Sport watch

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Mrfrank schreef: wo 10 februari 2021, 12:24
orbeaoiz schreef: ma 8 februari 2021, 18:36 Misschien niet het goede topic, maar wellicht kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Op dit moment heb ik een Garmin edge 830 en voor het fietsen vind ik die top. Nou wil ik daar een sportwatch bij met hartslag zodat ik wat gerichter kan trainen en ook met andere dingen kan gebruiken zoals meer inzicht in beweging / rust hartslag enz. Hiervoor zou ik de Garmin Forerunner 245 of Vivoactive/Venu willen aanschaffen.
Hoe goed werkt het zenden van de hartslag van de watch naar de fietscomputer? Kun je de activiteiten met elkaar syncen of is het beter om er 1 alles te laten registreren? Zijn er mensen die met zo'n combinatie werken en wat is jullie ervaring?
Ik heb een Garmin Venu met een Edge 530 en het zenden van de hartslag werkt bij mij zonder problemen. Heb alleen de laatste paar ritten een behoorlijk afwijkende hartslag ( Maximale hartslag is te laag) met hoe ik het voel. Of dit door m'n kleding/handschoenen komt weet ik niet. Hier moet ik nog even mee aan de slag.

Maar hij synct het allemaal zodat je in Strava een mooi overzicht hebt van je rit en hartslaggegevens. :-q
Super dank voor het delen.
Lees inderdaad wisselende ervaringen over die hartslagmeting, dat komt nogal nou met die sensors. Ben wel benieuwd of je het opgelost krijgt en wat nou de oorzaak was.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Handschoen en/of shirt/ Jack kan tegen je pols aankomen, zeker nu je meer of dikkere kleding aan hebt.
Een hartslagborstbond kun je meestal koppelen met je telefoon, je smartwatch of je fietscomputer. Is qua meting nauwkeuriger in combinatie met bijvoorbeeld mountainbiken. Zo koppel ik zelf altijd mijn borstband met mijn Polar m430 welke op het stuur bevestigt is tijdens het fietsen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

orbeaoiz schreef: wo 10 februari 2021, 13:51
Mrfrank schreef: wo 10 februari 2021, 12:24

Ik heb een Garmin Venu met een Edge 530 en het zenden van de hartslag werkt bij mij zonder problemen. Heb alleen de laatste paar ritten een behoorlijk afwijkende hartslag ( Maximale hartslag is te laag) met hoe ik het voel. Of dit door m'n kleding/handschoenen komt weet ik niet. Hier moet ik nog even mee aan de slag.

Maar hij synct het allemaal zodat je in Strava een mooi overzicht hebt van je rit en hartslaggegevens. :-q
Super dank voor het delen.
Lees inderdaad wisselende ervaringen over die hartslagmeting, dat komt nogal nou met die sensors. Ben wel benieuwd of je het opgelost krijgt en wat nou de oorzaak was.
Vanmorgen een stuk gefietst en heel bewust ervoor gezorgd dat mijn shirt en jas geen invloed op het horloge konden hebben en dat lijkt de oplossing. De weergegeven hartslag klopte veel beter met mijn gevoel !
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, wat betreft hartslag is mn gevoel een slechte graadmeter.
Ik rij al ruim 20 jaar met hartslagmeter, en mijn gevoel en mijn hartslag lopen nog wel eens uiteen.

Beter de koppeling tussen je horloge en de Edge eens verbreken.
Dan het horloge en de Edge (met HR band) apart de hartslag laten meten en thuis vergelijken.
Dan pas weet je wat je horloge doet (of niet doet).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb een edge 530, een fenix 6 en een losse HR strap.
Soms pak ik de HR strap (zeker als ik het belangrijk vind om accurate HR data te hebben), en soms laat ik de fenix de optische HR doorsturen naar de edge. Dit laatste werkt meestal prima, maar soms lukt het door het horloge niet om de juiste HR te meten, kou, te los, te veel trillingen, ik weet het niet, ik heb een keer een heleboel geprobeerd tot horloge herstarten toe, maar op die dag lukte het gewoon niet. (bv HR 110-120, terwijl ik 2 minuten voluit een klim op ga, dan moet ik echt rond de 170 zitten)

Ik heb ook een keer bij een indoor ritje de HR van mijn borst band en van mijn Fenix naast elkaar gezet, en dat scheelde bar weinig, bij steady efforts 1-2 bpm, het stijgen loopt max 5 seconden achter, het dalen max 10.

Wat er heel af en toe ook kan gebeuren is dat je HR van je horloge synchroon gaan lopen met je cadans, hardlopers hebben er ook weleens last van, maar op de fiets kan het blijkbaar ook, dan ben ik bv steady bezig met 150bpm en 90 rpm en dan loopt de HR ineens op naar 180 (2x 90).

anyway optische HR uit een horloge kan best ok zijn, maar hecht je echt waarde aan snelle en accurate data ben je beter af met een borstband.
alteafr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:37

Zelf heb ik een Garmin 945 zeg maar de kunststof versie van de Fenix 6 super horloge kan niet anders zeggen scherm mag wat moderner ogen maar verder goede hartslagmeting 14 dagen batterij met heel veel mogelijkheden
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Garmin 245, meer dan genoeg functies die aan mijn behoeftes voldoen. Met fietsen is het versturen van de hartslag naar de edge 830 zeer eenvoudig.
Voor een goede meting tijdens het fietsen moet ik het horloge iets strakker doen dan normaal dagelijks gebruik. De metingen lijken goed, een klim op Amerongen waar ik extra aanzet zorgt voor een hoge hartslag en dat komt overeen met de meting van het horloge. Natuurlijk kan het er een paar slagen naast zitten, maar dat maakt me niet zoveel uit. Dit geeft me voor elke inspanning een beeld van de hartslagzones.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Goede keuze ! De weergave van mijn hartslag is inmiddels geen issue meer nu ik er goed op let dat mijn shirt of jack niet onder mijn horloge kan schieten!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb sinds kort de Garmin Fenix 6 pro.
Heerlijk zo´n alles in 1 aan mijn pols.
Geen Borstband meer plus alles wat ik wens op het horloge, inklusiv Navigation.
In het land waar ik woon en onmisbaar stukje Technick ivm het ontbreken van echte mtb trails.
Regelmatig beland ik in bossen waar ik nicht meer weet waarheen, dann even kijken welke optie de beste is, helpt veel.
:-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Sinds dit voorjaar heb ik een Garmin Instinct en ben er erg tevreden over. De verhouding scherm/kast is niet OK (enorm horloge voor een klein scherm) maar ik hoef niet bang te zijn dat hij stuk gaat, hij is super robuust.
Ik doe aan hardlopen, MTB, veel wandelen en als het weer kan ook zwemmen. De nauwkeurigheid van hartslag vind ik minder belangrijk, ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar zeker met hardlopen lijkt hij wel nauwkeurig.

Ik heb alleen het probleem dat de hoogtemeters sterk afwijken. Hij registreert er veel meer dan er zijn (rondje schaarsbergen 600+ hoogtemeters op 25 kilometer, zou eerder op 200-300 moeten zitten). Geen idee waarom of wat de oplossing is.

De navigatie opties zijn ook mooi, laatst een dagje gereden rond het drielandenpunt en dat werkt goed. Het is mijn eerste ervaring met GPS dus ik moet nog wat uitzoeken en instellen (waarom zoomt hij maximaal uit als je even van je route af bent, dan kun je de route ook niet meer vinden? Of als je een waypoint skipt omdat je er net niet dichtbij genoeg langs fietst, blijft hij veel te lang zeuren dat je terug naar dat waypoint moet terwijl je dan al dichter bij het volgende punt bent?).

Verder een fijn ding, stoer, robuust. Ik draag hem ook in cobinatie met pak/overhemd. Niet super sjiek maargoed die dure wandklokken die anderen om hun arm hebben zitten lijken soms ook nergens op :wink:

TL;DR:
+ robuust
+ ondanks klein scherm prima afleesbaar
+ super voor als je verschillende activiteiten doet
+ super makkelijk te bedienen
- beetje groot/lomp
- afwijking hm
- je moet wat ervaring met GPX/GPS hebben om 'm maximaal te benutten
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Kleine aanvulling op mijn Fenix 6 pro verhaal.

Inmiddels een paar maanden verder.
Had als eerste een oude ant speed cadans sensor verbonden met de fenix.
Elke 10 sec viel de sensor 2 sec half in snelheid terug.
Van alles geprobeerd maar bleef dit probleem houden.
Zeer irritant want mijn gemiddelde kelderde met 1 a 2 km.
Uiteindelijk een versie 2 gekocht en sindsdien perfecte registratie.
De sensor word automatisch ingeleerd in wieldiameter.
Echter 1 ding is mij opgevallen.
Waar ik leef is het dagelijks in der gehele zomer tussen de 30 en 40 graden.
Leer ik de sensor bij 30 graden in en er komt een dag met temperaturen rond de 20 graden, dan moet ik hem opnieuw inleren.
De oude diameter wordt niet elke keer gecorrigeerd.


Soms heeft ook de hf registratie kuren en zit er totaal naast.
BV bij het hardlopen stijgt de hf enorm als ik mijn arm naar beneden hou en klopt pas als ik mijn arm omhoog houdt.
Echter dit gebeurt heel weinig, dus voor mij geen reden om een hf borstband aan te schaffen.

Ander aandachtspuntje is:
Ik heb de vo2 functie uitgeschakeld.
Geeft me 14 dagen batterijleven.
Echter als de teller op resterend 3 dagen staat is een ritje van 2 uur niet meer mogelijk.
Na 1,5 uur schakelt het horloge uit.
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

ik rij sinds een paar weken met een forerunner 245 en dat voldoet voor mij prima. alvast stuk beter dan routes bijhouden met m'n ouderwetse samsung telefoon.

nu heeft hij onlangs tijdens een ritje een alarm melding gedaan naar mijn wederhelft. Op zich schoot zij niet direct in de stress .. maar toch vroeg me af of jullie dit ook weleens hebben gehad?

achteraf heb ik hem wel voelen trillen maar dacht ach komt een berichtje binnen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie