Beginner met een aantal vragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Florussg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 februari 2012, 21:26

Hallo allemaal. Ik heb me kort geleden voorgesteld op dit forum. Een maand of 4-5 ben ik nu flink aan het fietsen. Iedere dag kijk ik wel eens op dit forum voor tips en trucs. Toch heb ik nog enkele vragen. Het zou kunnen dat ze toch op het forum staan- dan heb ik ze gemist. Dont blame me please. Voor sommigen misschien nozele vragen, voor sommigen niet. En ja, door fietsen leer je het. Dat doe ik ook. Zou het theoretisch ook willen weten (ervaringen).

1. Hoe onderhoud je een mountainbike nu het beste? Ik heb van alles gelezen. Er zijn tientallen namen voorbij gekomen. Een olietje hier en een olietje daar. Nu zegt me dit bar weinig als leek.
- Na iedere ronde op de fiets spuit ik eerst mijn fiets af met een tuinslang. Ik zorg dat het overgrote deel van de modder eraf is. Dan maak ik een sopje met dreft. Met een spons verwijder ik het laatste modder en poets ik de fiets 'glimmend'.
- Vervolgens ga ik over naar de ketting en derailleur. Met een afwasborstel en ontvetter probeer ik al het viezigheid uit de ketting/derailleur en vanaf de tandwielen te krijgen. Wanneer ik hier tevreden over ben droog ik alles met een doek en behandel ik de ketting en derailleur met cyclOn courespray. Nu vroeg ik me af: Is dit voldoende of mis ik iets cruciaals? Welke onderhoudmiddelen raden jullie me nog meer aan?

2. Voeding. Ook hierover lees ik een hele bulk. Je hebt gelletjes en weet ik het allemaal. Nergens staat een algemene guide.
-Ikzelf fiets op het moment een max van 30km door de bossen in de omgeving Brunssum. Tijdens het fietsen neem ik een peperkoek mee en soms en banaan. Hier red ik de 30km prima mee. Daarbij drink ik water uit mijn camelback en heb ik vaak wat 'energy' drank van de Aldi. Welke zaken zijn nog meer vervangers?
Verder vroeg ik me voornamelijk af wat ik moet eten NA het fietsen? Ik heb namelijk nu na 3 maanden intensief te trainen (moeilijke beklimmingen in het zuiden van limburg) een hamstring blessure opgelopen. Dit wil ik voorkomen. Welke concrete voeding helpt bij spierherstel na het fietsen? Ik heb de tip al gekregen dat ik iets langer moet uitfietsen. Hoe lang raden jullie aan?

3. Beklimmingen en afdalingen.
-Ik heb moeite met erg stijle en lange beklimmingen. Als ik hem op zijn allerlichtste versnelling zet dan slipt mijn achterband. Hoe voorkom ik dit slippen?
Als ik de versnelling te hoog zet dan krijgen mijn spieren de tocht naar boven niet gehandeld. (dit ligt gewoon aan spierconditie neem ik aan)
- De afdalingen in limburg zijn soms best tricky. Stijl en in de afdaling bochten. Nu ga ik er redelijk rustig naar beneden door goed bij te remmen. Echter door dit remmen slipt mijn achterband vaak. Wat is nu de beste techniek om af te dalen. Gewoon volle gas naar beneden? Of toch half remmend en jezelf in de grond drukken? Moet ik staan. Of dicht op mijn zadel zitten?

Tot zover. Sorry als ik vragen voor de twee derde of vaker stel. Wilde dit even voor mezelf vragen.
Hoop wat reacties te krijgen.

Een beginnende fietser:)
jeroen_rhenen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 17:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

Hoi,

1-
iedereen heeft zo ze eigen manier van schoonmaken :wink: ik zelf doe het ook op jou manier alleen gebruik ik geen dreft, maar autoshampoo en me voor me ketting gebruik ik een smeer middeltje wat ik bij me lbs heb gekocht.

2-

sportdrank/reepjes heb ik van powerbar waar ik erg tevreden over ben en maxim heeft ook goed spul vind ik, maar bij een tochtje van 30 km is dat wel wat overkill zeg maar :wink: als je dan is onder weg een banaantje eet en gewoon voldoende drink ( liter per uur dacht ik) moet je het volgens mij prima mee redden.
Naar het sporten lekker blikje cola met een heerlijke uitsmijter.

3-

klimmen, ik weet niet hoe stijl de klimmetjes zijn maar probeer zo lang mogelijk op je zadel te blijven zitten, als je gaat staan leg je volgens mij al je kracht op je voorband waardoor je achterband door slipt ( dacht ik hoor :oops: )

afdalen, uit het zadel, kont flink naar achter en vol gas naar beneden knallen :-D
When i was born devil said …Oh Shit!!!!Competition…!!! …
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoi Florussg,

Welkom op het forum. Voor iemand die pas een paar maanden fietst ben je goed bezig volgens mij. Hier een paar reacties:
-qua fietsonderhoud: ziet er goed uit wat je doet. Over hoe je precies een ketting moet onderhouden is hier een recent topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=88714, daarin wordt ook verwezen naar een ander topic. Je kunt er lang over lullen maar mensen worden het zelden eens. Hou de slijtage van je ketting in de gaten en vervang op tijd, dan gaat de rest ook langer mee.
-qua eten: ook daar kun je veel over lullen. Ik ben van mening dat het meeste wat je hoort en leest over sportvoeding onzin is. Gewoon zorgen dat je genoeg calorieen binnenkrijgt, de beperkende factor is op een lange rit vaak dat je niks meer naar binnen krijgt op het moment dat je het nodig hebt. Zoek dus iets dat je lekker vindt op zo'n moment. Spierbeschadiging is een gevolg van overbelasting, daar ga je met eten niets aan veranderen. Eiwit wordt veel wonderlijke eigenschappen toegedeeld. Je hebt er zeker wat van nodig voor spieropbouw maar verwacht geen wonderen
-Klimmen in lage versnelling is goed, minder piekbelasting op je benen en je houdt reserves over voor als je even een obstakel over moet. Niet wegslippen is een kwestie van technologie en techniek . De juiste banden en bandenspanning maken veel uit, hangt erg af van wat de ondergrond is welke combi ideaal is. Met een fully kun je vaak beter grip houden omdat de vering je band de grond in duwt zelfs als je even je gewicht er af haalt. Maar er valt veel te winnen met techniek. Gelijkmatig kracht zetten over je pedaalslag, en je gewicht zo verdelen dat je net genoeg grip houdt met je voorband om te sturen maar verder zoveel mogelijk gewicht op je achterband.
-Dalen: ook daar is techniek heel belangrijk. Je achterband heeft altijd maar beperkt grip bij remmen in afdalingen. Vooral je voorrem gebruiken, maar dan wel je gewicht goed naar achter om te voorkomen dat je voorover slaat. Een beetje snelheid houden is vaak beter maar het kost ervaring om te weten wat je nog kunt controleren en wat niet. Om te trainen hetzelfde stuk vaak achter elkaar doen en steeds een beetje harder, bijvoorbeeld. En staan is meestal beter zodat je actiever kunt zijn, in snelle bochten zonder obstakels wil je je zwaartepunt laag hebben dus dan is zitten soms beter. Als het erg steil is hang je met je buik achter je zadel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MBT tot techniek kijk op:
http://www.youtube.com/results?search_q ... l4.3.1l8l0" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.mountainbike-magazin.de/know ... k.65.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je op een makkelijke en prettige manier veel leren
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

1: niets mis mee, bij een beetje vieze fiets maak ik alleen ketting en tandwielen schooen, altijd water gebruiken wordt de fiets niet beter van.

2: ga zo door, na het fietsen gewoon eten. Kijk ff of je zadel misschien niet iets te hoog staat, misschien rek je je hamstring iets te ver

3: ak 77 zegt het op zich goed, leer je een beetje aan om bij het begin van de afdaling je voorrem zover in te knijpen dat je blokken aangrijpen, maar net niet echt remmen (rempunt), vanuit dat punt kun je voorzichtig harder knijpen, als je te hard gaat. Mocht je te hard remmen (je kunt dat merken omdat je achterwiel gaat slippen, die rem trek je ook lichtjes aan) dan voorrem weer loslaten tot het rempunt/of dat achterwiel weer gaat draaien.
Bij abrupt hard remmen dan kan je per ongeluk toch je gewicht te ver naar voren komen, en ga je voorover. Het is een beetje een kwestie van oefenen. Als je staat gaat je zware bovenlichaam minder meebewegen en dat is beter, maar hou je zwaartepunt wel laag (blijf vlak boven/achter je zadel met je achterste)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nog één tipje: maak éérst ketting e.d. schoon, dán pas je frame. Anders wordt je schone frame direct weer vies door vettige /zwarte psatten door de afwasborstel. Voor de rest: gewoon prima bezig, dacht ik zo.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Bij erg steile klimmen kun je best zorgen dat je wielen goed contact blijven hebben met de grond,dus niet doorslippen of op wippen. Door te buigen door je armen met je ellebogen naar achteren zorg je dat je voorwiel op de grond blijft en door op het zadel te blijven zitten tijdens de klim houd je goed druk op je achterwiel zodat dit niet doorslipt.

Bij een steile klim schuif je dus wat naar voren op je zadel maar blijf je zitten en buig je door je armen om grip op beide wielen te behouden. Als je deze techniek een beetje oefent zal je zien dat het veel beter gaat :-q

http://sporza.be/cm/sporza/extra/tips_tactics/1.669013#" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet twijfelen... Doen!!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb niet zo veel toe te voegen maar heb wel wat leesvoer voor je bij elkaar gescharreld.
Topics waarbij ik het gevoel heb dat daar wel nuttige info te vinden is.

Sportvoeding heb ik geen bal verstand van. Op een enkel gelletje en wat reepjes na, houd ik me daar verder niet bezig.
Ben wat dat betreft na ruim 20jaar nog steeds beginner.
Ik heb overigens wel verstand van het eten en drinken ná het biken, maar dat ga ik hier niet in het openbaar als gouden tip posten :oops: .

Dit krijg je te zien als je met de zoekfunctie het woord 'schoonmaken' invoert (titels), mijn conclusie: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Veel meningen van members die allemaal vinden dat zíj het wondermiddel hebben gevonden. Eén middel vind ik er zelf uitspringen: Muc-off bikecleaner.
Hier een actueel draadje over het schoonmaken van je ketting.
Nog meer ketting en dan vooral uiteenlopende meningen over hèt smeermiddel.

Klimmen etc.
Het betere klimwerk

Steile afdalingen, remmen en leren afdalen
Hele beroerde afdalingen

Zo, jij vermaakt je wel weer eventjes. Wordt vast een latertje komende nacht.
Veel plezier en welkom nog trouwens!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Florussg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 februari 2012, 21:26

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ga me alles eens op me in laten werken en mogelijk toepassen. Toch snel een vraagje: Als ik het goed lees zeggen jullie dat ik mijn voorrem meer moet gebruiken dan mijn achterrem bij afdalingen. Ik heb gelet op wat ik doe en dat is alleen maar mijn achterrem. Voor is toch tricky?

Of gebruik ik ze allebei? Allebei evenveel- dan half staand met mijn kont zo ver mogelijk naar achteren om druk te houden op het achterwiel? Of aan het zadel vastplakken?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Om daar nu een percentage op los te laten vind ik wel moeilijk. (we hebben het dan vooral over stijle afdalingen) Maar met alleen achter remmen ontkom je niet aan een slippend achterwiel. Het is de kunst om aan te voelen hoe ver je moet gaan met je voorrem. Je kunt dat leren bij een afdaling die je goed kent. Daar ga je dan een beetje spelen met het gebruik van je voorrem icm je achterrem.

Als de afdaling zo stijl is dat de kans groot is dat je zonder je houding aan te passen over je stuur gaat, dan moet je uit je zadel en met gestrekte armen achter je zadel gaan hangen. Als je een poosje bewust met dat remmen bezig bent, dan ga je vanzelf merken dat je bij steeds meer situaties automatisch je voorrem er bij pakt.
Beetje licht bijremmen doe ik nog weleens met alleen de achterrem, verder eigenlijk altijd met beide remmen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie