Welke app voor vermogensmeter

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Ondanks dat ik niet eens zo heel lang geleden dacht dat ik ik écht zonder vermogensmeter kon, begin ik er toch serieus over na te denken. Ik wil doelmatiger trainen en zie steeds meer de beperking van alleen een hartslagmeter. Verder wil ik graag FTP blijven meten en is telkens een inspanningstest dan wel een dure aangelegenheid.... de vermogensmeter verdient zich weer terug en zo lul je elke investering in je MTB weer op een creatieve manier recht :winkie:

Ik vroeg me af welke mogelijkheden er allemaal zijn om het vermogen in een app op een iPhone in beeld te hebben. Ik rijd nu met een iPhone op het stuur met Polar Beat (kijk vooral naar hartslag, tijd, snelheid) en Strava op de achtergrond en hoef geen Garmin o.i.d.. Zou dan dus eigenlijk 1 app in beeld willen voor vermogen, hartslag, tijd en snelheid.

De vermogensmeter die het gaat worden is een 4IIII 3 XT M8100.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Volgens mijn kun je beter een fietscomputer erbij nemen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Een FTP-test is €65 euro, als je die 2 keer per jaar doet is dat €130

Een beetje powermeter (afhankelijk van wat je wil: crank of pedalen) kost al tussen de 400 en 700 euro.

Komt wel bij dat een powermeter alleen niet genoeg is, je longinhoud, gewicht, vetmassa en hartslag moet je ook weten.

Een beetje spirometer is ook 100 euro en een hartslagband 50 euro, huidplooimeter van 30 euro en een weegschaal van 4 tientjes.

Dus 600 tot 900 euro voor je FTP goed te meten.

Of 2 keer per jaar testen en dat kan dan bijna 6 jaar
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:40 Een FTP-test is €65 euro
Van een inspanningstest van € 65 zou ik niet al teveel verwachten.
En als je je training wilt evalueren en sturen aan de hand van vermogen is het wel handig om een vermogensmeter op de fiets te hebben! :-q



Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:40 Komt wel bij dat een powermeter alleen niet genoeg is, je longinhoud, gewicht, vetmassa en hartslag moet je ook weten.
Hoeft niet per se hoor, het is maar net wat je wilt bereiken met een test :wink:

ivocare schreef: ma 4 juli 2022, 07:57 Volgens mijn kun je beter een fietscomputer erbij nemen.
+1, pak een Wahoo Bolt of Garmin 530 oid.
Everybody bought a new bike!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

asphaltdude schreef: ma 4 juli 2022, 12:03
Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:40 Een FTP-test is €65 euro
Van een inspanningstest van € 65 zou ik niet al teveel verwachten.
En als je je training wilt evalueren en sturen aan de hand van vermogen is het wel handig om een vermogensmeter op de fiets te hebben! :-q
Daar zal je van staan te kijken denk ik.

Ik heb een trainingsschema aan de hand van een FTP test in Juni 2021 gekregen, in December 2021 weer getest om te kijken hoe zinvol het is geweest.

Simpel gezegd, een jaar training in een half jaar gekregen.

Maar:
asphaltdude schreef: ma 4 juli 2022, 12:03
Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:40 Komt wel bij dat een powermeter alleen niet genoeg is, je longinhoud, gewicht, vetmassa en hartslag moet je ook weten.
Hoeft niet per se hoor, het is maar net wat je wilt bereiken met een test :wink:
En dat is dan ook weer zo, al ga ik er van uit dat als je een test doet je een bepaald doel voor ogen hebt en niet de verwachting hebt dat je dit doel binnen een week bereikt.

Je kan regelmatig testen, alleen de verschillen ga je pas na enkele weken zien, je trapt er na 2 weken niet ineens magisch 25Watt bij.
asphaltdude schreef: ma 4 juli 2022, 12:03
ivocare schreef: ma 4 juli 2022, 07:57 Volgens mijn kun je beter een fietscomputer erbij nemen.
+1, pak een Wahoo Bolt of Garmin 530 oid.
[/quote]

Hier wel even goed kijken welke powermeters en fietscomputers elkaar het beste lusten, vriend van me reed met een qarg powermeter op een garmin en dat was geen gelukkig huwelijk, uiteindelijk een garmin pedaalpower gepakt en dat werkte dan weer vlekkeloos.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 15:53 Ik heb een trainingsschema aan de hand van een FTP test in Juni 2021 gekregen, in December 2021 weer getest om te kijken hoe zinvol het is geweest.

Simpel gezegd, een jaar training in een half jaar gekregen.
Maar hoe heb je je training dan gestuurd? Op hartslag of op vermogen?

Want als je traint met vermogensmeter kun je je FTP test net zo goed (zelf) gewoon op de fiets doen.

En als je zónder vermogensmeter traint is een FTP-test natuurlijk leuk om je resultaat te meten, maar zit je in je trainingen zelf alsnog in het duister te tasten. Vooral een probleem als je threshold trainingen probeert te doen, gepolariseerd trainen is eigenlijk makkelijker.
Everybody bought a new bike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Strava geeft en vermogen en hartslag weer.
En anders zou ik gaan voor een fietscomputer, zoals al genoemd.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

asphaltdude schreef: ma 4 juli 2022, 16:29
Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 15:53 Ik heb een trainingsschema aan de hand van een FTP test in Juni 2021 gekregen, in December 2021 weer getest om te kijken hoe zinvol het is geweest.

Simpel gezegd, een jaar training in een half jaar gekregen.
Maar hoe heb je je training dan gestuurd? Op hartslag of op vermogen?

Want als je traint met vermogensmeter kun je je FTP test net zo goed (zelf) gewoon op de fiets doen.

En als je zónder vermogensmeter traint is een FTP-test natuurlijk leuk om je resultaat te meten, maar zit je in je trainingen zelf alsnog in het duister te tasten. Vooral een probleem als je threshold trainingen probeert te doen, gepolariseerd trainen is eigenlijk makkelijker.
Op hartslag blokken gereden en dan voornamelijk op gevoel, laag in je zone beginnen en hoe vaker je het doet hoe hoger je in de zone gaat rijden

Tegen de tijd dat je aan het einde van je zone je blokken kan rijden verleng je het blok met 1/4 van de bloktijd.

Als je merkt dat je overschiet of lager zit pas je aan tot je je blokken op het eind van de zone kan rijden op de dubbele tijd.

Dan ga je consequent 2 slagen buiten je zone rijden en bovenstaande herhalen.

Voor mij werkt dat prima (ik rij 5 x kort en 4, 3 of 2 keer lang met herstel naar de basishartslag en dan 1 minuut hangen om daarna het volgende blok te doen)

Ik begon met 5 x 1 tot omslagpunt en 4 x 15 of 3 x 20 in tempo.
Nu doe ik aan het begin bij omslagpunt blokken 5 x 1,5 gevolgd door 1 x 20 en afmaken met 5 x 1,5 daarna uitrijden.
Omslagpunt ligt inmiddels 4 slagen hoger.

Tempo blokken zijn 4 x 20, 3 x 25 of 2 x 30 geworden en de bovengrens van die zone ligt inmiddels ook 5 slagen hoger.

Longinhoud is bijna met een liter toegenomen, VO2max ligt nu rond de 5,2

Maximaal vermogen zal rond de 420Watt liggen 5,35W/kg

Gemiddeld vermogen zal rond de 335Watt liggen 4,3W/kg

Het voordeel van 'blind' trainen vind ik dat je maximaal blijft gaan omdat je je werkelijke vermogen niet weet en dus ook geen 'doel' bereikt.

Vooral dat doel bereiken is een ding voor mij omdat ik dan weer een nieuw doel moet stellen, als ik dat doel niet heb doe ik eigenlijk ook maar half half mijn trainingen.

Maar dit is wat voor mij werkt, dat hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Ik train vooral op duurvermogen en totaal niet op explosieviteit, dat merk je en dat weet je

Gepolariseerd trainen is makkelijker, niet per definitie beter.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 18:54 Strava geeft en vermogen en hartslag weer.
En anders zou ik gaan voor een fietscomputer, zoals al genoemd.
Straat is een beetje natte vingerwerk als ik de data vergelijk met mijn fietscomputer of als ik alleen via strava opneem.

Ik heb dit voor de lol ooit getest, maar dat vermogen berekenen van straat is ongeveer net zo betrouwbaar als dat een weegschaal je bmi berekend.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 18:54 Strava geeft en vermogen en hartslag weer.
En anders zou ik gaan voor een fietscomputer, zoals al genoemd.
Ja precies, Strava lijkt wel te voldoen. Wel abo dan neem ik aan.

Ik zag dat 4iiii ook een eigen app heeft:
Afbeelding

'Ride' scherm lijkt me eigenlijk ook niet zo verkeerd. Alles in beeld. Iemand ervaring mee?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 19:13
Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 18:54 Strava geeft en vermogen en hartslag weer.
En anders zou ik gaan voor een fietscomputer, zoals al genoemd.
Straat is een beetje natte vingerwerk als ik de data vergelijk met mijn fietscomputer of als ik alleen via strava opneem.

Ik heb dit voor de lol ooit getest, maar dat vermogen berekenen van straat is ongeveer net zo betrouwbaar als dat een weegschaal je bmi berekend.
Ik ging er vanuit dat Strava ook data van echte vermogensmeter kan weergeven. Vermogen welke door Strava wordt bedacht is inderdaad natte vingerwerk.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Geen idee of de Strava smartphone app ook real-time vermogen kan weergeven van een gekoppelde vermogensmeter.

Heel eerlijk gezegd denk ik, en denk ik dat de ontwikkelaars van Strava dat ook denken, dat de meeste (als in 99+% ) fietsers die een vermogensmeter hebben ook wel een dedicated fietscomputers a la Garmin of Wahoo gebruiken.
Everybody bought a new bike!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 22:59
Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 19:13

Straat is een beetje natte vingerwerk als ik de data vergelijk met mijn fietscomputer of als ik alleen via strava opneem.

Ik heb dit voor de lol ooit getest, maar dat vermogen berekenen van straat is ongeveer net zo betrouwbaar als dat een weegschaal je bmi berekend.
Ik ging er vanuit dat Strava ook data van echte vermogensmeter kan weergeven. Vermogen welke door Strava wordt bedacht is inderdaad natte vingerwerk.
Ik doelde hiermee mee op het berekend vermogen wat strava genereert zonder vermogensmeter.

Maar.
asphaltdude schreef: ma 4 juli 2022, 23:07 Geen idee of de Strava smartphone app ook real-time vermogen kan weergeven van een gekoppelde vermogensmeter.

Heel eerlijk gezegd denk ik, en denk ik dat de ontwikkelaars van Strava dat ook denken, dat de meeste (als in 99+% ) fietsers die een vermogensmeter hebben ook wel een dedicated fietscomputers a la Garmin of Wahoo gebruiken.
Dit dus.

Bovendien, is het zo dat strava heel veel gegevens uit vlakt/ corrigeert a.d.v. OSM e.d. (hoogtemeters/ afstand)

Ook hartslaggegevens en cadans is minder nauwkeurig als ik via de app van mijn Wahoo krijg.

Ik heb geen abbo op strava, juist omdat ik een Wahoo heb.
Daarnaast geloof ik niet dat de data ineens nauwkeuriger verwerkt wordt als je een abbo hebt.

Daar komt nog eens bij dat het gros van de smartphones minder betrouwbaar is bij ant+ koppelingen als een dedicated fietscomputer (minder signaal verwerking, dus meer betrouwbaarheid).

Sowieso is een dedicated fietscomputer handiger omdat je daar zelfs je trainingen in kan laden met trainerroad of andere programma's.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de schattingen van strava zijn redelijk waardeloos, zeker op de MTB.... Strava kan wel gewoon de power van mijn power meter laten zien (opgenomen met een garmin 530). Strava heeft een tijdje geleden native sensor support uit de app gegooid, nu kan je enkel nog een hartslag meter connecten. Je zal dus een andere app moeten gebruiken, bv die van je PM zelf, of de wahoo app kan het ook, maar er zijn wel meer apps die van alles kunnen laten zien. De app is niet het probleem :) (hoewel een fietscomputer een hele goede investering is en ik die nog eerder zou kopen dan een PM op de MTB)

dan mijn mening.. trainen met power is erg waardevol, en een stuk makkelijker dan trainen op hartslag, maar dan moet je het ook wel echt goed gebruiken met een fatsoenlijk trainingsschema, heb je geen goed schema, of hou je je toch niet aan je schema, dan is het vooral dure informatie achteraf ;)
Ik ben in 2020 begonnen met een kickr core (indoor trainer) en een trainingsplan van TrainerRoad. Dit was behoorlijk efficient. en zou heb ik mijn FTP flink en snel kunnen opkrikken. Op een gegeven moment bereik je dan ook wel een bepaald plafond, waar je met name enkel overeen kan door weer anders te trainen (in mijn geval van ~4-5 uur per week redelijk intensief naar langere ritten, maar dat kost behoorlijk veel tijd die ik niet altijd heb.).
Ik heb lang getwijfeld om op mijn nieuwe MTB ook een PM te zetten, maar daar heb ik uiteindelijk toch vanaf gezien. Op de MTB ben ik minder met training bezig en vind het vooral leuk om gewoon hard te fietsen, of een mooi rondje in de Ardennen etc. Soms probeer ik ook wel eens wat intervallen toe te voegen op de MTB, maar dan is het ook op gevoel, want in het bos heb je toch geen tijd om naar je power te kijken :D
De indoor trainer en de racefiets gebruik ik wel meer om echt te trainen, vandaar dus dat een power meter op de racefiets voor mij een logischere keuze was, Ik heb geen hekel aan binnen trainen, maar buiten bij mooi weer is uiteraard altijd beter :).

De laatste periode niet echt meer een schema/plan aan het volgens (voornamelijk door prive omstandigheden), maar het is wel lekker om de conditie een beetje efficient te kunnen onderhouden, door wat afwisselende workouts.

Kijk maar in naar mijn strava (link in sig) ritten om een beetje een idee te krijgen hoe ik er mee om ga. Lang niet elke rit is een training, maar op de racefiets vaak ook wel

Uiteraard is het anders als je geen racefiets hebt, maar dan nog moet je bedenken hoe en waar je de power meter gaat inzetten voor training.. Als je een hekel hebt om op de weg te fietsen (ik niet, vind het best lekker als afwisseling) dan kan je er beter niet aan beginnen, op de single track kan je toch geen powertargets vasthouden (geen tijd om te kijken). En nogmaals achteraf bekijken is vooral dure data
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is een smarttrainer geen optie? Die kunnen ook FTPtests doen (en volgens mij is dat betrouwbaarder dan op straat) en dan hoef je ook niet altijd naar buiten in weer en wind om te fietsen.
Plaats reactie