Sport-medisch onderzoek?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over een sport-medisch onderzoek voor een recreatieve MTB'er. Ik train wel met hartslagmeter, maar ik doe er verder eigenlijk niets mee. Wat zou een onderzoek me op kunnen leveren?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Een sma bezoeken zonder duidelijk doel is zonde geld.
Wil je ergens naar toe trainen met een duidelijk schema dan is het een goed hulpmiddel.
Heb je een medisch verleden waardoor extra aandacht vereist is voor jouw welzijn dan is het een goede raadgever.
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Oké, iets uitgebreider: ik geef twee avonden per week spinningles in een sportschool. Daarnaast MTB ik sinds kort weer. Verder doe ik cardiofitness. Gemiddeld sport ik 3 tot 5 keer per week. Soms twee keer op een dag. Mijn conditie is volgens mij redelijk goed, ik zou wel wat sterker in mijn benen willen worden en ik zou wel een paar kilo kwijt willen. Zou een SMA me iets op kunnen leveren?
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Ik heb het ooit gedaan om na jaren als niet prestatiegerichte mtb'er te weten waar ik sta; m.a.w. wat is een precies omslagpunt, wat is mijn vo2max, is een hartfilmpje goed en als ik dan toch de prestatie wil verbeteren, hoe kan ik dat het beste doen ;-) Het gaf in het geheel geen onaardig beeld over de stand van zaken en mogelijke vooruitzichten en gaf wat voldoening door te weten dat je ws niet zomaar omvalt van je fiets tijden een mtb vakantie...
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Ik heb drie weken geleden een uitgebreid Sportmedisch onderzoek laten doen. Ik wilde gewoon weten of alles goed was, iets minder langzaam de bergen op kunnen rijden en graag wat kilootjes kwijt. Ben gewoon recreatief MTB-er, toerrijder geen wedstrijdrijder...

De arts heeft alles gechecked, ogen, flexibiliteit, longen, longinhoud, hartfilmpje, inspanningstest, gewicht en (helaas ook) vetpercentagd :o e.d.

Wat heel fijn was is dat je daarna ook trainingsadvies krijgt, in welke hartslag je moet trainen om af te vallen en welke trainingen je daarvoor moet doen. Al met al vond ik het zeer de moeite waard.

Daarbij betaalde mijn verzekering het volledige onderzoek!!! Check maar eens in je polis of je budget hebt voor preventie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Vorig jaar ook gedaan, gewoon ter info, of ik een beetje op de juiste manier bezig was. Ik deed mee aan de TT Groesbeeks Gruwelijkste, daar kreeg ik toen een aanbieding van Sanafit tegen een mooie korting, en de zorgverzekering vergoede ook een flink deel.
Al met al gewoon een leerzame ervaring.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lin83 schreef:Hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over een sport-medisch onderzoek voor een recreatieve MTB'er. Ik train wel met hartslagmeter, maar ik doe er verder eigenlijk niets mee. Wat zou een onderzoek me op kunnen leveren?
Lin83 schreef:Oké, iets uitgebreider: ik geef twee avonden per week spinningles in een sportschool. Daarnaast MTB ik sinds kort weer. Verder doe ik cardiofitness. Gemiddeld sport ik 3 tot 5 keer per week. Soms twee keer op een dag. Mijn conditie is volgens mij redelijk goed, ik zou wel wat sterker in mijn benen willen worden en ik zou wel een paar kilo kwijt willen. Zou een SMA me iets op kunnen leveren?
Het ligt er aan wat je bereiken wilt.
Als je wilt weten of je gezond bent en je sport(-en) kunt en mag beoefenen, kan een keuring zinvol zijn. Maar er is een hele kleine kans dat een sportkeuring iets oplevert. Je bent denk ik geen kwetsbare pré-patiënt die in de gaten gehouden moet worden.

Als je bereid bent je hartslagmeter beter/correct te benutten én als je afwisselend wilt gaan trainen in de verschillende hartslagzones, dan is het bijna noodzakelijk om een keer een maximaaltest te doen. Dan worden al je hart/long/sportwaarden zichtbaar en kun je gericht aan de slag. En dan over een of twee jaar nog een keer om je vooruitgang te meten. Maar wil je de informatie goed benutten, dan moet je je ook een beetje in trainingsleer verdiepen en moet je bereid zijn uurtjes te maken in D1, D2, D3 en W...

Als je wilt afvallen kun je het beste het Twee Vuisten Dieet van Hans de G. gaan volgen. Of mijn EDH-dieet (Eet De Helft). Oftewel: meer bewegen en minder eten. Dan gaat het vanzelf. Voordeel van afvallen is dat je er heel erg hard van gaat fietsen, omdat vermogen gelijk staat aan "Watt per kilogram lichaaamsgewicht". Het Dovemansorendieet van Maarten 't Hart is niet alleen een lachwekkend grappig boek, maar het rekent ook al met heel erg veel dieet-onzin.

Als je sterker wilt worden in je benen, moet je meer gaan fietsen! :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Bedankt voor de tips, hier heb ik zeker iets aan!
Plaats reactie