zandloper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:14
Mijn mountainbike: Beam me up, Scotty

Heb de kleding ook wel eens in de vriezer gehad, maar de beste resultaten krijg ik met azijn.
Een emmer heet/warm water met een bekertje azijn en hierin de kleding een nachtje laten staan. Daarna in de wasmachine met normaal wasmiddel en de vervelende geur is uit je kleding verdwenen.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Bedankt nog iedereen voor alle tips & tricks :-)
Mijn vrouw en ik gaan er zeker een aantal uitproberen. Ik laat de uitkomsten nog wel weten hier...
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Ik gooi mijn kleding af en toe ook in de vriezer. Geen last van stank.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Moet toegeven heb hier soms wat last van, maar dan bedenk ik me dat ik gewoon stink....als ik sport...je weet wel omdat je dan zweet enzo...ok wie probeer ik hier mee te overtuigen? Ik stink gewoon!

Maar handige tips hier. Doe als het erg is wat mijn mama altijd deed en dat is weken in biotex, daarna wassen en ik kan er weer even lopend/fietsend in stinken.

Merinowol gaat nooit stinken! Bij decathlon van quechua heb je mooie shirt ervan, ook sokken, dat is helemaal chill. Is niet duur ook.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 10:57
Mijn mountainbike: staat in de garage
Contacteer:

Azijn als wasverzachter bij elke wasbeurt. Doodt de bacteriën en je ruikt er niks van.
Assumption is the mother of all fuckups.
Ninetech
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 18 augustus 2011, 12:34
Mijn mountainbike: Blauw Biggetje

Sowieso geen 'normale' wasverzachter gebruiken bij het wassen van je sportkleding. Dat spul is meestal al zacht genoeg van zichzelf en het komt de geur ook niet ten goede.
"Dont be fat and ugly, just be ugly!"

Alpe d'HuZes 2014: 6x
Alpe d'HuZes 2015: 5x Team 'Lachend naar Boven'
Gebruikersavatar
Bulltat
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 10:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Sowieso ruikt niemand okselfris als hij/zij aan het biken is.

als je er last van hebt moet je of je tempo aanpassen of knijper op neus of gewoon accepteren.

Wel worden de beste resultaten gehaald met ''grootmoeders'' oplossingen zoals idd soda weken en hoeft niet eens in wasmachine. of met Azijn idd.
MTB's zijn leuk, handig en interessanter dan je denkt want...Je komt altijd tegelijk met je fiets aan op het hoogste punt.
Hobby : Onderhoud UHR ( LV en HV)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gaat ook niet om stinken tijdens het biken, maar of je kleding doorstinkt als het in de kast ligt... Wel zo fijn om niet-stinkend te vertrekken he?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Stephen schreef:Moet toegeven heb hier soms wat last van, maar dan bedenk ik me dat ik gewoon stink....als ik sport...je weet wel omdat je dan zweet enzo...ok wie probeer ik hier mee te overtuigen? Ik stink gewoon!

Maar handige tips hier. Doe als het erg is wat mijn mama altijd deed en dat is weken in biotex, daarna wassen en ik kan er weer even lopend/fietsend in stinken.

Merinowol gaat nooit stinken! Bij decathlon van quechua heb je mooie shirt ervan, ook sokken, dat is helemaal chill. Is niet duur ook.
Grote misvatting. Zweet stinkt niet.
De vervelende geur wordt veroorzaak door bacterien die gedijen door het vocht in jouw zweet. Zijn op lange termijn niet tegen te houden, ook niet door de huis-, tuin- en keukenmiddeltjes.
Het enige dat wel werkt is een onderlaag waarin zilverionen verwerkt zijn. Hierin zullen nooit bacterien actief in achterblijven. Heb laatst een shirt van mijn werkgever getest wat gemaakt is met een door een niet nader te noemen fabrikant ontwikkeld principe. Heb dit 2 weken lang gedragen (ik sport dagelijks intensief : krachttraining, hardlopen, mountainbiken) zonder wassen en er was geen nare geur te bekennen. Klinkt goor,maar dat was niet het geval. Zelfde gold overigens voor sokkken waarin dezelfde techniek is verwerkt.
Tevens een zeer oud shirt (ca. 12 jaar in gebruik) waarin zilver zat van voormalig werkgever; ook dit ruikt nog steeds niet, waar ik andere shirts (oa Craft en Odlo) al lang heb afgedabkt door de niet te verwijderen nare lucht.

Merino werkt ook...het enige nadeel daarvan is de vochtopname bij intensieve inspanning (zoals....jaja....mtben) waardoor de isolerende werking teniet wordt gedaan. Merino is zeer geschikt voor lower impact sporten en outdooractiviteiten , minder voor high impact. Het houdt eenvoudigweg teveel water vast.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Volgens mij zeg ik ook niet dat zweet stinkt, jaar dat ik stink omdat ik zweet :wink:

Merinowol is evengoed nuttig voor MTB als het zo koud is als nu en je gaat rustig cruisen. Maar het hangt van gebruik af inderdaad.
DirkS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:07
Mijn mountainbike: 29'ers: fully, hardtail, singlespeed

Ik heb om die reden ook enkele Merino pulls.
Ruiken inderdaad niet, ik kan ze volzweten en na enkele uurtjes op de kapstok drogen nada geurtjes.
Durf ze dan zelfs nog eens aandoen.
Nadeel: niet ideaal voor mtb om bovengenoemde reden én het feit dat modderspatten eens ze erin getrokken zijn ook niet meer te verwijderen zijn.
Plaats reactie