29'er fully, maar wat voor één?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Yep, helemaal mee eens. Is de reden dat ik ook wel een zwak heb voor die fully's. Marathons en wat langere tourtochten worden daarop ook wel wat makkelijker.
Maar dit lijstje al bekeken toevallig? http://www.29ernederland.nl/store/" onclick="window.open(this.href);return false;
Staan er zo stiekem toch nog best wat tussen. Cannondale en Giant zetten best leuke 29er fully's op de markt waarvan Cannondale er natuurlijk de meeste ervaring mee heeft. Hun variant van 2000 euro is echter wel karig/minder afgemonteerd. Die van 2400 is al beter én heeft een Lefty maar ja, de prijs he :-{
De Giant is ongetwijfeld ook goed, op de hardtailvariant worden in ieder geval wedstrijden gereden en gewonnen. Hiervan kan ik alleen geen prijs vinden op het www. Ik vermoed 2000 maar weet het niet zeker. Giant heeft voor 2012 trouwens ook wel een geslaagde paintjob. "Mijn" merk Bulls slaat wat dat betreft de plank een beetje mis dit jaar maar da's persoonlijk. Ook zei hebben nu een 29er fully maar ik vind die door de bovenbuis vrij vierkant over komen.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Decoray
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 17 februari 2010, 18:55

Als je niks tegen webwinkels of een stukje rijden hebt, heeft Rose.nl ook een paar fully's onder de 2000 euro.
SanderG
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 augustus 2009, 15:50
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 29”

Ben me zelf ook aan het oriënteren (en maak uiteraard dankbaar gebruik van topics als deze :winkie: ); momenteel zijn de volgende 3 bikes in het vizier; welke zou me het meest waar voor zijn geld bieden?

1. Cube AMS 29 (€1699) http://www.cube.eu/nl/29er/ams-29/
2. Kona Hei Hei 2-9 (€1699) http://www.konaworld.com/29er_dual_susp ... _hei_2-9#2
3. Trek Fisher HiFi Pro 29 (€1999, incl 33% pricedrop ivm model 2011) http://www.12gotrading.nl/zoekresultaat ... i_pro_2011

Rij momenteel een jaar of 3,5 Cube en dat bevalt op zich uitstekend. Met Kona en Trek heb ik geen ervaring; Kona oogt fraai en is in mijn ogen een sterk mtb-merk, de Trek uit de pen van Gary Fisher schijnt een problematische achterbrug te hebben? :~ en hoe zit het met de afmontage; SRAM in allerlei types vs Shimano... :-{
Welk van deze 3 zouden jullie kiezen en waarom?... :-?
froggy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 29 juni 2010, 19:11

@ sanderG misschien is het makkelijker om een eigen topic aan te maken
SanderG
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 augustus 2009, 15:50
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 29”

@froggy01 Zal ik doen, sorry... Ben dan alleen bang dat er zo een stuk of 100 van dezelfde soort topics ontstaan...
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Eigenlijk zijn er drie sleutelwoorden bij je jacht naar een nieuwe bike: testen, testen en ..... testen.
Oké, testen op de Cube wordt lastig want een fiets die alleen nog maar op een foto te bekijken is laat zich lastig besturen.
Zelf weet je vaak al wel of je bijvoorbeeld een Fox of een Reba wilt. Verder hebben sommigen ook een voorkeur voor Sram of Shimano. Bij twijfel, testen (en jezelf tijd gunnen om ergens aan te wennen). Hoe hoger het budget hoe meer je van de afmontage mag verwachten. Bij merken als oa Specialized en Cannondale betaal je helaas ook voor de naam maar de restwaarde is dan meestal ook wat hoger. De afmontage bij deze merken is doorgaans wel wat lager als bij Canyon, Cube en Bulls bijvoorbeeld. De restwaarde hiervan daarentegen ....
Goed, dan heb je uiteindelijk een shortlist met een paar mtb's die prijstechnisch leuk zijn en ook nog eens de afmontage hebben die je wel aandurft. Heb je hem besteld, wordt ie na (met een beetje pech na 4 maanden) afgeleverd en dan blijkt het voor geen meter te rijden. Te rechtop, te racy, te groot, te klein, etc. Autch, en dan?
Ik vrees echt voor merken als Cube dat de lange levertijd serieus parten kan gaan spelen. Ik heb eens een mtb in de verkeerde maat besteld en doe dat niet nog een keer. Gelukkig is er nog wel wat te doen met een andere zadel- of stuurpen maar een goed frame is wel de basis natuurlijk.
Vergeet bij een 29er ook niet goed op de remmen te letten. Grotere wielen hebben ook grotere remkracht nodig.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

@sander je mag best hier posten hoor geen probleem daar is dit topic voor.
ik was die fietsen idd al tegen gekomen.
wat betreft de kona hei hei daar zitten sram 5 en 7, als je die gaat vergelijken met shimano deore xt, en slx komt shimano beter uit de bus.
dus voor mij heb ik de kona al weg gestreept.
dan blijven er 2 hele goeie fietsen over en wat me inderdaad opviel bij de gary, is dat hij half afgemonteerd met sram en half met shimano. wat is daar de reden van? ik zeg niet dat het niet zou werken hoor vind het gewoon vreemd.
en die 300 euro die ik over hou kan ik natuurlijk ook goed gebruiken :tong
dus ik kom een beetje uit bij de cube.
SanderG
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 augustus 2009, 15:50
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 29”

@Marijn; dank voor je sympathie! Ik zit met dezelfde overwegingen als jij en lijk ook uit te komen bij de Cube AMS29; ik ga mijn lbs maar eens contacten voor een proefritje. Ik ga ook nog proberen een testrit te maken op een BMC Speedfox SF29. Ben laatst op de 29er Testdag van FietsPro in Eerbeek overtuigd geraakt van de meerwaarde van grote wielen en heb op een C'dale Flash gereden (met lefty, lekker stijf, maar een te langgerekt frame voor mij), op een Wilier 505 (hardtail; speelse fiets, maar erg compact frame) en een GT Zaskar 100 Pro (carbon fully); die laatste reed echt als de brandweer, wat een heerlijke fiets! Maar totdat ik van het prijskaartje hoorde :-{ ...
Ik hoef (gelukkig :D ) mijn boterham niet te verdienen met fietsen en het moet een leuke hobby blijven...
Je opvatting over afmontage van de Kona en de Trek zijn precies zoals de mijne; lager segment SRAM al dan niet icm Shimano, tsja. Op zich schijnt het niet veel uit te maken, zo'n "mix", maar het lijkt toch een beetje bij elkaar gescharreld he? :winkie:
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

laat maar weten hoe het gegaan is. zou zelf ook wel willen testen maar ja... auw auw. blessure :cry:
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Kom kom, gewoon zoiets meenemen :lol:
Afbeelding
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

misschien met een jaar voorraad aan morfine en een infuus houder op de fiets.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En deze? http://www.rose.nl/artikel/rose-mr-ride ... aid:517488" onclick="window.open(this.href);return false;
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

@mtbsportsfan dat is toch echt te duur. wel een mooie bike

@mud mate dat is ook een zeer smaakvolle bike, maar helaas geen fully. daar gaat ook het meeste geld in zitten want tussen een 26'er HT en een 29'er HT zit qua prijs niet zo heel veel verschil.
henk164
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 547
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 16:50

rose heeft wel een hele mooie en goed afgemonteerde 29 er fully hoor zie link

http://www.rose.nl/artikel/rose-dr-z-4-29/aid:524189" onclick="window.open(this.href);return false;
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

dat is idd ook een zeer goeie bike, maar ik denk dat ik een beetje over moedig was met een buget van €2000, heb hem een beetje naar beneden gesteld. 1800 waarschijnlijk gaat het de cube ams 29 worden. dan hou ik nog een beetje geld over om er tubeless van te maken. (heb ik altijd al willen proberen)
Plaats reactie