Watvoor wegbanden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
wouterhh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2004, 18:58

Heb een giant xtc, waar nu 26x2.1 profiel banden om liggen.

Wat raden julie mij aan voor tochten van 30-50 km over asfalt, Smallere banden of zelfde breedte maar zonder profiel? Aankomende maanden kom ik eig alleen maar op asfalt met een sporadisch licht mtb routetje ( woon in utrecht vandaar)

Gr wouter
Laatst gewijzigd door wouterhh op za 24 maart 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Tja, ik rijd ook regelmatig een stuk asfalt. Heb een tijd lang met Schwalbe CX comp gereden. (26 x 2.0)

http://www.schwalbe.de/nl/nl/produkte/m ... bPoint=MTB" onclick="window.open(this.href);return false;

Prima band, smal loopvlak en daarmee een redelijk lage rolweerstand. Het is net zoiets als de sammy slick.
Sinds kort gooi ik Schwalbe Big Apples eronder (26 x 2.35). Rolt eigenlijk ook erg lekker. Is wel een bredere band en heeft daarmee wel meer rolweerstand.
Er zijn mensen die vinden dat je geen Big Apples onder een MTB gooit vanwege de reflectie band dan zou je kunnen kiezen voor de Supermoto's.
If you wanna ride....
John1959
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 09:07
Mijn mountainbike: Merida MATTS TFS XC 400-M
Contacteer:

wouterhh schreef:Heb een giant xtc, waar nu 26x2.1 profiel banden om liggen.

Wat raden julie mij aan voor tochten van 30-50 km over asfalt, Smallere banden of zelfde breedte maar zonder profiel? Aankomende maanden kom ik eig alleen maar op asfalt met een sporadisch licht mtb routetje ( woon in utrecht vandaar)

Gr wouter
Hoi Wouter,

Gisteren ook wegbanden gekocht voor de ATB, en vandaag op pad geweest.
Prima bevallen deze snelle wegbanden voor op de ATB met antilek
http://www.bikeshopnijnsel.nl/producten ... d-p72.html" onclick="window.open(this.href);return false;

gr John (marathonloper) :winkie:
Perry Janssen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 12:05
Mijn mountainbike: heeft in de winter spatborden

Hoi Wouter,
Dinsdag zijn ook mijn Big Apples (2.35 breed) binnen. Tot nu toe bijna 3000 km asfalt met Schwalbe Hurricanes gereden. Ook een prima band maar omdat ik niet in de bossen kom besloten om nog "gladder" te gaan. Ben idd ook wel benieuwd naar de rolweerstand en de vooruitgang v.w.b. gemiddelde snelheid.
BA hebben anti leklaag t.o.v. SuperMoto's. Vandaar mijn keuze voor BA. Vind sleutelen en poetsen leuk maar om onderweg een band te plakken heb ik een gruwelijke hekel aan. :lol:

Succes met je keuze
Perry
eenmaal op de fiets....... interesseert het mij niets
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Ik zou voor smallere banden gaan die je op een hogere druk rijdt. Ik heb hiervoor een setje Michelin Country Rock aangeschaft en die doen het prima op asfalt en compact zand .
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Schwalbe Kojak 50-559, zeer snel, licht, goede grip en lekkere zoem...
Helaas bestaan de vouw-BigApples niet meer. De zg. Liteskin zijn zeer zwaar, stijf en heel moeilijk te monteren/demonteren. Al lopen ze nog altijd heerlijk. Als je geen 90 kg weegt, heeft de 60mm versie geen zin. Gewoon 50-559 nemen
Helemaal (nou ja, in Nederland toch) lekvrij zijn alleen de Racer, Dureme, Supreme uit de marathon reeks.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
wouterhh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2004, 18:58

Dank voor de tips.. Die Country rock ziet er uit als een hele fijne band. De continentals (1.3) vind ik net een tikkeltje te smal denk ik.

Aangezien bij mij de tochten OF mtb route OF asfalt worden kies ik ervoor om een zo vlak mogelijke band te hebben. Mocht ik de bossen in gaan wordt het ff een bandje wisselen.

Voor de rest maakt het me niet zo veel uit, denk dat ik dan ook maar een beetje ga kijken naar de prijzen. Budget is beperkt en
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Hier een wegrijder!

Op (goed) asfalt is de Schwalbe Kokak een prima band. Zodra je op klinkers gaat rijden merk je dat de demping zo minimaal is dat je ballen uit je broek rammelen. Voor stadsritjes geef ik daarom de voorkeur aan de Smart Sam, en in de winter de Continental Traffic, want: reflectie. Liever een lelijke fiets waar ik niet vanaf gereden word dan andersom. Als je bij donker/slecht weer auto rijdt merk je hoe zinvol die lelijke reflectieranden zijn.

Ik heb na flink wat kilometers wel het idee dat de Smart Sam van een wat hardere rubbersoort is. De Traffic's slijten voor mijn gevoel sneller.

Big Apple en Supermoto heb ik niet getest. Eerst deze banden maar eens oprijden.
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

bij intresse heb ik voor een klein prijsje nog Schwalbe comp cx, 26x2.0 voor je liggen, deze gebruik ik niet meer omdat ik nu mijn MTB vrijwel niet meer voor de weg gebruik.
Perfect voor op de weg, en qua offroad zijn ze voor licht tot middelmatig (droog) terrein geschikt (ik heb met deze banden over de veluwezoom gereden, slipt bij flink aanzetten op een klim lichtjes door dus dat moet in utrecht wel goed komen).
PB maar bij intresse.
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
wouterhh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2004, 18:58

dlm4yjp had graag van je aanbod gebruik gemaakt :), helaas had ik net al bij de lbs een setje opgehaald omdat ik meteen uit werk ff tochtje wou rijden. Het zijn pure wegbanden geworden omdat dat de aankomende maanden mijn training gaat worden. Het zijn schwalbe road cruisers geworden.

Redelijke crap LBS btw, hadden dondersweinig keus maja moest wat..
Kennytuning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 18:12
Mijn mountainbike: Scott Yecora

wees blij dat jouw lbs schwalbe hééft , die van mij : "enkel op bestelling manekke" :~
Pijn is tijdelijk , opgeven is voor altijd.
Scott Yecora
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

Ik zou er geen andere banden op leggen, enerzijds omdat ik het zonde van mijn geld vind en aan de andere kant omdat het verschil niet schokkend is, je gaat echt geen 10 km/uur harder. Met mijn 2,25 racing ralph rij ik op asfalt makkelijk 26 km/uur gemiddeld en zonder wind 31, en dat beetje meer weerstand is toch alleen maar goed voor de conditie?
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Conti Raceking 2.2 in de goedkoopste uitvoering. Lekker goedkoop, slijtvast, rolt prima en je kunt er in het terrein ook nog aardig mee uit de voeten.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

bimbo33 schreef:Ik zou er geen andere banden op leggen, enerzijds omdat ik het zonde van mijn geld vind en aan de andere kant omdat het verschil niet schokkend is, je gaat echt geen 10 km/uur harder.
Dus je hebt het wel eens geprobeerd? Ik vind het verkeerde zuinigheid om de noppenbanden eronder te houden, die slijten op asfalt veel harder, maken een rotherrie, zijn minder comfortabel en hebben minder grip. Voor de donkere winteravonden heb ik een wielsetje met wegbanden en dat rolt wel degelijk een stuk harder dan de dikke noppenbanden.
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

De reden dat ik ze er onder houd is omdat ik geen zin in gewissel heb, ik ten allen tijden het bos in wil kunnen draaien zonder me gehandicapt te voelen en juist omdat ik dan meer rolweerstand heb en dit goed is voor mijn spiertjes en conditie-opbouw en zoals geschreven ga ik snel genoeg met mijn ralph's. Als je lekker licht wil fietsen dan schaf een goedkope reetfiets aan zou ik zeggen. Maar zoals ik al schreef, dat is hoe ik er over denk.
Plaats reactie