Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

@Blackmilk: misschien was mijn eigen bericht ook wel weer een beetje "kort door de bocht" :wink:, het was niet mijn bedoeling om het persoonlijk te maken.

Ik denk dat de fascinatie voor materiaal ook erg veel met gevoel te maken heeft. Ik heb op mijn fiets een zadelpen van Thomson. Dit was ook een zinvolle upgrade, ik merk echt dat de pen minder flext dan de vorige (een goedkope BBB), het fietst lekkerder/directer. Maar als je me vraagt wat de stuurpen/topcap en zadelpenklem van Thomson nu echt aan de fiets toevoegen is dat vooral een tevreden gevoel, ik vind het mooi staan. Maar tijdens het fietsen merk ik er echt niks van.
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Tweemeter schreef:@Blackmilk: misschien was mijn eigen bericht ook wel weer een beetje "kort door de bocht" :wink:, het was niet mijn bedoeling om het persoonlijk te maken.

Ik denk dat de fascinatie voor materiaal ook erg veel met gevoel te maken heeft. Ik heb op mijn fiets een zadelpen van Thomson. Dit was ook een zinvolle upgrade, ik merk echt dat de pen minder flext dan de vorige (een goedkope BBB), het fietst lekkerder/directer. Maar als je me vraagt wat de stuurpen/topcap en zadelpenklem van Thomson nu echt aan de fiets toevoegen is dat vooral een tevreden gevoel, ik vind het mooi staan. Maar tijdens het fietsen merk ik er echt niks van.
Tweemeter,
Kort door de bocht valt heel erg mee. :-q
En inderdaad; fascinatie voor materiaal heeft veel met gevoel te maken.
Die beleving is voor ieder weer heel verschillend.
Gewoon een tevreden gevoel of iets mooi vinden staan vind ik zelf een heel redelijk argument.
Grappig in dit perspectief is de reclame waarin een man een grote donkere auto wil kopen.
(Ik meen een Renault). Die man heeft geen grote hond, geen speciale hobby's en als de verkoper vraagt waarom die man juist deze auto nodig heeft antwoordt die man: Ik wil hem gewoon.
Zo gaat dat met MTB's en toebehoren soms ook. :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7395
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nu vind ik het niet echt een sympatieke man, maar öp de 'why' kun je eigenlijk alleen maar David A. Siegel quoten Because I can.... En hoe een ieder z'n budget alloceert, moet iedereen vooral zelf weten.

Globe schreef:Ik denk dat de fascinatie voor materiaal tot €2000 euro echt zin heeft om je fiets daadwerkelijk echt technisch te verbeteren. Daarna wordt het een weight weenies of poser kwestie. Laat ik daar nu beide wel gevoelig voor zijn.

Het verschil tussen een fiets van 500 euro en 1000 is waanzinnig groot. Tussen een fiets van 1000 en 2000 euro zit al veel minder progressie en geef je nog eens 1000 meer uit is je fiets echt niet nog 2 maal zo goed.
Moet je er wel expliciet bij zetten dat je over XC hardtails praat...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ben ik blij dat ik geen fascinatie voor materiaal heb. Het zou anders een dure hobby worden, pffff.
En wat is hier het praktisch nut van?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Is dat het sowieso niet?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

dirty sanches schreef:als voorbeeld, tijdens de duchenne heroes in 2012 zag ik meer dure fietsen bij de monteurs staan dan de goedkopere! of lag het er toevallig aan dat er bijna alleen maar fietsen waren van rond de 2000e en duurder.
Ik heb nu momenteel een fiets in de schuur staan van een kleine 800 euro en eentje die ruim duurder is. en helaas moet ik bekennen dat de duurdere gewoon lekkerder fietst! Maar ik probeer eigenlijk altijd 2de hands frame te kopen en dan zelf op te bouwen. en zo kun je een mooie fiets samenstellen en toch goedkoper uit zijn.
Alles valt of staat met onderhoud. Kun je nog zo'n dure fiets hebben, als je onderhoud verwaarloosd dan kun je daar op wachten. Ik sta allang niet meer van de staat van diverse fietsen bij Duchenne Heroes te kijken, nog voor er überhaupt een meter is gereden.

Voor mij is sleutelen echt een deel van de hobby, net als voor jou. Af en toe wat nieuwe onderdelen en de oude verkopen of doorschuiven naar m'n tweede fiets. Heb zo ook het frame van m'n Epic gekocht, was van een demofiets en heb die tegen een zacht prijsje gekocht. Vervolgens met de onderdelen van m'n Scale rijklaar gemaakt. Daarna bijpassende voorvork via Marktplaats en aantal gebruikte onderdelen bij elkaar gescharreld om de Scale weer op te bouwen. Nu ligt er een 2x10 XT/XTR groep klaar om de Epic mee op te tuigen. Wil ik over een jaar een nieuw frame, dan is het weer een kwestie van overbouwen.

Zo heb ik een fiets die aan al mijn wensen voldoet en me niet in de steek zal laten tijdens marathons. Voor mij zijn zaken als efficiëntie, duurzaamheid en gewicht de doorslaggevende factoren. En natuurlijk wil het oog ook wat 8) Als je het nuchter bekijkt, heb ik m'n fiets(en) in termijnen betaald .. maar dan zonder rente.

Wat je 'moet' kopen? Een fiets die aan jouw wensen voldoet. Heb je alleen functionele wensen, dan ben je voor max. €3000,- klaar. Voor minder functionele wensen is, kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Helemaal mee eens.

Copy/paste uit eerdere post van mij in dit topic (reactie/aanvulling op laatste posts):

Ik denk simpelweg dat er maar twee redenen zijn: je hebt er plezier aan en je hebt het geld ervoor (over). Is het antwoord op een van beide volgende vragen "nee" (heb je er plezier aan? / heb je het geld ervoor (over)?)) dan zal je geen dure fiets kopen. Buiten de factor laag gewicht win je immers weinig en ook voor een wat bescheidener prijs koop je al een lichte fiets tegenwoordig.

Ik gok (indicatie) dat alles (XC HT bikes) boven de (ca.). € 3000 onder de noemer "emotie" kan vallen. Daarboven is het vrijwel alleen maar lager gewicht wat er wordt toegevoegd en/of "exclusiviteit". Er zullen weinig mannen/vrouwen zijn die (nog) harder gaan fietsen door een (nog) duurdere fiets (dan de eerder genoemde € 3000,-)

Het gros, 99%>, van de mountainbikers gaat niet over nauwelijks harder rijden door een duurdere fiets (op een goedkope fiets zal Schurter ons er nog steeds enorm "vanaf" rijden) ;-)

Is denk dus een discussie zonder einde tenzij de vraag anders wordt gesteld. "Wat is je drijfveer om bepaalde spullen te kopen?" Of "Waar ligt ongeveer de grens tussen puur functioneel en "het oog wil ook wat".

Dan steek ik maar van wal: waarom geef ik wat meer geld uit aan mijn fiets? Welnu, omdat ik er veel plezier aan beleef een wat bijzondere/zeldzame fiets te hebben en ik er (tot op zekere hoogte) het geld voor (over) heb. Met bijvoorbeeld auto's heb ik dit veel minder, die moet vooral functioneel zijn (ruimte & comfortabel). Maar ieder heeft zo zijn hobby's (en die kosten in de regel (veel) geld)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

zelf altijd bang geweest voor de kwaliteit van ''goedkope'' bikes, ik rijd dus ook op duur spul, pas geleden een trek uit 1994 voor 2 tientjes gekocht en een toertochtje van 50 km mee gereden, de alivio afmontage van 18 jaar oud schakelde tot mijn verbazing bijna net zo goed als mijn sram x0 setup :o :lol:

ik heb mij wel flink vergist tussen goedkope en dure fietsen, maar ik zit toch veeeeel lekkerder op mijn scott :bier:
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

terunky schreef:de alivio afmontage van 18 jaar oud schakelde tot mijn verbazing bijna net zo goed als mijn sram x0 setup :o :lol:
Die ouwe Alivio's zijn best wel goed, ik had er vroeger een op m'n fiets. Nooit problemen mee, schakelde altijd uitstekend. Alles staal, niks plastic om gewicht en geld te besparen, daar licht het aan denk ik.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

ak-77 schreef:Alles staal, niks plastic om gewicht en geld te besparen, daar licht het aan denk ik.
juist ja...
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mensen, t blijft toch gewoon ook een beetje hobby? De een heeft dat met een old-timer auto de ander laat zijn geld iedere week achter in de kroeg op de hoek en weer een ander vind het leuk als zijn fiets mooi up to date is met leuke onderdeeltjes :winkie: Maar goed dat we niet allemaal dezelfde hobby hebben :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Globe schreef:
ak-77 schreef:Alles staal, niks plastic om gewicht en geld te besparen, daar licht het aan denk ik.
juist ja...
:lol:
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie