Misselijk bij intensief trainen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Meestal als ik echt hard aan de bak ga, kan ik wel eens een gevoel van misselijkheid over mij heen krijgen. Ik dacht dat het aan mij lag, totdat ik andere medemountainbikers er ook over hoorde.
Is het een sport problem? Wat kun je eraan doen?
1 voor iedereen
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Volgens mij ga je dan gewoon te diep. Moet je niet doen, dan heeft een training geen nut :-q
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Diwwek schreef:Volgens mij ga je dan gewoon te diep. Moet je niet doen, dan heeft een training geen nut :-q
Ja ok, maar ik wil wel het rondje van Schoorl afmaken. Dat moet toch makkelijk kunnen?
1 voor iedereen
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Bikerking schreef:
Diwwek schreef:Volgens mij ga je dan gewoon te diep. Moet je niet doen, dan heeft een training geen nut :-q
Ja ok, maar ik wil wel het rondje van Schoorl afmaken. Dat moet toch makkelijk kunnen?
Moet je wat langzamer biken, je gaat waarschijnlijk gewoon boven je limiet rijden. Diep gaan is ok, maar voor een training weinig zinvol. Heb je wel eens een hartslagmeter gebruikt? Zo niet --> een keer proberen!
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Diwwek schreef:
Bikerking schreef: Ja ok, maar ik wil wel het rondje van Schoorl afmaken. Dat moet toch makkelijk kunnen?
Moet je wat langzamer biken, je gaat waarschijnlijk gewoon boven je limiet rijden. Diep gaan is ok, maar voor een training weinig zinvol. Heb je wel eens een hartslagmeter gebruikt? Zo niet --> een keer proberen!
Ik heb nu dus een sigma hartslagmeter gehaald, net van het weekend. Ik weet nog niet hoe ik ermee om moet gaan, maar bovenal: wanneer ik hem om doe zie ik geen hartslag verschijnen. Wanneer ik een beetje rommel met dat bandje van de zender doet ie het soms. Doe ik wat fout of is dat ding niet goed?
1 voor iedereen
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Heb je de borstband al een beetje vochtig gemaakt?
Don't just train... train right.
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Wat moet je precies vochtig maken dan?
1 voor iedereen
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Dat werkt wel al iets beter, maar ik vind het wel wazig werken allemaal...
1 voor iedereen
Fietspomp
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Mirai frame met xt/xtr afmontage en skareb elite

Gebruiksaanwijzing lezen kan soms een hoop helpen....
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

De mijne had dat ook, ik heb gewoon de borst-band een stuk strakker gedaan en dat scheelde ook al een hoop. btw. misselijk kan gebeuren, dan ga je net iets te diep, of je hebt een te laag suiker spiegel let er dus altijd op dat je genoeg hebt gegeten van tevoren en iets bij hebt met veel koolhydraten (banaan, of iets van een snack)
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

let er dan meteen op dat je niet 10 minuten van te voren wat gaat eten maar minimaal 3/4 tot een uur van te voren.
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Globe schreef:let er dan meteen op dat je niet 10 minuten van te voren wat gaat eten maar minimaal 3/4 tot een uur van te voren.
Dat advies hoor ik vaker. Met betrekking tot hardlopen ben ik het er roerend mee eens.

Met betrekking tot biken niet helemaal. Als ik 's-ochtends vroeg ga biken eet ik altijd vlak van tevoren b.v. 2 bananen en een beker melk of sinasappelsap. Na +/- 10 min inrijden ga ik dan volle bak (meestal zo'n 50 tot 70 km). Vaak halverwege nog een müslireep. En achteraf brood. Voel me dan ook niet misselijk ofzo.
Eet ik van tevoren niet dan ben ik na 30km op (misselijk, duizelig, stramme spieren e.d.).

Hoewel het nu misschien minder speelt heb ik ook wel eens last van misselijkheid en duizeligheid als gevolg van hittestuwing. Vaak heb ik dan teveel kleding aan waardoor de warmte niet weg kan of is het gewoon buiten erg warm en vochtig. Heb je wel ademende kleding aan?

Te diep gaan is inderdaad vaak de oorzaak.
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Hoe je er mee om meot gaan: www.gezondsporten.be
Heeft geen idee...
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

- 2-3 uur van tevoren eten (grote maaltijd) 2 uur is voor mij net voldoende tijd ertussen
- 15 min. tot 30 min. nog iets extra's, 2 bananen, een bidon sportdrank, of mueslirepen.. als er maar veel koolhydraten inzitten
- half uurtje normaal tempo opwarmen

Daarna presteer je op je best
Don't just train... train right.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

LazyLad schreef:
Globe schreef: Met betrekking tot biken niet helemaal. Als ik 's-ochtends vroeg ga biken eet ik altijd vlak van tevoren b.v. 2 bananen en een beker melk of sinasappelsap. Na +/- 10 min inrijden ga ik dan volle bak (meestal zo'n 50 tot 70 km). Vaak halverwege nog een müslireep. En achteraf brood. Voel me dan ook niet misselijk ofzo.
Eet ik van tevoren niet dan ben ik na 30km op (misselijk, duizelig, stramme spieren e.d.).
als je 50-70 km rijd zal je niet boven je omslagpunt komen ook al ga je de hele afstand volle bak. Probeer voor de grap ook maar eens 10-15 km vol te rijden en kijk dan nog eens of je niet misselijk wordt.

Dat je anders na 30 km op bent is gewoon suiker gebrek en los je inderdaad op door goed te eten
Plaats reactie