Lange Wheelie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik oefen ook al enige tijd om een lange wheelie te kunnen maken.
Het lijkt dit jaar eindelijk ergens op, als in: ik kan eindelijk het balanspunt vinden en een eindje vasthouden.
Het is nu een kwestie van oefenen en de balans verfijnen denk ik.

Wat ik eigenlijk wil delen met mijn mede-wheeliestudenten die moeite hebben om dat balanspunt te vinden is het volgende:
Toen ik aan het oefenen was en eens ging letten op mijn armen, of die wel echt gestrekt waren, ging ik heel overdreven mijn armen gestrekt houden.
Wat ik in mijn overdrevenheid ook anders deed, was mijn rug bol maken, bekken naar achteren kantelen.
Dat bleek net het beetje gewicht naar achteren te brengen dat ik nodig had om comfortabel mijn balans te vinden en er te blijven.

Dus hoe ik het nu doe.
- Vaart maken en goed verzet kiezen
- Borst beetje richting stuur
- Aanzetten en tegelijk lichaam achterover gooien, hierbij zorgen dat je je armen helemaal strekt, en dus pas aan het stuur trekt als je armen gestrekt zijn.
- Als het voorwiel loskomt kantel ik mijn bekken achterover en maak mijn rug bol.
- Daarna armen gestrekt houden en rug bol houden.

Op deze manier lukt het mij nu het beste, maar als je de pro's ziet wheelien met 1 hand aan het stuur dan heb ik het idee dat er nog een paar andere manieren zijn die ik waarschijnlijk nooit ga ontdekken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik snap dat vaart maken niet, naar mijn idee kan je het het beste leren als je stapvoets rijdt.
Dan hoef je niet naar voren te leunen en heel hard met je gewicht te gooien.
Gewoon heel rustig (bijna stil staan) rijden in de lichtste versnelling.
Kijk recht naar voren, zet aan en leun tegelijkertijd naar achteren en je bent er.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik bedoel te zeggen dat je het juiste verzet kiest bij de vaart die je hebt.
Hoeveel vaart je maakt moet je helemaal zelf weten, net wat je comfortabel vind.
Ik vind het persoonlijk makkelijker om zijdelingse balans te houden als ik een beetje gang heb.

Zoals ik net al zei, er zijn vast nog vele andere manieren om een wheelie te doen.
Plaats reactie