Voorstellen op opzoek naar een mtb freeride/downhill/dirtjmp

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 5 juli 2010, 15:38

Mijn naam is thomas, ben 20 jaar en ik studeer scheikunde in utrecht. Zelf altijd een erg sportief level geleid(skateboarden en hockey) maar sinds 2 jaar heb ik ivm blessures niet meer fanatiek kunnen sporten. Eerst een schouderblessure waar ik gelukkig nu vanaf ben en sinds augustus 2009 een gescheurde meniscus in m'n knie die onlangs is geopereerd. Helaas betekend mijn zwakke knie dat ik niet fatsoenlijk meer aan een fullcontact sport kan beginnen en fratsen kan uithalen op mijn skateboard. Wat ik wel nog mag is fietsen en er is niks leukers dan met je fiets door het bos te crossen. Als klein kind was ik al druk bezig met elke fiets te slopen omdat ik perse ergens vanaf moest springen of doorheen moest rijden :winkie:

Ik ben dus opzoek naar een goeie mountainbike voor rond de 800 euro(mag iets meer) nieuw of 2dehands. Ik ben zelf helaas niet de lichtste en ik ben alles behalve subtiel met spullen. Als ik iets doe doe ik dat voor 110% en ik heb dus een fiets nodig aardig wat kan verdragen. Ik ben al een paar keer langs een fietsenwinkel geweest om eens te kijken wat er te koop is en ik ben ookd ruk bezig met marktplaats af te zoeken. Ik heb de volgende gezien die interessant leken:

Giant talon 1
Voorvork Rock Shox Dart 3
Crank Shimano M442
Schakelgroep Shimano Deore
Wielset Alex DP17 met Shimano M475 naven
Remmen GIANT Root
Zadel Giant Cross Trail, D2

Giant talon 2
Rock Shox Dart 2
FSA Dyna Drive
Shimano Deore
Alex rims met Formula naven
GIANT Root hydraulic
Giant Cross Trail, D2

Specialized rockhopper SL comp
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... temId=9394" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor 500 euro 2dehands had de fietsenwinkel een gazelle W1
http://www.gazelle.nl/nl/collectie/fiet ... html?heren" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder staat er in de buurt van mijn ouders een cube LTD 3 uit 2005 te koop
http://link.marktplaats.nl/358388991" onclick="window.open(this.href);return false;

En vlak waar ik woon saat een giant xtc tekoop
http://link.marktplaats.nl/359497652" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dingen om uit te kiezen en misschien kunnen jullie me een beetje opweg helpen met welke de beste keuze zou zijn, of als er andere alternatieven zijn hoor ik dat graag :-q

ps. ik ben zelf 184 cm groot, dus ik weet niet of dat van invloed is op de maat van de fiets.
Laatst gewijzigd door thomassmits op di 6 juli 2010, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Exision
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: mist een gashendel..
Contacteer:

ma 5 juli 2010, 16:15

184 cm is waarschijnlijk een randgevalletje M of L, op de site van Canyon (http://www.canyon.com" onclick="window.open(this.href);return false;) staat een calculator om dit goed te kunnen bepalen. Ligt voornamelijk aan je beenlengte wat het moet worden denk ik.

Wat betreft de fietsen denk ik niet dat je een hele goede selectie competatieve fietsen hebt geselecteerd. De Rockhopper is denk ik het meest aantrekkelijk (nieuw). Maar tweedehands moet voor een budget van 800 euro toch heel wat mooiers te koop zijn.

Om goed te kunnen bepalen wat geschikt is voor je moet je wel een aantal dingen duidelijk hebben;
- Gebruik (race / serieus trainen of hobby / toertochten )
- Duur van gebruik (comfortabel, full suspension, marathon, normaal XC gebruik etc)
- Gewicht vs gebruik, licht of wat steviger?

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden!
Dé bagagebox voor op de trekhaak! http://www.kellar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 5 juli 2010, 16:30

Bedankt voor het reageren! Ik weet zelf bij god niet waar ik allemaal op moet letten aangezien ik volkomen nieuw ben ik het mtb wereldje. Zelf zat ik wel te denken aan gewoon een hardtail. Voornaamste reden van aanschaf is serieuze training om eerst mijn conditie weer op peil te krijgen en vanuit daar kijken naar wedstrijden. Ik zat zelf te denken aan een beetje een goeie allrounder(marathon fietsen etc ga ik niet doen) waarmee ik lekker do het bos kan rijden(ik woon in zeist, dus bos genoeg) en die niet uit elkaar valt als ik ermee wil gaan stunten. Kwa gewicht hou ik toch wel van om een beetje gewicht tussen me benen te hebben.

Ik heb al via de mail een focus black forest limited van iemand hier op het forum aangeboden gekregen, is dat wat voor mij? 2dehands heeft de voorkeur maar ik moet natuurlijk wel een fiets hebben die de goeie maat heeft en bij me past.
Hutch
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 5 juli 2010, 18:26

Denk dat een proefrit vaak ook helpt. Bij de aanschaf van mijn 1e bike, 2e hands Giant XTC 3, stond ik voor het dilemma omdat het een L frame betrof, terwijl ik 180 ben met daarentegen wel vrij lange benen. Paar rondjes door het bos gecrosst en bleek toch prima te kunnen.
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 6 juli 2010, 08:16

Welkom Thomas!

Alvorens in te gaan op de collectie bike die je hierboven dumpt, vraag ik me af of je jezelf al verdiept hebt in het bikeadvies voor beginners (klik)?.

Bij je zoektocht naar een passende bike is het in eerste instantie belangrijk wat je met die bike wilt gaan doen. Biken uiteraard, dat dacht ik al ja, maar... ik zie termen in je startpost waarbij ik me afvraag of je met een XC bike wel krijgt wat je voor ogen hebt. Je hebt het namelijk over 'alles behalve subtiel gebruik', 'stunten', 'springen' en dat je een fiets nodig hebt die 'aardig wat kan verdragen'. Vooralsnog zijn dit voor mij geen ingredienten die 1op1 passen bij XC. In het bikeadvies is er een kopje 'disciplines'. Als je dat eens leest kun je voor jezelf wel uitmaken waar je jezelf het meest in herkent.
Dan zeg je ook nog eens dat je 'niet de lichtste' bent. Al die zaken maken het heel belangrijk dat je goed uit moet kijken wat voor bike je koopt en hoe die is afgemonteerd, vooral de delen die de klappen op moeten vangen, moeten dan toch wel van redelijk caliber zijn (frame, vork, wielen etc).

De bikes die je hierboven aangeeft ga ik nog maar even niet op in. Dat kan wel als je hebt aangegeven hebt wat je precies wil gaan doen.

Ik ben benieuwd!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm te kort.
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 6 juli 2010, 13:57

Achteraf had ik beter eerst even de beginners faq moeten doorlezen. Ik ben nu op zoek gegaan naar een mtb rond de 800 euro zonder er bij na te denken dat verschillende disciplines verschillende fietsen nodig hebben.

Als ik zo alles doorlees dan kom ik toch echt bij de freeride/downhill/dirtjumping hoek terecht. Waar ik een beetje mee zit is dat het ook een fiets moet zijn waarmee ik lekker door het bos kan raggen zonder dat ik eerst een eind moet reizen om bij een geschikte locatie te komen. Met mijn 184 cm weeg ik toch een flinke 95 kilo en afgaand op mijn stijl bij skateboarden dan moet ik het echt hebben van mijn kracht en snelheid en minder van mijn techniek. Een fiets met stevige onderdelen die de klappen moeten opvangen is inderdaad geen overbodige luxe.

Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in welke fiets ik het beste kan aanschaffen.
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

di 6 juli 2010, 14:50

Hoi en welkom,

Zeer juiste beslissing om het aangehaalde topic eens goed te gaan doornemen :-q
Zo teruglezend wat je eisen voor een bike zijn (een beetje alles in 1 fiets) zou ik concluderen dat je op een freeride/enduro model gaat uitkomen (zeker, als je er ook wat XC mee gaat doen). Ik denk ook dat het best een pittige klus gaat worden om binnen je budget een kwalitatief geschikte fiets te vinden. Om je hierbij een kleine indicatie te geven, kwam ik deze tegen binnen het Forum. Beide geschikt(IMO) voor hetgeen jij voor ogen hebt. Let wel, dat je hier alleen het frame met vork voor hebt.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 74&start=0

Iig heb je al de juiste weg ingeslagen vwb je afweging hetgeen je wil :-q
veel succes met je keuze

Edit: En zo jan Willems onderstaande post doorlezend :-q , zou ik ook idd je topictitel aanpassen, zodat de FR/DH jongens je waarschijnlijk meer en doelgerichtere tips kunnen geven omtrent je aanschaf (ook ik ben een leek in die tact van sport).
Laatst gewijzigd door jonjon op di 6 juli 2010, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- What goes Up, Must come Down -
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 6 juli 2010, 14:52

thomassmits schreef:Als ik zo alles doorlees dan kom ik toch echt bij de freeride/downhill/dirtjumping hoek terecht.
Kijk, dat dacht ik dus al. En helaas kan ik je dan verder niet voldoende van dienst zijn omdat dat een wereldje is waar ik het fijne niet van weet :-{ . Wel een mooi wereldje trouwens, maar als ik daar iets over ga adviseren krijg ik -terecht- van mijn medemembers uit die hoek het verwijt van die klok en die klepel zal ik maar zeggen.

Wellicht is het goed dat je even die disciplines in je topic-titel aangeeft zodat je draadje de aandacht trekt van de freeriders / downhillers.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm te kort.
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 6 juli 2010, 15:57

Ik heb de titel aangepast en bedankt voor alle tips :-q

Ik ben eens wezen kijken in de folders en mij leek de specialized p.2 all mountain wel wat
http://www.specialized.com/nl/en/bc/SBC ... temId=9393" onclick="window.open(this.href);return false;

verder heb ik van een mede forummer een focus black forrest limited aangeboden gekregen(geen idee of het voor mij geschikt is)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het erg moeilijk om 2dehands op zaken te letten waar ik op moet letten(frame, voorvork ect). Het liefst koop ik meteen een gehele fiets, maar ik ben niet de onhandigste dus als er een setje onderdelen worden aangeboden dan zeg ik daar geen nee tegen.
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

wo 7 juli 2010, 17:27

Maar, een freeride/downhill fiets voor 800 euro? Dat wordt 2ehands. En dan kan je die Cubes, Giants en Specialized mooi laten liggen. Ga dan dan voor iets als een 2ehands Cube flyingcircus. Of een mooie Kona, dat zijn ragfietsen, die anderen voor XC gebruik.
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 7 juli 2010, 19:59

Vandaag even bij correct wezen kijken en bij bike2build. Erg mooie zaak heeft correct en erg prettig geholpen. Lekker lopen babbelen met een medewerker en kwamen uit bij een dawg. erg lekkere fiets maar helaas hing er wel een prijskaartje van 1500 euro aan vast. Bike2build was ook erg mooi maar veel spul zat toch echt in de 2000+ wat voor mij ver boven mijn budget is. Ik ben er wel achter gekomen dat ik mijn budget omhoog moet schroeven of heel veel geluk hebben op marktplaats. Met de verkoop van 1 van mijn versterkers kan ik een extra 500 euro erbij doen wat het totaal op 1300 brengt. Ik heb mijn vizier nu een beetje gezet op een mooie fiets van kona. Nu hopen dat er na de vakantie extra geld over is of er iets moois 2dehands opduikt.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

wo 7 juli 2010, 20:19

ach... soms komt er op mp ook wel eens wat nieuws langs binnen je budget. gelukkig was ik je voor :wink:
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

wo 7 juli 2010, 20:36

Tja, een DH fiets of een dirt bike (DJ) is een weeeeeeeeeerreeld van verschil. Een big bike, FR of DH, leent zich gewoon niet DJ en met een dirt bike een DH afstuiteren is ook licht suicidaal.

Als je lekker door het bos wilt crossen en niet ver van huis wilt, gaat er iets fout wanneer je op DH, FR, DJ uitkomt. Dan vraag ik met toch enigszins af of je wel een goed beeld van de disciplines hebt... Combineer dat met een zwakke knie die contact-sporten e.d. onmogelijk maakt, en de eerste associatie is gelijk CTI brace...

De Kona Dawg die genoemd wordt is ook een All Mountain bike, da's een XC fiets met wat meer reserve. Gezien het budget snap ik niet direct waarom je richting de fullies wil. Een hardtail met stevige opbouw (al aangehaalde P.AllMountain, Kona Five-O, etc...) lijkt me een geschiktere keuze om in eerste prioriteit door het (plaatselijke) bos te crossen, met de mogelijkheid af en toe een sprongetje mee te nemen, etc... Dat door het bos crossen kun je met een DH en DJ sowieso (FR ligt aan de opbouw).
AllAboutSpeed schreef:Of een mooie Kona, dat zijn ragfietsen, die anderen voor XC gebruik.
Ja, een Stab is best bruikbaar voor XC en een Hei Hei is echt een ragfiets... :tong
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR |
thomassmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 7 juli 2010, 20:59

Daar ben ik me ook geheel van bewust. Ik heb met wat verkopers zitten praten en kwam al heel snel op een all mountain fiets aan. Aan de ene kant wil ik niet te veel uitgeven aangezien ik slechts een beginner ben en aan de andere kant wil ik gewoon een goeie fiets want ik weet van mezelf dat ik domme dingen ga doen als ik er de kans voor krijg. Aan de ene kant wil ik gewoon lekker door het bos crossen en aan de andere kant wil ik ook de mogelijkheid hebben om mijn fiets achter in de auto te gooien en een mooi parkoers pakken zonder dat ik bang ben dat ik stuiterend de heuvel af kom zetten omdat de vering het niet aan kan. Blijft altijd een kwestie van een balans zoeken tussen budget/ervaring/gebruik. Ik investeer vaan liever wat extra in goed materiaal dan dat ik na een half jaar weer terug kan omdat het stuk is. Vakantie komt er aan dus eerst even lekker tot rust komen en dan eens gaan bedenken wat nou het beste is.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

vr 9 juli 2010, 12:42

Helemaal met Cheeta eens.

Je zou een tweedehands AM hardtail kunnen zoeken met varaibale veerweg voor (Fox Talas/RockShox U-turn series).

Zo heb ik mijn AM fiets gebouwd die ook nog eens enigszins geschikt is voor XC:

Afbeelding

Alternatief frame is een Santa Cruz Chameleon. Net als de Banshee niet gemakkelijk te vinden, maar geduld is een schone zaak.

Je budget is wel beperkt, aangezien de vorken vrij duur zijn.

Veel onderdelen zijn wel redelijk geprijsd 2e hand te krijgen (zeker via dit forum). De aangeboden Focus is totaal ongeschikt voor jou doel.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie