Gebroken scheen/kuitbeen.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Tjeerd13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 10 maart 2013, 21:53

Goedendag,

Heb mijn onderschrift eer aan gedaan en mijn scheen/kuitbeen gebroken net boven de enkel. En er zitten wat schroeven en plaatjes in. Het is nu bijna 3 week geleden. En mag hem niet belasten.
Gips is er na 2 weken afgegaan. Been ziet er goed uit en kan hem redelijk pijnloos bewegen. Maar ik wil graag FIETSEN. Zit zelfs te denken aan een spinningsfiets. Als het been vastzit aan de spinningsfiets dan is het toch onbelast?? Iemand hier ervaring mee.??

Groet
"Het is niet de vraag wanneer ik onderuit ga, maar hoe ik onderuit ga :) "
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Spinning fiets is volgens mij toch een doortrapper? Lijkt me dan niet zo verstandig om mee te beginnen. Als je per ongeluk vergeet door te trappen voelt het vast niet heel fijn in het begin. Een tacx of iets vergelijkbaars lijkt me beter.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je je been naar beneden duwt zet je kracht met je voet op een trapper en is dat belast bewegen.
Onbelast is als je helemaal niet steunt op je voet, als je er helemaal geen kracht op/mee zet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Doctor says I need to rest... I better check the internet for that....
MTB should be muddy!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10862
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je je aan de voorschriften van de dokter houdt en je koest houdt, zit je straks sneller weer op de fiets. Dus nu effe niet aan je ongeduld toegeven. Ga maar voetbal kijken!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Bespreek dit gewoon met je dokter......
El Duder schreef:Doctor says I need to rest... I better check the internet for that....
+1
:-q
Tjeerd13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 10 maart 2013, 21:53

Hallo,

Heb het met mijn Fysio besproken, en die kwam met wat vage antwoorden van wel of niet doen. , zwemmen mocht dan weer wel. Sauna leek haar beter van niet met die stalen pennen.
Mag\moet mijn voet wel bewegen maar mag er niet op staan\belasten. Als ik vast zit met mijn voet aan de fiets met klikpedaal o.i.d. krijgt hij wel beweging. (Wat goed is, want ik moet mijn voet bewegen.) Maar hoef ik hem niet te belasten omdat ik met mijn andere voet kan trappen. Maar ja das mijn theorie, zelf nog nooit op een spinningfiets gezeten.
Doctor says I need to rest... I better check the internet for that.... :D :D :-q :roll:

Groet Tjeerd.
"Het is niet de vraag wanneer ik onderuit ga, maar hoe ik onderuit ga :) "
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10862
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Fysio = Geen dokter. Fail dus.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef:Als je je been naar beneden duwt zet je kracht met je voet op een trapper en is dat belast bewegen.
Onbelast is als je helemaal niet steunt op je voet, als je er helemaal geen kracht op/mee zet.
Luister nou gewoon naar de goede raad van je orthopeed....
Als die aangeeft, belasten, dan pas belasten.
Voetbal, Wimbledon, Tour.... Geef je er zolang maar even aan over. Niet leuk, wel noodzakelijk voor een voorspoedig herstel. Laatste wat je wil is 'non-reunion', botten die niet stevig aan elkaar groeien doordat ze te vroeg teveel belast zijn.
Rust, that's all it needs, voor nu.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
desmol1
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: di 4 september 2012, 20:03
Mijn mountainbike: Scott spark 2020

Leef met je mee Tjeerd, zit nu op een stoel voor de caravan in berg en terblijt (met een gebroken arm) met om me heen de mooiste routes van Limburg. Kan ook niet wachten dus snap je gevoel en het idee dat we ons na een week al genezen voelen. Er zit niks anders op rust pakken, alle andere verwaarloosde blessures gaan ook over merk ik en die fiets wacht wel.
Intussen pluis ik internet uit en lees ik boeken en tijdschriften.
Succes met je herstel.
Tjeerd13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 10 maart 2013, 21:53

Allen bedankt voor de reacties :)

Iemand nog een idee voor leuke MTB sites en TV Series ;-) Hoor net dat ik rust moet nemen ;-)

En voor degene die het willen weten.....
Ben met een MTB clinic onderuit gegaan in een bocht op het grasveld. Bochten er voor ging super. Banden super veel grip. (Fiets sinds kort tubeless met Michelin Wild'n Grip" en nog een beetje aan het stoeien met bandendruk) Echt gaaf om te zien hoeveel grip je kunt hebben met een paar MTB bandjes. Helaas gleed ik in de "laatste" bocht onderuit. Had meteen door dat het niet goed was. En heb verder been niet belast. Door de mede MTB'ers achter in de auto geplaatst en naar het ziekenhuis gebracht. Enkel zat een groot ei op. Op de foto bleek dat scheenbeen en kuitbeen gebroken was. Net boven de enkel. Volgende ochtend geopereerd en wat pennen en schroeven gekregen. Dag later weer naar huis met gips om het voetje. Gips is er dus na twee weken afgehaald. Nu overal last van behalve van de breuk :) Spierpijn in goede been/heup.
Denk dat ik maar wat Strava segmenten ga aanmaken voor de rolstoel.............
"Het is niet de vraag wanneer ik onderuit ga, maar hoe ik onderuit ga :) "
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Red Bull TV. Helpt je door de moeilijk momentjes:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

doe nu kalm tjeerd, gaan we samen cursus T3 doen volgend jaar ;)

en het eerste rolstoel strava segment ook al langs zien komen :)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10862
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tjeerd13 schreef:Hoor net dat ik rust moet nemen ;-)
:lol:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dirtydutch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 3 november 2010, 17:34
Mijn mountainbike: Rose Jabba Wood

Allereerst: balen man, beterschap!

Heb zelf 5 jr terug o.a. mn scheenbeen en pols gebroken, alles operatief gefixeerd. Ik mocht en kon al heel snel weer fietsen, maar had een pen in mijn scheenbeen, wat mogelijk sneller te belasten is dan jouw been?

Fietsen is iig 1 van de eerste dingen die je snel kunt op pakken, en pijnvrij is.

Sowieso zou ik krachttraining willen adviseren onder begeleiding van een fysio, had zelf behoorlijk verlies aan kracht en spiermassa naderhand, en heeft bij mij (te) lang geduurd.

Uiteindelijk ben ik weer helemaal de oude geworden, maar is wel 3 jaar overheen gegaan.

Ik wens je een voorsdpoedig herstel en zoals al eerder is gezegd; luister vooral goed naar je eigen lichaam!
Nec temere nec timide
Plaats reactie