Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Je gaat inderdaad steeds meer van je materiaal verlangen. Maar lekker aan je fiets klussen telt ook mee. Ik fiets recreatief zo hard mogelijk. Ik heb altijd naar tevredenheid met xt schakelwerk gereden en alles aan mijn fietsje werk naar behoren. Niets te klussen dus. Daarom heb ik besloten een 2e hands setje x0 schifters en deri te kopen om een te kijken hoe dat rijdt. En een goed excuus om weer lekker wat aan mijn fiets te prullen. Voor mij een groot onderdeel van de hobby die mtb'en heet.

En daarnaast heb ik mijn fiets ook volledig zelf gebouwd en voor dat geld had ik meer mtb kunnen kopen maar het is gewoon heel leuk om te doen en leuk om op een zelfgebouwde mtb te rijden
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Buiten het feit dat ik "offroad" fietsen erg leuk vind en het mij ook nog eens een goed gevoel geeft, hou ik erg veel van mooie spullen. Dus ook van mooie mountainbikes! Ik vind het erg leuk om via internet, magazines of beurzen ed. naar mooie onderdelen te struinen. En zolang ik het mijzelf kan veroorloven koop ik graag mooie spullen voor mijn bike, danwel accessoires.

Voor mij geld dit dan ook als één van mijn grote hobbies!

:-q
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

En waarom zouden we een hobby hier gaan verdedigen ?! Wat mij betreft slotje erop... (Had beter in nutteloos tooic kinnen staan)
StAlTiCa
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

owwwwk schreef:En waarom zouden we een hobby hier gaan verdedigen ?! Wat mij betreft slotje erop... (Had beter in nutteloos tooic kinnen staan)

Zolang dit topic gelezen en aangevuld wordt is het waarschijnlijk niet zo nutteloos.
Volgens mij hoeft hier niemand zijn hobby te verdedigen.
Inzichten, budget en voorkeuren verschillen duidelijk.
Het is aardig om gedachtes uit te wisselen, van niemand wordt verwacht het hier mee eens te zijn.
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Stevens

Blackmilk schreef:
owwwwk schreef:En waarom zouden we een hobby hier gaan verdedigen ?! Wat mij betreft slotje erop... (Had beter in nutteloos tooic kinnen staan)

Zolang dit topic gelezen en aangevuld wordt is het waarschijnlijk niet zo nutteloos.
Volgens mij hoeft hier niemand zijn hobby te verdedigen.
Inzichten, budget en voorkeuren verschillen duidelijk.
Het is aardig om gedachtes uit te wisselen, van niemand wordt verwacht het hier mee eens te zijn.
Precies er wordt niemand aangevallen en er wordt geen oordeel geveld!
Ik ben deze topic gestart omdat er zo ontzettend veel te koop is e er zoveel wordt gesproken over materiaal. Ik was benieuwd naar de verschillende visies op waar ligt nu voor iemand de grens tussen mooi en nuttig
Het kan een beginner zoals ik een inzicht geven, als mensen het nutteloos vinden prima dan zet er maar een slot op maar persoonlijk vind ik het een nuttige discussie geweest tot nu toe.
Ik vond het leuk om te zien hoe enthousiast mensen over hun hobby schrijven, ik ben mijn eigen materiaal ook anders gaan bekijken
Laatst gewijzigd door Loet op ma 5 november 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ok...en on-topic maar weer dan.
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Precies er wordt niemand aangevallen en er wordt geen oordeel geveld!
Ik ben deze topic gestart omdat er zo ontzettend veel te koop is e er zoveel wordt gesproken over materiaal. Ik was benieuwd naar de verschillende visies op waar ligt nu voor iemand de grens tussen mooi en nuttig
Het kan een beginner zoals ik een inzicht geven, als mensen het nutteloos vinden prima dan zet er maar een slot op maar persoonlijk vind ik het een nuttige discussie geweest tot nu toe.
Ik vond het leuk om te zien hoe enthousiast mensen over hun hobby schrijven, ik ben mijn eigen materiaal ook anders gaan bekijken[/quote]

Helemaal met je eens Loet,

Goed geargumenteerd commentaar kan leerzaam zijn. Iedere lezer kan zelf beoordelen wat die daarmee kan.
In een krant staan ook berichten waar ik niets mee kan, maar ik vind het toch interessant om te lezen.
Dat geldt zelfs voor artikelen waar ik het niet mee eens ben. Wat me echt niet interessert sla ik over. Die artikelen staan er in voor mensen die het wel interesseert.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Gaat ook niet om aangevallen worden of niet maar dit is dezelfde discussie als "waarom koop je een heel dure auto?", "waarom koop je een heel duur horloge?", "waarom je je een heel dure audio-installatie?". Daarbij is "duur" weer een rekbaar begrip. Wat zijn dure wielen? Hope? Chris King? Enve? (Die laatste wat mij betreft zeker.. :-)).

Ik denk simpelweg dat er maar twee redenen zijn: je hebt er plezier aan en je hebt het geld ervoor (over). Is het antwoord op een van beide vragen "nee" (heb je er plezier aan? / heb je het geld ervoor (over)?)) dan zal je geen dure fiets kopen. Buiten de factor laag gewicht win je immers weinig en ook voor een wat bescheidener prijs koop je al een lichte fiets tegenwoordig.

Ik gok (indicatie) dat alles boven de (ca.). € 3000 onder de noemer "emotie" kan vallen. Daarboven is het vrijwel alleen maar lager gewicht wat er wordt toegevoegd en/of "exclusiviteit".

Het gros, 99%>, van de mountainbikers gaat niet over nauwelijks harder rijden door een duurdere fiets (op een goedkope fiets zal Schurter ons er nog steeds enorm "vanaf" rijden) ;-)

Is denk dus een discussie zonder einde tenzij de vraag anders wordt gesteld. "Wat is je drijfveer om bepaalde spullen te kopen?" Of "Waar ligt ongeveer de grens tussen puur functioneel en "het oog wil ook wat".

Dan steek ik maar van wal: waarom geeft ik vrij veel geld uit aan mijn fiets? Welnu, omdat ik er veel plezier aan beleef een wat bijzondere/zeldzame fiets te hebben en ik er (tot op zekere hoogte) het geld voor (over) heb. Met auto's heb ik dit veel minder, die moet vooral functioneel zijn (ruimte & comfortabel)
StAlTiCa
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

OWWWWK,
Aardige insteek!
Ik geef veel geld aan mijn fiets uit omdat ik er in ieder geval 54 kilometer per dag naar mijn werk mee rijd.
Verder cross ik regelmatig door de bossen.
De aankoop van de fiets viel enorm mee; Bulls Copperhead 29-er. De updates en accescoires overtreffen de prijs van de fiets ruimschoots. Kosten van de updates houd ik niet bij.
Mijn meest recente aanschaf was een Lupine koplamp. Kosten: 595 euro. Zeker in dit jaargetijde een zinvolle aankoop.
Mooi, doelmatig, nuttig en elke rit ervan genieten is hierbij de motivatie.
Met auto's heb ik dit ook veel minder. Ik heb een Phaeton, die gebruik ik hoofdzakelijk voor boodschappen en vakantie.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Blackmilk schreef:OWWWWK,
Aardige insteek!
Ik geef veel geld aan mijn fiets uit omdat ik er in ieder geval 54 kilometer per dag naar mijn werk mee rijd.
Verder cross ik regelmatig door de bossen.
De aankoop van de fiets viel enorm mee; Bulls Copperhead 29-er. De updates en accescoires overtreffen de prijs van de fiets ruimschoots. Kosten van de updates houd ik niet bij.
Mijn meest recente aanschaf was een Lupine koplamp. Kosten: 595 euro. Zeker in dit jaargetijde een zinvolle aankoop.
Mooi, doelmatig, nuttig en elke rit ervan genieten is hierbij de motivatie.
Met auto's heb ik dit ook veel minder. Ik heb een Phaeton, die gebruik ik hoofdzakelijk voor boodschappen en vakantie.
Allememaggies, € 595,00? Daar koop je een koplamp van een S-Klasse Mercedes voor haha... :-q
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

er zijn hier waarschijnlijk zat mensen met een fiets die duurder is dan hun auto. helemaal niet erg. je hebt ook genoeg mensen met andere hobbies die ook 'onredelijk' veel geld daaraan uitgeven. denk aan foto apparatuur van 5000+ die ze eigenlijk alleen op vakantie gebruiken.

als je passie ergens ligt, geef je vaak zoveel geld eraan uit als je kan missen. ik heb liever heel veel speelgoed dan heel veel geld op de bank.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

zenegroen schreef:....koplamp van een S-Klasse Mercedes....
Dat is dan weer lullig monteren op het stuur van je atb :tong .

OT, het kan mij niets schelen wat iemand anders dan mijn vrouw vindt van mijn uitgavepatroon, en mijn vrouw bemoeit zich er al niet eens mee.
Ik heb trouwens minstens zo veel plezier van mijn goedkoopste als van mijn duurste fiets.
En wat is hier het praktisch nut van?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Paul Rush schreef:
zenegroen schreef:....koplamp van een S-Klasse Mercedes....
Dat is dan weer lullig monteren op het stuur van je atb :tong .

OT, het kan mij niets schelen wat iemand anders dan mijn vrouw vindt van mijn uitgavepatroon, en mijn vrouw bemoeit zich er al niet eens mee.
Ik heb trouwens minstens zo veel plezier van mijn goedkoopste als van mijn duurste fiets.
:-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q :-q idem dito!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tja. Nogmaals. Denk dat de "freaks" niet alleen kijken naar de waarde van het materiaal maar ook naar de schaarste. Duur en exclusief gaat niet per definitie samen (vaak overigens wel). Als voorbeeld neem ik Salsa. Een leuk, exotisch (toch wel beetje exclusief) merk met heel acceptabele prijzen.

Blackmilk schrijft "ik geef veel geld aan mijn fiets uit".. maar wat is veel? Ook schrijf je iets over je auto. Waarom dan zoiets als je toch alleen ermee naar de winkel en op vakantie gaat. Dan lijkt mij iets met meer laadruimte veeeel functioneler. Om een of andere reden heb je toch voor dit gekozen en functioneel gezien zijn er betere keuzes...

Paul Rush schrijft "ik heb trouwens minstens zoveel plezier van mijn goedkoopste als van mijn duurste fiets": ook dit zegt weinig als de goedkoopste €5000 is en de duurste € 6000 (of € 1500 en € 1800); zelfde verhouding), als de duurste €6000 en de goedkoopste € 600 is, dan is er een verhaal.... (maar ik kan me dat niet voorstellen)

Zoals ik al eerder schreef: alles wat betreft hobby is relatief en wordt vaak (grotendeels) gedreven door emotie. Heb je ergens plezier in (en heb je het geld) dan zal je sneller genegen zijn meer te betalen. Ga je voor "functioneel voldoende" dan kunnen veel van ons aanmerkelijk besparen ;-)

I rest my case....
Laatst gewijzigd door owwwwk op di 6 november 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

owwwwk schreef:....ook dit zegt weinig als de goedkoopste €5000 is en de duurste € 6000 (of € 1500 en € 1800); zelfde verhouding), als de duurste €600 en de goedkoopste € 600 is, dan is er een verhaal.... (maar ik kan me dat niet voorstellen).....
Of er een verhaal is zie je onder mijn forumnaam links, toch?
En wat is hier het praktisch nut van?
Plaats reactie