Indoortraining met sim app advies gevraagd

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Cuprani
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Ik MTB ongeveer 1 keer in de 1 a 2 maanden op parcours. Daarvoor moet ik altijd met de auto en fietsendrager op pad, dus even snel een rondje vanuit huis zit er niet in. Ik zou graag vaker gaan, maar vanwege werk en prive komt het er vaak niet van. En als ik ga fietsen dan doe ik dat vaak met vrienden die mij er vierkant uitfietsen, en dat is ook niet altijd even leuk. Daarom wil ik thuis wat meer gaan trainen.

Wielrennen al eens geprobeerd, maar dat is niet zo mijn ding. Dus om laagdrempelig even s'avonds te kunnen trainen wil ik wat gaan trainen op een hometrainer.

Het liefst met een app en beeld. En als het even kan, dan voornamelijk offroad trials.

Ik snap dat je thuis nooit echte MTB technieken gaat trainen (zoals je bijvoorbeeld thuis wel echte wielren training kan doen met simulator apps) dus mijn doel is vooral een beetje conditie en fietsbenen kweken, en ik denk dat een simulatie app mij daarbij kan helpen en motiveren.

Heeft iemand hier ervaring met deze simulatie apps zoals Fulgaz, Tacx, Kinomap, Zwift en zo ja, welke app is de beste om ook offroad, mtb, cyclocross trials te rijden?
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Heb zelf Zwift en je kunt op Zwift off road rijden. Let wel op dat je dan iets nodig hebt waardoor je kunt sturen in je hometrainer setup. Dit kan met je telefoon op je stuur of met een speciaal hiervoor ontwikkeld apparaat: https://www.futurumshop.nl/elite-sterzo ... teun.phtml

Ik vraag mij wel af wat je extra denkt te halen uit de mtb paden in Zwift want heel bijzonder is het niet. Qua training is het veel interessanter denk ik:
https://www.zwift.com/eu/offroad

Er zijn best wel wat trainingsprogramma's beschikbaar in zwift voor offroad. Ik pak zelf heel vaak de losse Absa cape epic oefeningen.
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

Heb zelf zwift wel na 1 maand gezien. Maar dat is erg persoonlijk, genoeg die wel van het gamification principe houden, maar net doen alsof je een trail aan het rijden bent.. dat zit er echt niet in.. er zijn ook apps die realistischer zijn dan Zwift, maar die zijn meestal echt op wielrennen gericht.

Even los van mijn eigen voorkeur zijn er een paar principes waar je uit kan kiezen:
- super realistisch met mooie (echte) beklimmingen (bv rouvy, bkool

- sociaal en game elementen: Zwift. Group rides, punten verzamelen, Gear unlocken etc.

- puur training: focus op workouts en trainingsplannen waar je veel terug krijgt voor de tijd die je investeert. (Bv trainerroad of sufferfest)

Er zit ook wel overlap in, zwift heeft ook workouts, sufferfest heeft ook realistische beelden etc.

Maar nu mijn mening, als ik 60-90 minuten ga zitten zweten, dan wil ik dat die tijd efficiënt besteed is. 1 of andere berg in zwift voegt niet veel toe qua structuur en opbouw. Een groupride hetzelfde misschien gaat het te hard, misschien te zacht.
Uiteindelijk zit je toch naar een scherm te kijken, wat niet te vergelijken is met een ritje door het bos met frisse lucht en de natuur om je heen. Daarom kijk ik liever gewoon lekker Netflix of YouTube. Ook een goede reden om op de trainer te stappen. Als je op de bank tv ligt te kijken, kan je net zo goed je benen bewegen. (Bij de wat rustigere trainingen is Netflix prima te doen, bij de wat pittigere is een wat simpeler YouTube filmpje soms beter).
Mijn keuze is gevallen voor trainerroad, die draai ik op mijn telefoon op het de stuur en de tv aan de muur is dan vrij voor Netflix. Trainerroad is heel basic qua interface, je ziet gewoon hoeveel watt je moet trappen voor de workout in je plan. Maar dat plan zit goed in elkaar qua opbouw. Op korte termijn wordt de opbouw nog beter door adaptive training via machine learning.
Markvld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Cube reaction gtc

Als je wielrennen niet leuk vind.
Dan vind je indoor trainen denk ik ook niet leuk.
Plaats reactie