Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MarkVeenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 13:26

Hoi,

Ik ben Mark, slechts 32 jaar jong en nieuw op dit forum. Mountainbike ervaring is 1 a 2x per jaar op een huurfiets. Verder al jaren veel racefietsen, en op en af andere sporten als schaatsen, roeien, hardlopen/trailrunning.

Ineens is er binnen de familie iemand bijgekomen die mountainbiked en daarbij zowel mijn vrouw als schoonzus wat aangestoken heeft. Mijn vrouw heeft een fiets nodig voor fietsvakanties, op het niveau dat we met een mountainbike (hardtail) en een voorvork met lockout uit de weg kunnen. Maar nu dus ook wel leuk als ze er mee de bossen in kan (beginner).

Zelf wat technisch, dus leek mij een leuk project om eens iets uit china te bestellen, of vanuit een bestaande (2e hands) fiets, iets leuks op te bouwen. Met mijn wat beperkte kennis in de mountainbike wereld, lees ik vooral veel topics over bandenmaten/wielmaten, pro's en con's van boost wielen (of banden), inbouwbreedtes, wel/geen voorderailleurs etc. En zal ik vast binnenkort een concretere vraag formuleren in mijn eigen zoektocht.
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Hallo,

Ik ben Ryan, 32 jaar en ook nieuw hier. Op dit forum gekomen via een vriend die er al jaren op zit.
Ik mountainbike nu 2 jaar serieus, daarvoor deed ik wel eens een fun rondje op de fiets van mijn vader. Ik ben begonnen op een Merida Big Seven 100. Toen ik op de fully van een vriend had gereden was ik verkocht en heb ik een Canyon Neuron 6.9 aangeschaft waar ik veel plezier mee gehad heb. Afgelopen vakantie in Zuid Frankrijk kwam ik erachter dat veel veerweg niet iets voor mij is en dat ik meer van snelheid hou dus de Canyon verkocht. Hij is overigens verkocht aan een forumlid (Fadje104) die er naar eigen zeggen erg blij mee is :D
Nu ben ik de trotse eigenaar van een 2018 Specialized Epic fully, een fantastische fiets die erg goed bij mij past.

Ik ben getrouwd en heb 2 zoons, 1 van 2,5 en 1 van 2 maanden oud. In mijn spaarzame vrije tijd mag ik naast mountainbiken ook graag hardlopen en motorrijden. Ook doe ik wel eens een rondje op een racefiets (die van mijn vader). Ik woon in Emmen en je vind me dan ook vaak op de routes Emmen, Sleen, Exloo etc. Ook fiets ik regelmatig de route Baggelhuizen omdat ik in Assen werk.

Ik hoop hier vooral steun te vinden bij technische kwesties en via tips van anderen mijn rijstijl te verbeteren. Ik heb een erg goede conditie maar kan nog veel winnen met mijn bochtentechniek en afdaaltechniek! Wie weet tot snel!
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Mobirob
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 4 september 2018, 19:37

oeps sorry
Laatst gewijzigd door Mobirob op di 4 september 2018, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mobirob
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 4 september 2018, 19:37

Mobirob schreef:Hallo allen,

Ik ben Robert (Mobirob), geboren 1961. Hartstikke jong dus ;) Gelukkig wordt ik 10-15 jaar jonger geschat dus dit was de eerste en laatste keer dat ik hier mijn leeftijd vermeld...
Snds enige maanden verslingerd aan met name s'nachts rijden door de bossen hier in de Brabantse/Belgische Kempen. Ik heb nogal weinig slaap nodig (uur of 4 is genoeg) en ben met dat hete weer vd zomer maar een keer gaan fietsen s ńachts. Dat was op een 30 jaar oude Gazelle. Dat is zo goed bevallen dat ik al snel langs de lokale fietsenhandel ging en daar een mooie MTB heb laten aanmeten. Nu, 2 maanden verder, staan er hier 3 MTB's . Beetje doorgeslagen dus. Mijn favotiete nachtfiets is een Sensa Merano SLE. Deze heb ik geoptimaliseerd voor de nacht. Soort van hoogtezon voorop en laserlicht van achter. En dan door de bossen hier, airpods in, zigzaggend tussen klein vluchtend wild, heerlijk!
Ik vind het een leuke hobby, lees veel, koop (te) veel, en ben in 2 maand ook nog eens 6 kilo afgevallen.
Omdat ik graag het web afstroop naar MTB gerelateerde hebbedingetjes is de kans groot dat ik af en toe wat nieuwe speeltjes ga reviewen. Ook zal ik nog wel eens wat vragen.

Vader van 3 kids (28-26 en een dochter van bijna 4. Overige hobbies: high-end audio, motorrijden, electronica, film (thuis bios) en altijd met muziek

Greetz uit de Kempen,
Robert
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

Laat ik me ook nog maar voorstellen.
Miekusss, 44 jaar oud en moeder van 2 zoons van 6 & 8.
Sinds een jaar of 4 zit ik regelmatig op de racefiets (Jan Janssen venom) maar de jongens vinden "crossen door het bos" veel leuker en daardoor de cyclocrosser (winterfiets) ingeruild voor een trek x-caliber 7. En eigenlijk vind ik het en leuke afwisseling. Door de week op de racefiets, als ik een weekenddag vrij ben gaan we met het gezin mtb-en dat waar niet al te veel steile stukken zijn voor de jongens. Wieringermeer zijn we en paar keer geweest en nu afgelopen weekend lauwersoog.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk hoor :-q lekker samen sporten!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

MacReal schreef:Leuk hoor :-q lekker samen sporten!
Hee (ex?) collega GS'er! :-D
Atherton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 september 2018, 20:07

Mijn naam is Erik, 39 jaar en woonachtig in Appelscha. Getrouwd en twee kinders.
Ik struin al wat jaren op dit forum, maar heb me nooit geregistreerd, waarom weet ik eigenlijk niet!
Ik bezit een Specialized Epic 2018. Daarnaast had ik een Specialized Demo. Het downhillen staat echter sinds een jaar op een laag pitje. Ik probeer 3 a 4 maal per week te fietsen, wat prachtig kan vanuit dorp, wat tegen het Drents-Friese Wold aanligt.

Ik heb een vraag aan jullie, maar deze zal ik niet hier stellen, aangezien dit niet de bedoeling is van het voorsteltopic.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Leuk al die nieuwe mensen weer. Welkom
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
3rwinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 21 september 2018, 07:50
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT

Hallo allemaal,

mijn naam is Erwin 43 jaren jong, woonachtig in Westbroek(onder de rook van Utrecht) en sinds vorig jaar weer aangestoken door het MTB virus. Rond mijn 20ste was ik veel in de bossen van Lage en Hoge Vuursche te vinden op mijn Trek 6500 (zonder vering;-)) We starten toen in Hollandse Rading en via de Kuil eindigden we vaak rondom het Baarns Bospad. Toen was er nog geen route, we zochten zelf de leuke stukken wel op. Ik herkende veel stukken nog terug toen ik vorig jaar een rondje LV deed. Nu Hoge Vuursche er ook bij, genieten dus op korte afstand van mijn woonplaats, wat wil je nog meer!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat je het weer oppakt! En er valt inmiddels in jouw buurt nog heel wat meer te ontdekken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
3rwinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 21 september 2018, 07:50
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT

Lars TB schreef:Mooi dat je het weer oppakt! En er valt inmiddels in jouw buurt nog heel wat meer te ontdekken!
Op Zeist en Austerlitz ben ik ook een paar keer geweest, je hoort me niet klagen ;-)
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Ik stel me nog een keer voor.
Een aantal jaar geleden ben ik hier ook 'aanwezig' geweest, ik heb toen het mountainbiken opgepakt. En heb toen ook een beginnerscursus gedaan.

Mijn naam is Eline, ben inmiddels 50 jaar jong. Woon samen met mijn man en 2 katten. Van huis uit dus meer een hardloper maar ik ben nu geblesseerd.
Nu ga ik weer meer fietsen. Ik heb nu een paar keer op de weg gefietst, om weer een beetje te wennen. Aan de zitpositie, aan de clickpedalen. En kijken wat er nog verbeterd kan worden, aan kleding en accessoires. Leuk om er mee bezig te zijn. En natuurlijk moet ik conditie opdoen.

Ik heb een Giant Talon 27,5 1 LTD. En een stadsfiets waar ik ook nog weleens mee fiets, een Specialized Crossover Elite disc. Deze rijd ook heel lekker en met name het schakelen is veel soepeler dan de Giant. Deze Specialized heb ik 2e-hands gekocht en zal als basis een wat duurdere fiets zijn geweest als de Giant.

Daarnaast heb ik nog een oude MTB en racefiets van mijn overleden vader. Leuk om nog in mijn bezit te hebben, ik fiets er praktisch nooit op.

Aanvullig; de MTB-route Zeddam ligt hier vlakbij, daar ga ik rijden als ik weer het bos in ga.
NiekB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 26 september 2018, 21:32

Goedeavond,

Mijn naam is Niek, bijna 32 jaar en woonachtig in het mooie Sterksel (tussen Eindhoven en Weert). Enkele jaren geleden 'wat gefietst' op een oude MTB. Aangezien ik nu niet meer in een stad woon maar lekker in de bossen is het een stuk aantrekkelijker geworden om weer op de fiets te stappen.

Momenteel nog druk op zoek naar een geschikte fiets om mee te starten.
Wazzup105
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 oktober 2018, 12:04

Gegroet,

Willem hier. Man, 53, Groningen... Ik heb een ehm... "adventure bike".. (kreidler stack 1.0 cross/hybride) en daar heb ik met heel veel plezier 10.000 km mee over de weg gereden en af en toe over een onverhard paadje. En zag ik laatst op bikester dat er bandjes met profiel (Schwalbe Rapid Rob) voor nog geen 10-tje over de "toonbank" gingen. En toen had ik dus ineens een off-road adventure bike... Ik zou het geen mountainbike willen noemen (ik bedoel hij heeft nog steeds een ligstuur...), maar ik doe wel alsof en heb met veel meer plezier dan ik voor mogelijk gehouden al enkele tochtjes door het bos gemaakt, inclusief de MTB-routes van Appelscha en Havelte. Wat een lol. Maar eerlijk is eerlijk... het is geen MTB, dus moet ik maar eens een nieuwe fiets aan gaan schaffen. Dat zou het comfort (en de grip) wel eens kunnen gaan verhogen :-)

Ik heb het topic bike advies voor beginners al geopend :-)
Plaats reactie