Klimmen.. krachttraining vs. conditie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Hallo allemaal,

misschien een stomme vraag maar goed :)

Op doefiets staat een stukje geschreven over krachttraining.
Hier staat, met 60 omwentelingen per minuut een brug oprijden etc.

Maar, nu vraag ik mij af, wat heb je precies aan deze krachttraining?
Klimmen gaat toch uiteindelijk gewoon op conditie?

Ik snap dat je om uberhaupt boven te komen wel wat kracht nodig hebt, maar wanneer je je cadans hoog houdt met klimmen dan heb je toch minder kracht nodig en doe je alles op conditie??

Alvast bedankt voor een uitleg :)
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Daarom moet je je cadans niet hoog houden, dat is juist de krachttraining.
''
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Klimmen is investeren in conditie.
Dit kost tijd door middel van duurtraining.
Gelukkig kost het veel minder tijd om een paar minuten de zoekfunctie te gebruiken.
Begin eerst even daarmee en je zult lezen dat hierover al erg veel geschreven is.
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

RayB schreef:Ik snap dat je om uberhaupt boven te komen wel wat kracht nodig hebt, maar wanneer je je cadans hoog houdt met klimmen dan heb je toch minder kracht nodig en doe je alles op conditie??
Condititie lijkt me ook de basis voor alle klimmen.
Maar zodra het technischer wordt en er bv. geulen, wortels, richels, losse ondergrond bij komen kijken heb ik gemerkt dat kracht (en techniek!) toch ook wel een belangrijke (ondersteunende) factor is. M.a.w. candans hooghouden (en constante druk/kracht uitoefenen) is niet altijd een optie. Of het zinvol is daarvoor apart te gaan trainen? Geen idee.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Wanneer je met de juiste cadans meer kracht kunt zetten, zul je ook sneller omhoog gaan.
Ik heb dit zelf het afgelopen jaar gemerkt en zeker nu ik ook met een cadans meter rijd.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

RayB schreef: Op doefiets staat een stukje geschreven over krachttraining.
Hier staat, met 60 omwentelingen per minuut een brug oprijden etc.

Maar, nu vraag ik mij af, wat heb je precies aan deze krachttraining?
Klimmen gaat toch uiteindelijk gewoon op conditie?
Niet zo gek gedacht.
Voor lange klimmen gaat je redenering zeker op, maar voor korte klimmetjes, versnellinkjes etc kan krachttraining zeker nuttig zijn.
Everybody bought a new bike!
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Top bedankt voor de reacties :)
J_de_mtber
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 7 maart 2013, 19:51

Is het niet gewoon zo dat je met een hoge versnelling(minder omwentelingen per minuut) meer op je kracht fietst en dat je met een lage versnelling(meer omwentelingen per minuut) op je conditie fietst?

Natuurlijk zijn wel beide aspecten belangrijk!
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Ja, zware versnelling met weinig omwentelingen is kracht.

Maar ik vroeg me dus af, waarom zou ik kracht nodig hebben als ik altijd met een hoge cadans klim.
Maar als je die 2 combineert (zoals iemand hier al zei), meer kracht in de benen en een betere conditie dan is 1+1 natuurlijk 2.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat je bij de oefening klimt wil niet zeggen dat het alleen voor klimmen is. ;)
Dit is een goede en/of makkelijke om kracht te trainen. Kracht gebruik je niet alleen voor klimmen, maar ook bij de andere facetten van mountainbiken.
Maar ook bij klimmen, als het op een gegeven moment erg steil word komt er een moment dat je al op je lichtste verzet zit en je cadans ook niet hoger word, reken er dan maar op dat kracht van pas komt.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Thanks, daar had ik nog niet over nagedacht, die kracht moet toch ergens voor gebruikt kunnen worden :)
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

Het gaat bij krachttraining dan ook over het trainen van het krachtuithoudingsvermogen. Aan alleen uithoudingsvermogen heb je niet zoveel als je daarbij geen kracht kunt overbrengen op de pedalen.

Krachtuithoudingsvermogen kun je trainen door extensieve intervaltrainngen.
Gebruikersavatar
hansvdeeckhout
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 19:18
Mijn mountainbike: Trek 9.9 / Ghost AMR 7700
Contacteer:

allereerst de definitie van CONDITIE = een voorwaarde
net als een telefoon dat kan hebben, of een fiets.

conditie is dus niet alleen uithoudingsvermogen maar omvat 26 competenties waarvan uithoudingsvermogen en kracht er 2 van zijn.

Afhankelijk van de hellingspercentage is kracht belangrijk. fiets je 26% dan is een beetje power noodzakelijk, fiets je onder de 10% heb je er geen ruk aan. (maximale kracht hebben alleen sprinters nodig.)

wat wel kan is het praten over kracht-uithoudingsvermogen, een onderdeel van kracht. Betreft het volhouden van ongeveer 70-80% van je max. kracht. Je kan dit gebruiken bij een korte klim, een demarage op een klim, of het laatste stukje klimmen op een klim. verder zit je ver onder de 60% van je max. kracht en praten we dus niet meer over "kracht" maar over "intensief duur" een deel van het uithoudingsvermogen.
"People are like bicycles. They can keep balance only as long as they keep moving" -Albert Einstein
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Dank voor deze post.
ruben69
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: do 15 september 2011, 19:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Ultimate 2011

Ben erg benieuwd naar de andere 24 competenties, mss snap ik het dan ook wat beter.
Plaats reactie