Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Haha, moet eerlijk toegeven dat ik me er niet in had verdiept.

Zie net idd dat de Unit een SS is ;-). Maar die gooi ik weer onder de noemer exclusief/exotisch; iig niet iets wat je zomaar tegenkomt in het bos... Echt iets voor de liefhebber ("freak"). Er is dus zeker een verhaal maar het zijn dan ook twee totaal verschillende concepten.
StAlTiCa
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

owwwwk schreef:...twee totaal verschillende concepten.....
3
En wat is hier het praktisch nut van?
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

owwwwk schreef: Blackmilk schrijft "ik geef veel geld aan mijn fiets uit".. maar wat is veel? Ook schrijf je iets over je auto. Waarom dan zoiets als je toch alleen ermee naar de winkel en op vakantie gaat. Dan lijkt mij iets met meer laadruimte veeeel functioneler. Om een of andere reden heb je toch voor dit gekozen en functioneel gezien zijn er betere keuzes...
Wat veel is? Ik heb twee vrijwel dezelfde mtb's. Eén thuis en één in mijn vakantiehuis.
Beide mtb's zijn voorzien van een Lupine Wilma 12 koplamp. á 595 euro.
Ik ken genoeg mensen die dat veel geld vinden.
De prestaties van deze lamp is indrukwekkend.
Ik verbaas me trouwens hoeveel fietsers ik in het donker zonder verlichting tegenkom.
Velen dragen zelfs ook nog donkere kleding zodat ze zeker weten dat ze niet goed gezien kunnen worden.

Een Phaeton is voor mij een zeer doelmatige auto. Twee boodschappentassen passen gemakkelijk achterin.
Omdat ik voor mijn vakantiehuis een 2e mtb heb hoeft deze nooit meer in mijn auto mee. Een grotere kofferruimte is daarvoor niet nodig. De Phaeton heeft vierwielaandrijving wat zeer functioneel is in de Ardennen, vooral in de winterperiode. 4-Zoneclima, automaat, leren bekleding wat gemakkelijk schoon te krijgen is is het hele jaar door functioneel. Groot schuifdak en verder nog een heel A4tje vol aan comfortabele extra's maken elke reis bijzonder aangenaam. Zeer functioneel dus voor een lange rit. De labrador ligt graag op de verwarmbare achterbank. Functioneel voldoet deze auto aan al mijn wensen.
Ik zou zo gauw geen betere keus auto weten.

Een Volkswagen Multivan had eventueel nog in aanmerking gekomen, maar die is net iets te hoog voor mijn garage.
Daarom is een Multivan voor mij weer niet fuctioneel.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Lol klinkt als een reclame spot :D mooi verhaal met veel bling bling ;) maar dat van de lichte kleding heb je verkeerd, tenzij je alleen fietst ( wat wij nooit doen in de bossen s'avonds ).
Ik mag van mijn maten zelfs geen lichte kleding meer aan :( moet zwart of erg donker zijn, de reden is dat degene die achter mij rijdt verblind wordt door de lichte kleding.
Wij rijden allemaal met de sigma karma op de helm en powerlight Black op t stuur, nu al meer dan 4 jaar 1x in de week in t donker immer in de bossen en nog makkelijk 3 uur op de hoogste stand licht. Goedkoop is id vaak duurkoop...

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Clucluc,

Ik ben het met jouw argumenten eens, maar dat betreft specifieke bosritten en niet de gebruikelijke verkeerswegen.
De meeste rijders van dergelijke ritten kijken zelf wel heel goed uit.
Jouw categorie bedoel ik dus niet.

Veel mensen gebruiken hun fiets ook buiten het bos, b.v. om naar het bos te komen. Als een fietstocht wat uitloopt kan het gemakkelijk gebeuren dat je in het donker vanuit het bos, of de duinen naar huis kan. Wat ik wil aangeven: zorg voor behoorlijke verlichting, daar wanneer het nodig is.
Fietsen zonder licht, in donkere kleding, bij voorkeur in combinatie met regen op normale fietspaden en verkeerswegen dus kan bijdragen dat je te laat gezien wordt met ernstige gevolgen.
Eigenlijk zou dit een overbodige opmerking moeten zijn, maar vooral in de spitsuren zie ik genoeg fietsers die zich dat kennelijk niet beseffen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik denk dat het ook in het aard van het beestje zit... ik heb diverse hobby's, en ter ergernis van mijn vrouwtje (en bankrekening), moet ik dan altijd weer de "beste" spulletjes hebben :roll:

gelukkig heb ik nog niet zo veel verstand van het MTBén en kost me dat nog beperkt geld.. maar naar mate ik me er meer in verdiep kost het me steeds meer geld.. :-{
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
dirty sanches
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 december 2008, 21:54

als voorbeeld, tijdens de duchenne heroes in 2012 zag ik meer dure fietsen bij de monteurs staan dan de goedkopere! of lag het er toevallig aan dat er bijna alleen maar fietsen waren van rond de 2000e en duurder.
Ik heb nu momenteel een fiets in de schuur staan van een kleine 800 euro en eentje die ruim duurder is. en helaas moet ik bekennen dat de duurdere gewoon lekkerder fietst! Maar ik probeer eigenlijk altijd 2de hands frame te kopen en dan zelf op te bouwen. en zo kun je een mooie fiets samenstellen en toch goedkoper uit zijn.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

dirty sanches schreef:als voorbeeld, tijdens de duchenne heroes in 2012 zag ik meer dure fietsen bij de monteurs staan dan de goedkopere! of lag het er toevallig aan dat er bijna alleen maar fietsen waren van rond de 2000e en duurder.
Ik heb nu momenteel een fiets in de schuur staan van een kleine 800 euro en eentje die ruim duurder is. en helaas moet ik bekennen dat de duurdere gewoon lekkerder fietst! Maar ik probeer eigenlijk altijd 2de hands frame te kopen en dan zelf op te bouwen. en zo kun je een mooie fiets samenstellen en toch goedkoper uit zijn.
Zo heb ik voor een goedkopere (nieuwe) frame gekozen en deze opgebouwd met componenten die ik overal en nergens op internet voor goedkopere prijzen heb kunnen kopen!

Eindresultaat is een fiets naar mijn zin voor het geld die ik zeker niet in de winkel had kunnen kopen!
:-q
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Leuk topic dit.

Vroegah liet ik mij nog al eens gek maken door iedere keer wat nieuws te kopen als ik dacht dat het zoveel beter was.
Tegenwoordig ben ik er wel achter.

Zo doet mijn X9 groepset het net zo goed als mijn andere XO setje op mijn andere bike.
Ook mijn SLX cassette schakelt net zo soepel en houdt het net zo lang uit als de eerdere XT cassettes en Red Spiders die ik in het verleden versleet. Mijn ultieme middenblad is tegenwoordig een stalen Deore exemplaar. Hufterproof, schakelt top en kost geen drol.

Al deze onderdelen maken ook niet het verschil in gewicht en comfort en dus neem ik daar genoegen met onderdelen die het gewoon goed doen en bij vervangen niet meteen de jackpot kosten.

De centen die je daar mee bespaart steek je in een lichtere wielset met wat mooie banden. Dat maakt namelijk het verschil!
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
dirty sanches
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 december 2008, 21:54

en zo is het maar net. en als je dat dan gedaan hebt kun je het daarna besteden aan goede kleding
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

dirty sanches schreef:als voorbeeld, tijdens de duchenne heroes in 2012 zag ik meer dure fietsen bij de monteurs staan dan de goedkopere! of lag het er toevallig aan dat er bijna alleen maar fietsen waren van rond de 2000e en duurder.
Duurdere fietsen staan inderdaad vaker bij de monteur. Dat betekent niet dat die ook vaker wat mankeren.
De meeste duurdere fietsen worden bereden door mensen die hogere eisen stellen.
Zelfs als maar iets nét niet goed staat afgesteld wil de berijder dat z.s.m. verholpen hebben.

Daar tegenover staan mensen met goedkopere spullen die het echt niet uitmaakt als er van de negen versnellingen ééntje niet verspringt.

Dat geldt natuurlijk niet voor alle rijders. Ik geef je alleen maar aan dat mensen met duurdere fietsen in het algemeen stukken hogere eisen stellen aan hun materiaal en afstelling.
Faircatch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 17 november 2012, 19:09
Mijn mountainbike: BeOne Aspire
Contacteer:

Leuk topic!

Ik ben net begonnen met MTB en moet mezelf in de hand zien te houden mbt materiaal :-)
Het zoeken naar spullen, lezen over snufjes en het aanschaffen daarvan is bijna net zo verslavend als door het bos knallen!

Heb gelukkig een eerlijke en goede LBS die me indien nodig een halt toeroept :-)
Na het RACE virus te pakken te hebben heeft ook het MTB virus toegeslagen!

Shinebike is een BeOne Diablo Competition en m'n Dirtbike luistert naar de naam BeOne Aspire!

We fietsen in 0164 en omstreken, voor info zie onze FB pagina:
http://www.facebook.com/TWC.MultiBikes
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ben zelf ook type die nooit eens stil kan zitten qua upgrades e.d. Het is ook wel een verslaving af en toe..

Zolang het nog betaalbaar is en ik er een goed gevoel bij heb blijf ik upgraden. De hobby bestaat inderdaad uit twee delen, het knallen door het bos en het blijven verbeteren van je fiets.
Faircatch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 17 november 2012, 19:09
Mijn mountainbike: BeOne Aspire
Contacteer:

Mijn allereerste ritje was op een Scalpel... Full carbon...
Daardoor ben ik gaan rijden :-)

Wat een mooie machine!!!
Enig minpuntje waardoor ik de fiets niet gekocht heb is dat ik Lefty (zo heet dat toch) simpelweg niet mooi vind...
Daarnaast werd mij een fully afgeraden omdat ik dat niet nodig zou hebben voor mijn gebruik.
Na het RACE virus te pakken te hebben heeft ook het MTB virus toegeslagen!

Shinebike is een BeOne Diablo Competition en m'n Dirtbike luistert naar de naam BeOne Aspire!

We fietsen in 0164 en omstreken, voor info zie onze FB pagina:
http://www.facebook.com/TWC.MultiBikes
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Blackmilk schreef:Daar tegenover staan mensen met goedkopere spullen die het echt niet uitmaakt als er van de negen versnellingen ééntje niet verspringt.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar in mijn wereld heeft niet iedereen het geld om er een aparte MTB voor het vakantiehuis op na te houden. Wat jij aan een lamp uitgeeft is voor een hoop mensen het budget waar ze een (2e-hands) MTB voor proberen te kopen. Om dan maar te stellen dat het mensen met goedkopere spullen niet uit maakt dat de derailleur niet lekker schakelt is natuurlijk echt onzin. Je probeert nog wel enige nuancering aan te brengen ("Dat geldt natuurlijk niet voor alle rijders") maar ik vind ook je hele bericht erg "kort door de bocht".
Plaats reactie