Hoge gemiddelde hartslag icm training hartslag zones

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 30 november 2022, 18:11

Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee op het forum maar en bij deze mijn eerste post.

Het volgende speelt: Ik heb een vrij hoog gemiddeld hartslag als ik fiets, als ik bijvoorbeeld een rustig ritje tussen de 50-75 km fiets zit ik vaak op 170 gemiddeld. (schommelt dan tussen 160 en 190 bij klimmetjes). Als ik een route van 20 kilometer flink aanzet dan zit ik op een gemiddelde hartslag van 174. Mijn maximale hartslag die ik aantik zit meestal op 198.

Nu wil ik meer in hartslag zones ga trainen, alleen mijn hartslag schiet al naar 160 als ik 500 meter op die fiets zit. Heeft dit te maken met een slechte conditie? Of is er iets anders? als ik namelijk is D1 of D2 zou willen komen dan kan ik beter op mijn stationfiets een rondje door de wijk fietsen.

Leeftijd 32, lengte 175, gewicht 80 kilo (heerlijk bierbuikje)

Heeft iemand tips over hoe ik rond kan fietsen met hartslag 140 gemiddeld, of is dat gewoon op de MTB niet voor iedereen weggelegd?
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Welkom :-D

Ik had zelf een aantal jaar geleden een vergelijkbare ervaring maar minder extreem. Wat bij mij heeft geholpen om te mtb-en met lagere intensiteit is simpelweg minder gas geven. Tot aan het punt dat het bijna aanvoelt dat je beter kunt gaan stoppen. In de praktijk betekent dit veel terugschakelen naar lagere verzetten en goed op je trap techniek en efficiëntie letten. Ik merkte dat na een aantal ritjes steeds harder kon in D1 en ook veel meer ging letten op nog minder te remmen en betere lijnen rijden. En dan op gezette momenten wel vol gas natuurlijk!
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Langzamer fietsen idd
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Klinkt als :D .....dat je opgewonden raakt van op je fiets te zitten :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

je (lichaam) wordt goed in wat je regelmatig doet.
dus als jij altijd in de hogere hartslagzones knalt, dan slaat je lichaam die lagere zones over en gaat gelijk hogere toeren draaien zodra je op de fiets stapt.
wanneer je die lagere zones traint zal je zien dat je gemiddelde hartslag daalt, terwijl je net zo snel gaat (of nog sneller)

zeker in het begin zijn d1 en d2 ook gewoon langzaam (en saai)
d1 is meer een stevig wandeltempo
d2 een wandeling met een zware rugzak of een speelse hond
bij d2 train je je vetverbranding maar dat verstoor je wanneer je even wat intensiever gaat, dus het is lastig om die training op een mtbroute te doen, behalve als het een ongelofelijk vlakke route is.

ik doe d2 op een hometrainer met een paar films/documentaires. dan moet je wel een hometrainer hebben waar je langere tijd comfortabel op zit. verschillende stuurposities helpen daarbij. anders wordt het een marteling.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben even groot, even zwaar, maar wel iets beter getraind denk ik (en geen bierbuik).

Desalniettemin, heb ik ook een relatief hoge hartslag.

Op zich is dat geen ramp, maar je zal eerst je 'basis' moeten gaan trainen om hooguit iets te gaan zakken.

Ter indicatie mijn hartslagzones:

Rusthartslag: 58-61
Herstel (licht): 61 - 144
Zone D1 (vetverbranding): 144 - 159
Zone D2 (cardio): 159 - 171
Zone D3 (zwaar): 171 - 180
Zone D4 (toppunt): 180 - 202

Ik rij zonder er eigenlijk echt last van te hebben vlot 8 uur of meer in D2.
D3 houd ik een uur tot anderhalf uur vol.
D4 is iets wat ik hooguit 5 à 10 minuten volhoudt voor het zwart voor mijn ogen wordt.

Wil je hier echt goed en gericht op gaan trainen (en beter wordeb) dan adviseer ik je een FTP-test te laten doen (niet op zwift o.i.d.) maar een professionele.

Hier krijg je ook advies welke training zinvol is, naar gelang je doel.

Hier kost een test €65, daar kan je het gedoe om het zelf uit zien te vogelen niet voor hebben.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Wat Peelrijder zegt ja. Als je een beetje serieus op hartslagzones wilt gaan trainen, dan eerst een test doen, zodat je je zones in ieder geval kent.

Overigens, ik neem aan dat je je D1 en in mindere mate D2 zones niet in het veld aan het trainen bent, toch ? Zeker D1 in het veld is kansloos. Zodra je hartslag maar even omhoog schiet naar een hogere zone, ga je al lactaat aanmaken. En het duurt ongeveer gemiddeld 20 minuten dat je lactaat pas weer door je lichaam is afgebroken, terwijl jij denkt al lang weer in je D1 zone te zitten met je hartslag, zit je dat dus niet op basis van vetverbranding.

Ergo, D1 training lukt alleen op de weg. Afhankelijk van je getraindheid en de route omstandigheden, kan je D2 wellicht ook in het veld doen.

Wel goed dat je je zones wilt gaan trainen. Vooral de D1 zone is nog wel eens onder belicht bij MTB'ers. Terwijl juist die zone je uithoudingsvermogen gaat trainen. Uithoudingsvermogen = langer je snelheid vasthouden / techniek vast houden zonder moe te worden = meer fun. Simple as that. Daarom doe ik het meerendeel van mijn (langzame) MTB trainingen ook gewoon lekker op de racefiets. Da's voor sommigen hier overigens een vies woord, maar die hebben het dan niet helemaal begrepen :wink: ongeacht de MTB discipline die je rijdt :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij mijn D1 gewoon in het bos hoor, maar het is wel makkelijker en constanter om dit op de racefiets/ weg te doen.

Ik heb mijn racer de afgelopen weken nauwelijks aangeraakt, maar als het in het bos echt te nat is of als het weer beter begint te worden pak ik die pas weer.

Ik moet zeggen dat de racer ook meer de 'gezelligheidsfiets' is, beetje ouwehoeren met vrienden onder het fietsen en zo dan een paar uurtjes rondrijden.

Het is wel een van de zinvolste aanvullingen op het mtb'en die je kan doen qua training op de fiets.

Ik doe een combinatie van mtb, race, bmx (pumptrack), hardlopen en krachttraining en het liefste zou ik nog af en toe gaan zwemmen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik lees niet of nergens terug hoe lang men al..... :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Peelrijder schreef: do 1 december 2022, 07:35 Ik rij mijn D1 gewoon in het bos hoor, maar het is wel makkelijker en constanter om dit op de racefiets/ weg te doen.

Ik heb mijn racer de afgelopen weken nauwelijks aangeraakt, maar als het in het bos echt te nat is of als het weer beter begint te worden pak ik die pas weer.

Ik moet zeggen dat de racer ook meer de 'gezelligheidsfiets' is, beetje ouwehoeren met vrienden onder het fietsen en zo dan een paar uurtjes rondrijden.

Het is wel een van de zinvolste aanvullingen op het mtb'en die je kan doen qua training op de fiets.

Ik doe een combinatie van mtb, race, bmx (pumptrack), hardlopen en krachttraining en het liefste zou ik nog af en toe gaan zwemmen.
Maar jij rijdt MTB rondjes van 200km, dat telt niet mee :wink:

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat jouw D1 zone wel goed is ontwikkeld en eindigt pas relatief hoog in je hartslagzone naar D2 toe. Maar da's bij de meeste MTB'ers niet het geval. Eigenlijk voegt puur MTB rijden niet heel veel toe aan het ontwikkelen van je uithoudingsvermogen. Dat is natuurlijk ook geen doel op zich, als je maar lekker bezig bent en blijft.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

D2 is bij mij de automatische piloot :D
En aangezien de leeftijd ietsjes lager dan TS of Peelrijder natuurlijk :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 1 december 2022, 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Zeker waar!

Ik heb mijn D1 als eerste (onbewust) getraind.

Het eerste jaar op de fiets was voornamelijk 20/ 40/ 60 km à 3 x per week.

Als je dit, bijna onbewust, wil trainen kan je op de fiets naar het werk gaan elke dag.

Het tempo dat je maakt is belangrijker dan de fiets waar je dat op doet.

Ik heb alles in de avonduren gedaan omdat ik simpelweg geen andere mogelijkheden had, maar die 3 x per week is nu nog steeds heilig, ook voor de gerichte trainingen die ik nu doe.

Maar eerst een FTP-test, dan verder kijken :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mario070 schreef: do 1 december 2022, 09:02 D2 is bij min de automatische piloot :D
Dat is bij iedere 'licht getrainde' fietser/ sporter al zo.

D1 is vreselijk, net alsof je bijna omvalt :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: do 1 december 2022, 09:05
Mario070 schreef: do 1 december 2022, 09:02 D2 is bij mij de automatische piloot :D
Dat is bij iedere 'licht getrainde' fietser/ sporter al zo.

D1 is vreselijk, net alsof je bijna omvalt :-{
Zo klopt het weer.... :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Komt er een beetje op neer dat mij d3 is jou d4 :wink:
En als je het goed blijft doen....kom je daar ook :D :wink:
Hoe ouder je wordt hoe dichterbij je de d0 komt :o :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie