Polar OwnZone, werkt dat ????

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Het kennen van je omslagpunt is vooral handig bij lange tochten, en lange beklimmingen.
Maakt niet uit of je prof of hobbyist bent, meer een kwestie van afstappen of doorfietsen.
Slempie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 december 2003, 12:35
Mijn mountainbike: Commencal VIP en een Scalpel 2000
Contacteer:

Voor mountainbiken heeft de OwnZone van Polar weinig zin omdat het principe erachter zich richt op (langduringe) inspanning met dezelfde intensiteit (=aantal hs/m). Maar als je vriendin heeft aangegeven dat het voor haar een extra stimulans is om te trainen met een hartslag meter, vooral het calorieverbruik IS een goede motivatie, gewoon doen.
Maar de grenzen die Polar hanteert met de Ownzone, ondergrens 65% HFmax en bovengrens 85% HFmax vind ik te ruim. Voor een beginner is het een mooie richtlijn, voor een gevorderde zitten er volgens mijn wielrenhandboekje al 4 traingszones tussen.
Je omslagpunt ligt rond de 80-84% van je HFmax. Trainen in die zone verlegt je omslagpunt. Deze training heet tempo-duurtraining. Helaas kun je ook dit het beste trainen door een langdurige, constante intensiteit.
Je maximale hartslag kun je bepalen door een grondige warming-up te doen en, beginnende op +/- 70% HFmax, over de lengte van een kilometer hard te lopen waarbij je elke 200 meter iets versnelt en de laatste 200 meter, het liefst iets heuvelop, voluit gaat.
Beter is het bepalen van de HFmax op de fiets (fietsgerelateerd dus meer gericht op mountainbiken), maar wel lastiger als er geen heuvels in de buurt zijn.
Na een grondige warming-up met enkele versnellingen (niet te intensief want je mag niet te moe worden) begin je met 70% HFmax een heuvel te beklimmen. Steeds iets versnellen totdat je bergop 'sprint', even vasthouden en de HFmax kan bepaald worden.
Trainen in een hartslagzone kun je het best doen volgens de Formule van Karvonen: %(HF max - HF rust) + HF rust = HF tijdens inspanning
Mijn hartslag bij 'omslagtraining' zou dan moeten zijn:0,82 x ( 205 - 48 ) + 48 = 177 HS/M
Karvonen is een mooie methode omdat ook je rusthartslag meegenomen wordt. Dus ook goed bruikbaar voor mensen met een hoge of lage rusthartslag!
Je rusthartslag kun je het best 's ochtends een paar minuten na het wakker worden, meten. Even rustig blijven liggen en dan meten. Het liefst niet wakker worden door een wekker want door de schrik schiet je hartslag omhoog. Je kunt dit voor het beste resultaat beter een aantal dagen achter elkaar doen en dan het gemiddelde berekenen.
Succes!
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

@slempie, beginnen op 70% HFMax om je HFMax te kunnen bepalen is dat niet wat lastig.....

Anyway je uitleg klopt idd wel volledig, je moet beginnen met een relatief lage inspanningsgraad (die komt dan dus overeen met ong. 70% HFMax).
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

@slempie: bedankt :-q , dit is info waar ik wat mee kan. Het handige is inderdaad dat OwnZone een richtlijn kan geven, en wanneer je fantatieker wordt, je zlef ervoor kan zorgen dat je nauwkeuriger traint. Ik heb nog even in een patentendatabase lopen vroeten om de werking van OwnZone te achterhalen, maar voor zover ik iets kon vinden (lag meer an de tijd die ik erin stak), heeft het ermee te maken dat ze kijken naar hoe je hartslag varieerd en andere factoren (gewicht/leeftijd) worden ook meegenomen. Dan wordt dat in een vergelijking gegooid (weet nog niet welke) en dan komt daar de OwnZone uit. Het is jammer dat OwnZone niet in Patenten wordt genoemd....
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

@ Zaskar: als je in rust bent is de variatie in tijden tussen de verschillende hartslagen groot. Als je je meer in gaat spannen, gaat deze tijd korter worden (hogere hartslag), maar ook regelmatiger. Dit meet Polar om de Own Zones te bepalen.
Het aardige ervan is dat hij variaties in vorm meeneemt door iedere keer als je traint de zones weer opnieuw te berekenen.
Hiermee voorkom je dat je in zones traint die minder handig zijn omdat je ooit een dure test hebt gedaan.
En als je je niet te pletter fietst, heb je meer plezier!
Zelf rij ik met een S-710 om de boel telkens op te kunnen slaan, en heb aardige ervaring om zones aan te passen aan m'n huidige conditie. Toch is dat Own Zone een feature die ik best graag zou willen hebben.
En hij zou voor de massa toerders die op de winterse veldtoertocht met het verstand op nul en een rood hoofd zich eenbreuk fietsen, handig kunnen zijn om te illustreren hoe verkeerd ze bezig zijn.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
andre@home
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 maart 2004, 21:55

Pino schreef: Hiermee voorkom je dat je in zones traint die minder handig zijn omdat je ooit een dure test hebt gedaan.
met het lopen doen wij elke 8 weken een goedkope test... 6 min lopen 2 min rust en telkens 10 hartslagen hoger tot 10 slagen onder HF-max. Totaal 5 zones dus beginnen bij HF-max minus 50. Je meet telekens de afstand die je looptt .... of fietst...
Die zet je uit tegen de gemeten gemiddelde HF van de zone.
Met een nauwkeurge km-teller is het nog eenvoudiger dan met het lopen (pionnen op de baan....).
Denk aan de veiligheid bij de test, zoals altijd ......
Op deze manier blijf je heel erg aktueel! De own-index wijkt voor mij behoorlijk af. Scheelt ca 10 hartslagen met de praktijk en dat is ongeveer 1 zone, dus teveel.
(ik train 6x per week)
hardlopen is ook leuk....
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

@Andre@home: Waarom meet je op wat je gelopen hebt? Puur om naar je vooruitgang te kijken? Maar dat zegt toch nog niets over welke zone voor jou het beste is? Of kijk je naar iets anders???
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

En om de 8 weken noem ik niet regelmatig.
Als de afwijking continu 10 slagen is, is dat goed om mee te werken.
Met de ownzone kun je iedere keer tijdens je warming up meten en daarmee je training aanpassen.
Eenzelfde snelheid op een fiets heeft een veel grotere variatie in vermogen dan bij het lopen.
Een meter is nooit allesbepalend, maar is een hulpmiddel.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Plaats reactie