Probleempje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jopi29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 20:05

Hallo, k ben net begonnen met mountainbiken en k heb een geweldige nieuwe fiets gekregen, een Avenua murano, een leuk fietsje, maar in de bos had iemand n boomstronk gelegd met veel bladeren over en k remde maar het was al te laat, k ben voorover geslagen, mijn rem achteraan was wat verschoven en kapot, maar dat heb k al gemaakt, maar nu 1 dag later heb k gemerkt tot als k mijn vering vanvoor bij de voorvork in duw ik een metaal geluidje hoor, zo alsof 2 stukken metaal tegen elkaar slaan, kan dan tot er 1tje scheef is? ik zie niets aan de vering zelf vanbuiten en de rubber is ook niet beschadigd, en k zie ook geen deuken of iets dergelijks op de voorvork vanbuiten.
Kan het zijn dat dit een fabrieks fout is? of kan het door de klap zijn?
Ik vindt het nogal raar want mijn fiets kwam op mij terecht en dat brak de val van mn fiets.
Dus nu is mijn vraag, hoe kan ik zien als mijn voorvork scheef of kapot is? de buitenkant ziet helemaal ok uit.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Een wat heb je gekregen..............
Wat voor type voorvork zit er dan in ?
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Jopi29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 20:05

cisco schreef:Een wat heb je gekregen..............
Wat voor type voorvork zit er dan in ?
Een voorvork( vering ) van TGS , top gun suspension .
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ja, jouw lichaam kan dan wel de val breken maar op het moment dat je de boom raakt krijgt de voorvork de klap te verduren dus het zou mij niet verbazen dat er iets krom is.
"This species has amused itself to death"
Lokeend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 19:39

Jopi29 schreef:
cisco schreef:Een wat heb je gekregen..............
Wat voor type voorvork zit er dan in ?
Een voorvork( vering ) van TGS , top gun suspension .
Ten eerste het is demping :tong

Ten tweede lijkt het me stug dat er binnenin iets verbogen is, als er echt aan de buitenkant niks te zien is(of te voelen) En je blijft er last van houden, kan je beetje olie tussen de bovendste keerringen doen (brunox vorkenolie bijv.) En dan paar keer inveren, of gewoon even langs je LBS(fietsenmaker) gaan natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

staat je vork hierbij? http://www.britishmountainbikes.20m.com/catalog.html" target="_blank
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jopi29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 20:05

suravida schreef:staat je vork hierbij? http://www.britishmountainbikes.20m.com/catalog.html" target="_blank
Ja hij lijkt echt heel veel op de 009ADO , zijn bijna hetzelfde op een paar details na.
maar hoe kan k testen als er iets krom in is?
En sorry maar wat is demping? :-?
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Je moet ook ff bij je balhoofd checken of er geen scheurtje oid is ontstaan.. als je vol snelheid op zon boom klapt, komt er aardig wat druk/massa naar voren.. Ik denk trouwens niet dat het binnenin de vork is..

alles ff checken, en eventueel ff langs een fietswinkel gaan..
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Jopi29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 20:05

ATBJasper schreef:Je moet ook ff bij je balhoofd checken of er geen scheurtje oid is ontstaan.. als je vol snelheid op zon boom klapt, komt er aardig wat druk/massa naar voren.. Ik denk trouwens niet dat het binnenin de vork is..

alles ff checken, en eventueel ff langs een fietswinkel gaan..
Ben k gegaan, en hij zei me zo, volgens mij komt het niet door de klap van de val.
Mss is het een fabriekfout, mr k heb hem 2 de handsgekocht dus dat is een probleem.
En waar is die balhoofd?
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Jopi29 schreef:
ATBJasper schreef:Je moet ook ff bij je balhoofd checken of er geen scheurtje oid is ontstaan.. als je vol snelheid op zon boom klapt, komt er aardig wat druk/massa naar voren.. Ik denk trouwens niet dat het binnenin de vork is..

alles ff checken, en eventueel ff langs een fietswinkel gaan..
Ben k gegaan, en hij zei me zo, volgens mij komt het niet door de klap van de val.
Mss is het een fabriekfout, mr k heb hem 2 de handsgekocht dus dat is een probleem.
En waar is die balhoofd?

Balhoofd is de plek waar de voorvork door het frame steekt. onder je stuur dus ongeveer... zie foto:

Afbeelding

je voorvork zit verticaal in het frame, en bij een flinke klap komt daar dus wel behoorlijk wat druk op te staan denk ik...
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Plaats reactie