Altijd honger

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Heb m'n trainingen opgevoerd tot ca 10 uur per week. Grofweg 70% van de tijd D1, 20% D2 en de rest D3/weerstand. Probleem is dat ik niet bijgegeten kom, heb de hele dag honger.

Neem een dag als gisteren:
- Ontbijt: flinke schaal yoghurt/cruesli
- Om 10 uur: snelle jelle
- Om 11 uur: peer
- Middagpauze: warme maaltijd, groot bord nasi
- Om 15 uur: banaan
- Om 16 uur: snelle jelle
- Om 17 uur: 6 sneeën brood (3 boterhammen)
- Om 23 uur: 2 sneeën krentenbrood

Gisterenavond na het werk heb ik 3,5 uur getraind. Voornamelijk D1 met uurtje D2/D3 en enkele intervallen weerstand.

Kan me nu wel vol gaan duwen met vanalles en nog wat, maar dat lijkt me ook niet de oplossing. Al maak me geen zorgen dat ik te dik wordt. Al jaren redelijk constant op 75 kg (1m90 / vetpercentage 10%)

Wat kan ik doen?
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik mocht van de trainer niet meer dan 6x per dag eten, ook geen tussendoortjes. Anders blijf je maar kauwen en doen. Ben zelf geen expert op dit vlak...er zijn vast betere raadgevers met meer ervaring (en discipline op dit vlak).

Iets wat ik ooit voorgeschoteld kreeg, en waar ik me echt niet aan heb gehouden:

7 dagen dieet.
Een uitgebalanceerd en regelmatig eetpatroon binnen zeven dagen zal je in staat stellen om 2.5 tot 3 kilo af te vallen. Bij dit dieet moet de inname van koolhydraten en zot worden verminderd, maar niet worden uitgesloten. Na zeven dagen moet er weer worden teruggekeerd naar de normale aanbevolen hoeveelheid koolhydraat per dag, namelijk 5-7 gram per kilo lichaamsgewicht. Ook is het dieet maar voor zeven dagen bedoeld. In plaats van te diëten is het mogelijk om een extra vocht er uit te zweten, bijvoorbeeld door naar de sauna te gaan of te gaan fitnissen in een dikke trui.

Ontbijt, lunch en diner
Het is belangrijkom op regelmatige tijdstippen te ontbijten, lunchen en dineren. Tevens is het van belang om gedurende de dag 3 liter water te drinken. Dit kan worden aangemaakt met een theelepel suikervrije cranberry sap en 2 theelepels citroensap. In de loop van de dag kan er twee maal een gezonde snack worden gegeten, zoals groentesnacks( denk aan een drietal worteltjes. Cherrytomaatjes, stukjes komkommer en of selderij) of twintig geroosterde amandelen.

Ontbijt
Een omelet( zonder het eigeel) van zes eieren met groene groenten, maar zonder het gebruik van boter of olijfolie. Als alternatief kan het ook als een roerei met gekookte groene groenten worden geserveerd. In dat geval hoeven de eieren alleen gekookt te worden en kan het eigeel makkelijk verwijderd worden.

Lunch
150 gram gegrilde vis of steak, of gerookte zalm of een blikje tonijn van 150 gram. Maar ook 150 gram zoutloze ham of kalkoen kan voor de lunch worden genomen. Afwisseling is dus mogelijk. Naast dit hoofdbestanddeel maak je een salade van sla, spinazie en tomaten met een dressing vaan balsamico-azijn en olijfolie

Diner
200 gram gegrilde biefstuk, garnalen, kip of vis. Deze kan worden bereid met kruiden naar keuze, maar zonder zout te gebruiken. Hierbij kan veel gestoomde groenten worden gegeten. Denk aan aubergine, broccoli, courgettes, groene bonen, of rode)kool en of witlof. De maaltijd sluit je af met een kopje groene thee. Dat helpt om de stofwisseling te versnellen.


----
Verders is het heel belangrijk voor jou dat je veel pasta eet, volkoren, meer granen is heel belangrijk voor jouw soort training. dus wat er in het dieet staat moet je aanpassen met pasta's.
---

Afijn, het afval gedeelte was ook op mij niet van toepassing. Na er een keer over gesproken te hebben met de trainer gaf hij me de volgende tips:

- max 6 per dag
- Vaste momenten kiezen
- Voldoende eiwitten (dus eieren, vis e.d.)
- Neem langurige koolhydrate
- Vermijd veel snelle suikers

Ik ken je probleem ook! Bij mij is het ook de hele dag eten, zeker als ik het rustig op het werk heb. Heb ik het druk dan vliegt de tijd en eet je minder, maar gestructureerder. Jij eet maar liefst 8 of 9 keer! Plus dan vast en zeker nog de koekjes of chips etc tussendoor.
Mij is geleerd dat eten een uur voordat je gaat slapen niet goed is, je lichaam gaat in nachtmodus en verband het veel minder snel waardoor het eerder aanzet ipv energie geeft.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Zorgen dat je verzadigender eet.
Idd de maaltijden verdelen. Maar zorgen dat je wat meer complexe koolhydraten binnenkrijgt in de morgen.
Dat zorgt voor een langer vol gevoel. Bijv. Brinta of havermout.
Verder zorgen voor vezels. Bijv. volkorenbrood. Je zou die snelle Jelle kunnen vervangen door een snee brood met bijv kipfilet. Nog beter ook!
Soms is het niet slecht om iets meer te eten, omdat het goed is voor je verbrandingsoven.
Ik heb een tijdje bij Anja van Geel gelopen en zij zou je ook verder meer in detail kunnen adviseren.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
awlukas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 11:06
Mijn mountainbike: Cannondale F29

Zoals hierboven al wordt gezegd bestaat je dieet met name uit koolhydraten en bevat het te weinig vetten en eiwitten. Op mij komt het in eerste instantie ongebalanceerd over.

Trainen heeft alleen nut als je er ook van herstelt. Eiwitten zijn de "building blocks" van je spieren en ik zie maar 1 moment waarop je substantieel eiwitten nuttigt (nasi met kip?? - en wat voor rijst eet je daarbij?). Daarnaast verzadigen eiwitten en vetten ook meer dan koolhydraten en kunnen dus je hongergevoel wegnemen.

Daarnaast zou ik ook wat minder bewerkte producten eten; cruesli, snelle jelles, krentenbrood. Lekker en dat hoef je niet helemaal te schrappen, maar ik denk dat er betere keuzes zijn. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van hele ladingen brood..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Volgens mij is een goed ontbijt belangrijk. Die schaal yoghurt met cruesli vind ik niet veel. Daar eet ik met m,n 50 jaar nog 2 of 3 boterhammen bij. (188/73kg)
"This species has amused itself to death"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ik ken het, zeker nu na twee weken Alpen. Probeer er niet teveel aan toe te geven nu. Maar gebeurd nog weleens dat ik vrij laat nog eet en ook honger heb, maar dan nog wel eens wakker lig met een hongergevoel.
Denk dat in mijn geval meer pasta en soortgelijke en met name langzame "vullende" koolhydraten wel kunnen werken.

Ben ook eens met carboloader begonnen, dat bevalt erg goed.

Geen ladingen brood? Hoezo? Geldt dat specifiek voor brood alleen of voor allerlei koolhydraat rijke producten.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
awlukas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 11:06
Mijn mountainbike: Cannondale F29

Er zijn betere/gezondere koolhydraatbronnen, zoals bijv zilvervliesrijst. Complexe koolhydraten, vezelrijk en gratis vitaminen ;) Afhankelijk van het soort brood zitten er allerlei toevoegingen in en ook vrij veel zout. Brood is wel het meest "gebruiksvriendelijk" natuurlijk..
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee.

Heeft iemand een lijst met (verantwoorde) dingen om te eten voor ontbijt, lunch, avondeten, tussendoor? Liefst ook met wat er in zit, zoals welke vetten,eiwitten en koolhydraten.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Kindjes in Afrika hebben honger wat jullie bedoelen heet trek. Door de snelle koolhydraten/suikers piekt je suikerspiegel heel snel en daalt ie ook weer snel. Lage suikerspiegel geeft trek! En als je dan weer snelle koolhydraten pakt dan kom je in een versterkende spiraal. Hebben ze me gezegd ;)
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

ott schreef:Kindjes in Afrika hebben honger wat jullie bedoelen heet trek. Door de snelle koolhydraten/suikers piekt je suikerspiegel heel snel en daalt ie ook weer snel. Lage suikerspiegel geeft trek! En als je dan weer snelle koolhydraten pakt dan kom je in een versterkende spiraal. Hebben ze me gezegd ;)
Dat is ook erg hoor ;)

Die verantwoorde tussendoortjes zijn dus helemaal niet zo verantwoord. Merk wel dat ik het langst met mijn ontbijt (halfvolle yoghurt met cruesli) doe, daarmee stel ik het hongergevoel zoveel mogelijk uit.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
awlukas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 11:06
Mijn mountainbike: Cannondale F29

Cruesli is overigens een product met veel suiker. De yoghurt zorgt in dit geval waarschijnlijk voor het wegblijven van het hongergevoel. Als je het lust kun je bijvoorbeeld havermout, bambix of brinta eten; complexe koolhydraten, met minder geraffineerde suikers dan in cruesli. Daarnaast rijker aan vezels, vitaminen, mineralen en eiwitten. Ik denk dat dit ook langer een verzadigd gevoel zal geven.

Zelf eet ik tussen maaltijden (bijv 15.00) vaak magere kwark met een stuk fruit zoals een banaan. Door themaniac werden ook goede alternatieven genoemd: tonijn, andere vis, kip, biefstuk gecombineerd met groenten of een salade. Daarnaast zijn (ongebrande) noten ook erg gezond - maar wel erg rijk aan calorieen.
Je kunt op internet veel voedingstabellen vinden die (eventueel gecombineerd) je een idee kunnen geven van de samenstelling van diverse producten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

JorisR6 schreef:Heb m'n trainingen opgevoerd tot ca 10 uur per week. Grofweg 70% van de tijd D1, 20% D2 en de rest D3/weerstand. Probleem is dat ik niet bijgegeten kom, heb de hele dag honger.

Neem een dag als gisteren:
- Ontbijt: flinke schaal yoghurt/cruesli
- Om 10 uur: snelle jelle
- Om 11 uur: peer
- Middagpauze: warme maaltijd, groot bord nasi
- Om 15 uur: banaan
- Om 16 uur: snelle jelle
- Om 17 uur: 6 sneeën brood (3 boterhammen)
- Om 23 uur: 2 sneeën krentenbrood

Gisterenavond na het werk heb ik 3,5 uur getraind. Voornamelijk D1 met uurtje D2/D3 en enkele intervallen weerstand.

Kan me nu wel vol gaan duwen met vanalles en nog wat, maar dat lijkt me ook niet de oplossing. Al maak me geen zorgen dat ik te dik wordt. Al jaren redelijk constant op 75 kg (1m90 / vetpercentage 10%)

Wat kan ik doen?
Wat is je leeftijd? Ben je nog in de groei?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

http://www.voedingscentrum.nl..." onclick="window.open(this.href);return false;?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als Joris een R6 heeft dan is hij waarschijnlijk wel uitgegroeid.
"This species has amused itself to death"
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

bert l. schreef:Wat is je leeftijd? Ben je nog in de groei?
Ben 35 :oops:

ps die R6 heb ik allang niet meer ;)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie