Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Stevens

do 25 oktober 2012, 22:59

Mij valt op dat hier heel veel informatie is te vinden over echt alles wat je maar kunt bedenken.
Veel gaan heel ver in de aanschaf van het materiaal en komen zo tot fietsen die vele duizenden euro's kosten.
Ik vraag me nu af of dat nu echt zoveel uit maakt, trappen moet je toch of een fiets nu vijfhonderd of vijfduizend euro kost. Staat dat wat je wint aan gewicht of afmontering in verhouding tot de prijs.
Wat is nog nuttig en wanneer is het alleen nog maar mooi maar voegt het verder niets toe?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

do 25 oktober 2012, 23:00

Probeer het uit en ervaar het. Oordeel zelf wat het jou waard is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Bastiaan GT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Custom Scott Spark

do 25 oktober 2012, 23:03

Pfoeh dat is een vrij algemene vraag waar je niet zomaar een antwoord op kan geven.
Kort door de bocht: het ligt helemaal aan hoeveel en hoe serieus je gaat mtb-en.

Iemand die elke week 3x traint en in wedstrijden voor de overwinning gaat, stelt iets andere eisen dan iemand die in de zomer 3x de fiets pakt. :wink:
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Stevens

do 25 oktober 2012, 23:09

Bastiaan GT schreef:Pfoeh dat is een vrij algemene vraag waar je niet zomaar een antwoord op kan geven.
Kort door de bocht: het ligt helemaal aan hoeveel en hoe serieus je gaat mtb-en.

Iemand die elke week 3x traint en in wedstrijden voor de overwinning gaat, stelt iets andere eisen dan iemand die in de zomer 3x de fiets pakt. :wink:
Je hebt gelijk de vraag is idd wat algemeen als ik het concreter stel, ik train 2 à 3 keer per week tot nu toe en ga geen wedstrijden rijden maar wel toertochten in Nederland en Duitsland.

Ik ben begonnen omdat ik niet meer mag hardlopen ivm knie problemen.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

do 25 oktober 2012, 23:30

Dan is een fiets van 500 euro toch wel te beprekt in mijn ogen. Een serieuze hardtail heb je wel al voor ca 1000 euro en een kleine 500 euro meer kost een full suspension waar je goed mee uit de voeten kan. Wil je minder uitgeven en toch voor nieuw gaan dan heb je wel wat onderdelen die van minder kwaliteit zijn en dat ga je vrij snel merken als je hem 3 keer per week gebruikt.
cyclocrosser2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

vr 26 oktober 2012, 04:29

Loet schreef:trappen moet je toch
En dat is nu juist het leuke van fietsen :-D beenspieren vinden dit heerlijk en zijn er speciaal voor gemaakt :-q
Kootje
Pro Biker
Pro Biker

vr 26 oktober 2012, 06:59

Leg de vergelijking naar het hardlopen, wat je zelf doet/deed :-{
De ene persoon doet dit op ouwe gympies, in een oud wit T-shirt en vindt dat dat prima gaat...
De ander loopt met schoenen van € 300,- , in state of the art kleding, compleet behangen met Polar en GPS.

Zo kan dat ook met mountainbiken. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt en wat het je waard is.

(let wel op, want het werkt erg verslavend als je er een beetje gevoelig voor bent...! 8) )
Lekker vies is niet bah...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa, Cotic, Kona
Contacteer:

vr 26 oktober 2012, 07:31

Eens met Kootje, en volgens mij is het ook voor velen een hobby om het materiaal netjes bij te houden zodat alles lekker werkt. En ik heb ook wel eens de zin gelezen "gewoon omdat het kan" Ik zelf ben ook wel wat "gevoelig" voor "kwaliteit" gewoon omdat het kan :bier:
De een geeft zijn centen uit in de kroeg iedere week de ander aan materiaal voor zijn fiets. :-q ( sommige zelfs aan beide :lol: )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

vr 26 oktober 2012, 09:53

Loet schreef:Mij valt op dat hier heel veel informatie is te vinden over echt alles wat je maar kunt bedenken.
Veel gaan heel ver in de aanschaf van het materiaal en komen zo tot fietsen die vele duizenden euro's kosten.
Ik vraag me nu af of dat nu echt zoveel uit maakt, trappen moet je toch of een fiets nu vijfhonderd of vijfduizend euro kost. Staat dat wat je wint aan gewicht of afmontering in verhouding tot de prijs.
Wat is nog nuttig en wanneer is het alleen nog maar mooi maar voegt het verder niets toe?
Ik denk dat velen er zo over denken als ze beginnen met fietsen.
En ik denk ook niet dat er veel beginnen op een fiets van meerdere duizende euro's.
Maar als je vaker fiets, en misschien ook nog verder van huis, ga je de dingen die slijten toch vervangen door materiaal dat je wel denkt te kunnen vertrouwen.

Nog later wil je ook een keer een andere fiets, iets mooier afgemonteerd, iets stijver, iets lichter en uiteindelijk is die fiets natuurlijk ook weer iets duurder dan de vorige.

Na weer heel veel kilometers wil je de fiets die helemaal bij jou past.

Omdat je zo natuurlijk bezig blijft...resten alleen nog de belangrijkste vraag...

Maak ik de fiets wel blij met wat ik er mee doe, haal ik alles eruit wat er in zit ? :wink:
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is onderweg

vr 26 oktober 2012, 10:12

Loet schreef:Staat dat wat je wint aan gewicht of afmontering in verhouding tot de prijs.
Als je het rationeel bekijkt dan natuurlijk niet. Een fiets van E4500,- is echt niet 3x beter dan 1 van E1500,-.

Een fiets van 1500 euro is dan weer wel veel beter dan 1 van 500.

Maar zoals gezegd, hoe langer je fietst, hoe gekker je word ;)
ronald43
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Haibike edition
Contacteer:

vr 26 oktober 2012, 15:25

Je moet kopen waar je je prettig bij voelt. Vind de verhalen over lichtere banden of sturen en zadelpennen een beetje overbodig als ik een kilo afval heb ik hetzelfde behaald... De mensen maken elkaar ook gek en daar maakt de fietsenindustrie handig gebruik van. Er zullen best betere spullen zijn maar je moet je af vragen vind ik het geld waard en waarvoor gebruik ik het. Doe je veel toertochten dan zal je eerder meer geld eraan uitgeven dan dat je 1 of 2 keer per week in de buurt en tochtje fietst.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is onderweg

vr 26 oktober 2012, 15:28

Je kan ook EN een kilo afvallen EN een kilo afvallen aan je fiets ;)

Maar Lichtere banden is eigenlijk juist de enige optie die je echt heel goed gaat merken (samen met lichtere wielen)
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

vr 26 oktober 2012, 15:39

Samenvattend: De Fiets zelf is een groot onderdeel van de hobby. Guilty as charged :-)
Een gewezen verslaafde
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Cube Reaction 29 GTC Pro

vr 26 oktober 2012, 16:00

T is iets wat groeit met je enthousiasme voor je hobby. Maar zelfs als beginner moet je voor de lol maar eens op een high end bike een rondje gaan doen, en dan weer terug op je 500 euro bike ;)
dat doet dan ff zeer :)

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18, Cube 29 Reaction GTC pro
George
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

vr 26 oktober 2012, 16:22

Och, ik heb zowel high-end als low-end bikes en spullen, het is maar waar je het voor wilt gebruiken. Voor vaderlands boscrossen heb ik in ieder geval niet veel nodig en kom ik voor 500 euro een heel eind. Helaas gaat er op complete fietsen een hoop budget zitten in (voor NL) overbodige zaken als een matige voorvork en dito schijfremmen. Volgens mij is er voor 500 euro best een starre fiets te bouwen met een Deore afmontage, V's en redelijke banden. Meer heb je in NL niet nodig en je kunt het gemakkelijk opleuken als je dat wilt.
Plaats reactie