Stinkende fietskleding

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Ik (en medebikers volgens mij) heb nogal last van stinkende fietskleding zodra ik op de fiets klim. Uiteraard wordt mijn kleding na iedere rit in de wasmachine gewassen, maar zodra ik deze aantrek en mijn eerst meters maak merk ik dat mijn kleding al snel niet minty fresh meer ruikt. Ik moet wel toegeven dat ik al best lang met mijn huidige kledingsets doe en wellicht is het dan simpelweg niet meer schoon te krijgen. Toch ben ik benieuwd of er hier wellicht nog tips of adviezen zijn om stinkende fietskleding weer langdurig fris te krijgen.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
catena
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 21 mei 2008, 11:42
Mijn mountainbike: KTM Aera Pro

Laten weken in sodawater voor het wassen.
joostie338
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 22 april 2010, 20:22
Mijn mountainbike: MR, RnR x2 Grandone & ARTi

Ik gebruik ook wel eens "baking soda", dat is echt overal goed voor.
En Merino wollen kleding, dat stinkt zelfs niet na 3 dagen fietsen in de Ardennen :-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Probeer eens een schepje Vanish erbij te doen.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

Geurzakjes van Robijn erbij hangen of leggen in je kast.
Leg ze ook altijd in m'n bike-kistje waar m'n helm en handschoenen in liggen :winkie: .
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Zweetshirt in de droger wil ook helpen.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Bedankt voor de tips. Ik zal binnenkort de hele mikmak eens in een emmer met water en soda zetten en vervolgens nog eens in de wasmachine gooien.

Ter info: gisteren al een kledingrek en hangers gekocht bij de Ikea. Dit om mijn fietskleding voortaan op te hangen ipv in een sporttas te proppen. Dat gaat zeer waarschijnlijk al schelen. We hebben overigens geen droger. Drogen gebeurt bij ons door moeder natuur :-)
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hierom ben ik zo blij met de droogkast op m'n werk. Ja, het blijft stinken, maar onderweg ruikt niemand dat, en m'n kleding is weer droog als ik naar huis rij...!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dice Oldskool schreef:Probeer eens een schepje Vanish erbij te doen.
Dat is niet heel erg vriendelijk voor sportwas.. sportwasmiddel gebruiken, en niet teveel zeep.
Als het stinkt en blijft stinken: tijd voor iets nieuws :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakker29 schreef:
Dice Oldskool schreef:Probeer eens een schepje Vanish erbij te doen.
Dat is niet heel erg vriendelijk voor sportwas.. sportwasmiddel gebruiken, en niet teveel zeep.
Als het stinkt en blijft stinken: tijd voor iets nieuws :wink:
Yep, ik weet dat die eigenlijk geen liefdesbaby mogen krijgen maar als de geur er niet uitgaat en de volgende optie is weggooien dan kan het toch geen kwaad meer. Denk trouwens nu eerder dat het eraan ligt dat zijn was in een tas beland.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Een hoop reacties op dit topic met een luchtje. Dank hiervoor. Ik kan me ook nier voorstellen dat er niet meer bikers zijn die hier wel eens last van hebben. Ik fiets er iig regelmatig zelf ook achteraan. Ik denk dan vaak op dat moment dat het eerste wat ik ga doen het kopen van een nieuw kledingsetje is. Later vergeet ik het vaak weer of bedenk ik me dat een nieuwe set al snel op 100-150 Euro uit komt en besluit ik het toch nog maar met mijn huidige kleding te blijven doen.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ik gebruik deze: https://www.deonlinedrogist.nl/wasmidde ... 18670.html" onclick="window.open(this.href);return false;
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik ben thuis niet van de 'afdeling was' .... maar herken het probleem wel.
Sinds enige weken hebben wij ook dat middel van HG en dat werkt wonderbaarlijk goed!
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Vloeibaar wasmiddel icm wassen op lage temperatuur wil nogal eens een vettig laagje achterlaten wat gaat stinken. Oplossing: Vloeibaar wasmiddel niet in het bakje doen maar rechtstreeks in de trommel (met een wasbol). Daarnaast 1x per maand de wasmachine op 95 graden laten draaien met een flinke schep soda erin. Ontvet de boel.

Sportkleding mag vaak maar op max. 40 graden gewassen worden (als je geluk hebt) en daarmee krijg je de boel niet schoon is ook mijn ervaring.
Wat kan helpen is voorwassen met Biotex. Of de kleding een poos laten inweken in Biotex of azijn. (werd hierboven ook al als tip gegeven). Daarnaast een flinke scheut azijn in het wasverzachterbakje.
Voorwassen met Biotex (nee ik heb geen aandelen :wink: ) helpt ook goed bij het schoon krijgen van T-shirts. Vaak blijft ook daar een geur inhangen die, zodra je je een beetje inspant, meteen naar boven komt. :-{
Succes en laat even weten of de tips hebben geholpen.
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

wasmiddel 50/50 mengen met schoonmaakazijn, gebruik het al jaren bij het werk als fietskoerier ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
Plaats reactie