Vergrote prostaat en sportprestaties

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Afspraak bij de huis én sportarts is al gemaakt om volgende probleem te bespreken maar toch even peilen of hier ook bikers zijn met de volgende ervaring.

Af gelopen zomer is bij mij een door het vele biken (23 jaar @gemiddeld 12.000km pj) een ernstig vergrote prostaat geconstateerd waarvoor ik Omnic (Tamsulosine) krijg. Het medicijn werkt prima, ie. pijn klachten van de prostaat zijn weg en hoef 's morgens niet eerst 4x te plassen voordat alles eruit is: maar mijn sportprestaties gaan de laatste maand volledig onderuit. Mogelijk dat dit komt door de directe effecten en/of bijwerkingen van Omnic. Ik vraag me af of er meer bikers zijn die dit van Omnic ervaren (welke een alfa-blokker is). Van beta-blokkers weet ik dat je sterke vermindering van sportprestaties krijg maar van heel generiek gezegt, beta-blokkers ook? Mijn bloeddruk, en dat is een standaard bijwerking van Omnic, is behoorlijk laag geworden, 85 over 55 bij een rust HR van ongeveer 40 á 50.

Alvast bedankt voor jullie comments! :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Uiteindelijk naar de huisarts geweest en het blijkt dat ik naast de vergrote prostaat dus waarschijnlijk ook een liesbreuk heb. Eem echo zal verder uitwijzen of hoe of wat. Zie ook het topic van Bommie over dijbreuk http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =8&t=19249
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
brutus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 8 januari 2003, 00:22
Mijn mountainbike: Gary Fisher HIFi 29er/Merida Big Nine.
Contacteer:

Ik heb hier ergens op het forum al een keer wat over geschreven en ik wil niet echt aan de gang blijven.
Maar, ik ben ook aardig aan de beurt geweest. Problemen met de prostaat, blaasontsteking en een liesbreuk. Het kwam allemaal tegelijk.
Kan bijna geen toeval meer zijn als ik nu het bericht van vanbilll.com lees.[of zou het daar aan liggen]

iig. twee jaar geleden SMP zadel aangeschaft waardoor fietsen weer mogelijk werdt.
Een tijd bij de Andros mannenkliniek, aanrader, gelopen. Biopsie's ondergaan, wat trouwens een erg lekker gevoel met zich meebrengt. Net alsof twee zijdezachte handjes ....afijn.
Na enige tijd van ellende gaat het nu weer redelijk, maar ik attendeer mensen regelmatig op de het belang van een juiste zit op het zadel.
Neem een zadell van SMP, dan gaat je prostaat wat langer mee.

De ballen, Brutus
Fiat Voluntas
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Thanx Brutus!

Zo'n SMP zadel lijkt interessant! Ik zag dat ik ze bij de Futurumshop voor 15 euro 2 weken kan testen: zal ik eens doen. Nu gebruik ik een Fizik Aliante twinflex carbon welke ook best comfortabel is maar qua geometrie dus niet het beste.

Nogmaals bedankt voor de tip!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

VanBiLL.com schreef:Afspraak bij de huis én sportarts is al gemaakt om volgende probleem te bespreken maar toch even peilen of hier ook bikers zijn met de volgende ervaring.

Af gelopen zomer is bij mij een door het vele biken (23 jaar @gemiddeld 12.000km pj) een ernstig vergrote prostaat geconstateerd waarvoor ik Omnic (Tamsulosine) krijg. Het medicijn werkt prima, ie. pijn klachten van de prostaat zijn weg en hoef 's morgens niet eerst 4x te plassen voordat alles eruit is: maar mijn sportprestaties gaan de laatste maand volledig onderuit. Mogelijk dat dit komt door de directe effecten en/of bijwerkingen van Omnic. Ik vraag me af of er meer bikers zijn die dit van Omnic ervaren (welke een alfa-blokker is). Van beta-blokkers weet ik dat je sterke vermindering van sportprestaties krijg maar van heel generiek gezegt, beta-blokkers ook? Mijn bloeddruk, en dat is een standaard bijwerking van Omnic, is behoorlijk laag geworden, 85 over 55 bij een rust HR van ongeveer 40 á 50.

Alvast bedankt voor jullie comments! :-q
Beste VanBil,

De prostaat wordt niet groter van langdurig zitten waar dan ook op. Dat had de uroloog van de Androskliniek (geen fan van, bezoek een objectieve uroloog die minder de neiging heeft om te werken volgens het principe 'u vraagt, wij draaien'; wat iemand wil/wenst is niet altijd beter....) moeten weten. Die wordt sowieso groter met de leeftijd, vanaf de 45-50 jaar kunnen mannen daar iets van beginnen te merken.
Dat je sportprestaties zijn afgenomen kan te maken hebben met bloeddruk, afhankelijk van hoe die eerst was. Maar 85/55 nu is relatief erg laag voor een getraind iemand, de gemiddelde rustpols ligt tussen de 50 en 100, tenzij je erg goed getraind bent.
Misschien toch eens de huisarts bezoeken? Of met de Uroloog de Omic evalueren? (http://www.fk.cvz.nl/" target="_blank -> toets Omnic in en kijk onder bijwerkingen).

Succes met het zoeken naar een oplossing voor je klachten,
Aurelius (arts)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
brutus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 8 januari 2003, 00:22
Mijn mountainbike: Gary Fisher HIFi 29er/Merida Big Nine.
Contacteer:

Beste Aurelius,
Mijn eigen huisarts was in eerste instantie ook niet enthousiast over mijn bezoek aan de Andros kliniek.
Later is hij hierop teruggekomen.
Ik ben zeer tevreden over de behandeling en de nazorg van Andros.
Ik heb nog steeds contact met Andros en zal de kritische veronderstellingen van jouw eens aan de uroloog van de kliniek voorleggen.
Fiat Voluntas
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo, een kikje van 13 jaar :winkie: . Het laatste bericht stamde uit 2009 :wink: .
Mbt de titel: van een grotere prostaat gaan sportprestaties niet achteruit (je bent wel langzamer als je bij elke boom een plaspauze moet houden, maar da's weer wat anders).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

aurelius schreef: vr 2 december 2022, 17:42 Zo, een kikje van 13 jaar :winkie: . Het laatste bericht stamde uit 2009 :wink: .
Mbt de titel: van een grotere prostaat gaan sportprestaties niet achteruit (je bent wel langzamer als je bij elke boom een plaspauze moet houden, maar da's weer wat anders).
Ik heb ff een Modbreak toegepast. Was gewoon spam.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Hier ook ervaringsdeskundige :-{ j.
Wat een goed (preventief) zadel betreft... ik rij al poosje met SQ Lab active zadel.
En prostaat (vergroot) ben ik eerst naar specifieke kliniek geweest, maar de (standaard-)medicatie heb ik niet gedaan.
Dr Vogel heeft prima goed werkend alternafief product, ik was binnen paar maanden van probleem af... En dit product heeft geen enkel effect op bloeddruk, prestatie of wat dan ook... Enigste nadeel, potje voor paar maanden kost wel wat en moet je zelf betalen.
Plaats reactie