heup gebroken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
willem64
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 december 2012, 11:18

Hallo,
ik heb 2 weken geleden met mountainbiken mijn linkerheup gebroken, operatie, pen erin en na 4 dagen ziekenhuis naar huis gestuurd met de mededeling dat ik hem 6 weken volstrekt niet mag belasten en dat er na 6 weken pas met fysiotherapie wordt begonnen. thuis gekomen de lokale fysiotherapeut gebeld en met hem afgesproken dat we wekelijks een uur oefeningen doen om niet te veel spierkracht te verliezen. nu is mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaring met een gebroken heup op redelijk (48) jonge leeftijd en kan iemand mij vertellen, hoelang het ongeveer duurt voordat ik weer op de fiets zou kunnen zitten. alvast bedankt. groeten willem
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Ik heb geen idee maar ik wens je beterschap.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
efish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:10

Hallo willem,
Ik heb 30- April ook mijn heup gebroken, meteen geopereerd met drie schroeven in de heup.
Mijn breuk zat vlak onder de heupkop.
Aan jou verhaal te zien heb jij een dynamic hip screw gekregen?? Als dat zo is dan heb jij wel een iets andere breuk dan die bij mij.

Mijn ervaring: Na operatie direkt op de krukken en bewegen maar, na twee dagen naar huis.
Dag vier zat ik alweer heel heel voorzichtig op de fiets, bewegen is goed voor de doorbloeding.
Tot vijf weken op krukken gelopen, twee maal in de week naar de fysio en om de andere dag een stukje fietsen ( 20-40 km) In Juli heb ik alweer de 95 km Hel van Wageningen gefietst, maar nu nog dagelijks wel een zeurende pijn in mijn heup doordat de spieren langs de schroeven schuren.

Ohja, er is wel nog een kansje van 15-20% dat de heupkop in de komende twee jaar zal afsterven doordat doorbloeding is verbroken tijdens de val, werd mij vertelt door de chirurg.
In dat geval zou ik alsnog een protese krijgen, maar daar ben ook ik wel erg jong voor.
Ongeveer net zo oud als jij , ben nu 45 jaar.

Veel beterschap!!!
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Ik heb ook ervaring!
Ik heb in 2012 mijn heup gebroken (toen was ik 29 jaar) En het ligt er echt aan hoe je deze hebt gebroken
Dat verschilt nogal! Als je echt wilt weten wat je wel en niet mag moet je dat aan het ziekenhuis vragen, ik mocht na 2 dagen naar huis, heb er 3 schroeven in gekregen, mocht deze ook 6 weken niet belasten, daarna mocht ik rustig opbouwen. De breuk zat direct na de kop trouwens. Na 6 weken ook fysio gehad. dit was overigens maar 2 keer omdat ik niets, noppes last of beperking had. ik heb er ook tot de dag van vandaag geen pijn of last van gehad. Het is dat er een litteken zit en dat ik de foto's heb, anders had ik het zelf niet eens geloofd!

De meningen lopen uiteen, de ene persoon blijft er last van houden, de ander (zoals ik) merkt er helemaal niets van. Maar het belangrijkste is: Hoe is de breuk!

Ik deed trouwens een half jaar na de operatie alles weer hoor! Wel wat angstig maar mijn dokter zei dat als ik zelfs wilde gaan rugbyen dat dat geen kwaad kon :-q
Deze ruimte niet beschrijven.
Gebruikersavatar
hansvdeeckhout
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 19:18
Mijn mountainbike: Trek 9.9 / Ghost AMR 7700
Contacteer:

Hoi Willem,

Ik ben studerend fysiotherapeut 3e jaars en heb tevens ook aardig wat ervaring met breuken ^^.

Allereerst moet ik even heel bijdehand doen, sorry (a) je heup breek je niet, dat is een gebied. Je kan wel het bovenbeen (femur) breken of een deel van je pelvis. in de meeste gevallen is er een breuk net onder de kop van het bovenbeen.

Een breuk zit weer aardig aan elkaar na ongeveer 2-3 weken (indien er geen dispositie is en er aan de voorwaarden gehouden is) de dispositie is opgeheven dmv die pen(nen), het beloop is aan jou. Het is aangeraden het bot in de eerste 2 weken niet te veel axiaal (recht op het bot) te belasten en ik raad je daarmee ook eigenlijk af te fietsen. Je kan wel bewegen in een open patroon, dit betekent dat je beweegt zonder druk te hebben op het betreffende been maar in de "open lucht" beweegt met je been. Dit mag je best aardig wat doen want belasten is ,zoals hierboven ook al gezegd, goed! Hiermee prikkel je namelijk het lichaam te herstellen en het is goed voor doorbloeding en innervatie . Na de 2-3 weken kan je (afhankelijk van het beloop) normaal gesproken je been weer gaan belasten, fietsen kan hier een mogelijkheid zijn maar dit is alleen wanneer je een bovenbeenbreuk hebt opgelopen. Bij pelvis breuken is dit afgeraden omdat er dan erg veel druk ineens op het botstuk zelf komt. Mogelijk dat je fysiotherapeut hier nog wat correcties/aanvullingen op heeft. Luister goed naar hem/haar. deze heeft het beste zicht op wat je kan en moet doen.

sterkte en succes!

grtz!
"People are like bicycles. They can keep balance only as long as they keep moving" -Albert Einstein
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb vorige week ook mijn heup gebroken, maar het lijkt een beetje een geval apart. De breuk, in het verticale stuk, is zo miniem dat er geen schroeven nodig waren. Het lijkt vlot vooruit te gaan, met de dag minder pijn en meer bewegingsmogelijkheid, maar van lopen zonder krukken is nog geen sprake. Mij is gezegd dat ik daar 6 weken aan vast zit en voorlopig het bot zo min mogelijk te belasten om de doorbloeding van de kop niet te riskeren. Iemand ervaring met een dergelijke breuk en wanneer fietsen er weer in zit? Daar waren ze bij het ziekenhuis nogal vaag over.
Plaats reactie