Lange Wheelie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Dit is een van mijn langere wheelies: ruim 500 meter van 0:10 tot 2:55. https://youtu.be/iW5BWuuep90" onclick="window.open(this.href);return false;
Het filmpje is wel tamelijk saai. Als je een echt onderhoudende film over een lange wheelie wilt zien: https://www.redbull.tv/film/AP-1PD1ZQQB ... heelie-man" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb toevallig wel exact dezelfde handschoenen aan als Dougie Lampkin! ;)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ha, leuk om Lampkin langs te zien komen. Ga nog wel eens naar een wk-trial en heb Dougie nog meegemaakt in zijn hoogtijdagen samen met zijn vader. Z,n vader is vorig jaar(kan ook 2015 zijn) helaas overleden. Was een mooi team.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Niet-zittende wheelie: echt heel lang is lastig, want het is moeilijk om het rustig te doen. Maar meer dan 50 meter lukt me nu best vaak. (Maar niet op het filmpje trouwens.)

https://youtu.be/TWxlkpOeMT8" onclick="window.open(this.href);return false;

(Nu manuals nog wat beter!)
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Leuk om te leren. Ik kan voldoende op het achterwiel op de mtb routes wanneer dit sneller is dan met beide wielen de hindernis te raken. En toch kan ik geen lange wheelie op de weg. Af en toe zet ik mijn flats er op en oefen ik met kort draaien/balanceren maar ook op bankjes en tafels springen, achteruit van bergjes afrijden + mijn wheelies & stoppies. Zal wel eventjes duren voor ik het perfect kan... aahja
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ach, als je als eerste over de finish komt kun je ook altijd nog gewoon je handen in de lucht steken ;)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Heeft iemand een goed filmpje, wheelies van een km red ik de laatste 20 jaar wel maar die fcking manual, ik knijp steeds in mn rem maar volgens mij moet dat juist niet, wat is "de golden trick"

Net zoals bij de normale wheelie dat eigenlijk je armen volledig gestrekt houden is, moet er met de manual ook zoiets zijn toch

25m lukt me wel maar ik wil het heuvelaf oneindig kunnen eigenlijk :)
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

een korte stem helpt bij mij wel om makkelijker op 1 wiel te blijven
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Ironhorse Erik schreef:Heeft iemand een goed filmpje, wheelies van een km red ik de laatste 20 jaar wel maar die fcking manual, ik knijp steeds in mn rem maar volgens mij moet dat juist niet, wat is "de golden trick"

Net zoals bij de normale wheelie dat eigenlijk je armen volledig gestrekt houden is, moet er met de manual ook zoiets zijn toch

25m lukt me wel maar ik wil het heuvelaf oneindig kunnen eigenlijk :)
https://www.youtube.com/results?search_ ... manual+mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef:ik knijp steeds in mn rem maar volgens mij moet dat juist niet, wat is "de golden trick"
Ik heb (/had tot voor kort?) hetzelfde probleem: na maximaal zo'n 20 meter is het gewoon afgelopen. Ik besef wel dat ik (nog) minder moet remmen, maar dat lukt me gewoon niet. Er zijn dan volgens mij 3 mogelijke aanpakken:

1) Niks veranderen, gewoon op dezelfde manier door blijven oefenen. (Dat kan lang gaan duren dan.)
2) Brakeless proberen. (Dat kan wel enigszins ongemakkelijk worden.) Of iets minder extreem: je vinger niet meer aan de rem houden.
3) Neem een steilere helling. Je hebt dan meer ruimte om te remmen.

Ik heb momenteel voor 3 gekozen. De helling moet zo steil zijn dat je met (licht) slepende achterrem je snelheid vast kan houden. Het was in het begin wel lastig, maar nu ga ik weer vooruit! Als ik deze helling helemaal af kan rijden dan zoek ik een iets minder steile, enzovoorts. Dat is het plan nu.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Erik, voor de manual, dropper naar beneden en je lichaam in een L-beweging naar achteren bewegen, dus eerst naar beneden (zo laag mogelijk) en dan vloeiend door naar achteren.
Verder zit ik met hetzelfde probleem als jij :) ..... Wheelies geen probleem, ook met handje(s) los en cruisend naar beneden in het zadel, maar hangend achter mijn fiets manuallen gaat nog niet goed genoeg ..... we worden oud!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vind jullie sowieso allemaal helden, want ik kan het überhaupt niet :-q :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kapitein Iglo schreef:Ik vind jullie sowieso allemaal helden, want ik kan het überhaupt niet :-q :bier:
Het meeste hebben wij heel jong geleerd, dan hoef je het als 40+er alleen maar een beetje bij te houden ..... zou er niet aan moeten denken al die flauwekul nu nog te moeten gaan leren :roll: :bier: :D
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ben nog geen 40, dus dat scheelt. Ik heb nog twee jaar :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Manual leren is gewoon heeeel erg moeilijk. Lukt het niet en je bent boven de 40, dan denk je automatisch dat het wel aan je leeftijd zal liggen. Ben je jonger, dan denk je dat je wel niet genoeg talent zal hebben. Ben je er juist zeker van dat je heel veel talent voor fietsen in het algemeen en balans in het bijzonder hebt, dan mis je waarschijnlijk een "manual gen" of zoiets. Maar het punt is dat voor de meeste mensen geldt: het is gewoon heel erg moeilijk om te leren. Maar blijf je stug volhouden, dan valt het kwartje vanzelf een keer.

Veel online tutorials erkennen gelukkig wel dat het zo moeilijk is. Dat geeft dan weer wat morele steun. Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=sn_bbi3iseU" onclick="window.open(this.href);return false;

Je wilt trouwens niet weten hoeveel mensen spontaan en ongevraagd tegen mij gezegd hebben dat ik te oud was om de wheelie te leren toen ik daar boven mijn 40ste mee begon. Alsof ik al niet genoeg twijfelde aan mezelf ;) Maar gelukkig was ik eigenwijs en heb me daar toen niks van aangetrokken :)

Trouwens, deze man heeft leren manualen toen hij 56 was: https://www.youtube.com/watch?v=3RGHQMCWCsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie