Vrieskou en gezicht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

vanmorgen om even voor 9 uur vertrokken voor een rit door het Limburgse land... het was -5 graden.... handschoenen, overschoentjes, goed gekleed..

Maar na een minuut of 10 moest ik gewoon omdraaien vanwege de snijdende kou in mijn onbeschermde gezicht... met een kilometertje of 30 per uur voelde het aan als -30 op de noordpool....

Ik zit nu weer lekker thuis....met een rot gevoel, dat spreekt voor zich.


Hoe bescherm je je gezicht tegen deze barre omstandigheden..
-
Fietsen daar waar je niet of nooit geweest bent.
Daar gaat het toch eigenlijk om.....www.DanDBikers.nl
-
Gebruikersavatar
volvosurfer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 10:57
Mijn mountainbike: staat in de garage
Contacteer:

Vaseline smeren. Doen schaatsers toch ook.
Assumption is the mother of all fuckups.
Cyb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 22:19
Mijn mountainbike: Rose RM 29er : B1-Cyber : American Eagle SS

bivakmuts
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Baardje laten staan? :wink:

Inderdaad, vaseline/nivea of iets dergelijks.
Bij deze kou trek ik regelmatig de Buff, die om de hals zit, omhoog tot over de neus.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Inderdaad, 's ochtens ff niet scheren werkt al goed. Scheren doe je maar met je benen;). Tis overigens nog niet zo koud geweest dat ik er niet tegen kom. Je krijgt een beetje verkleumde bakkes, maar ach, dat ontdooit wel weer;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
FerdyM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 13 december 2008, 20:44
Mijn mountainbike: Cube Attention 2009

Kapitein Iglo schreef:Inderdaad, 's ochtens ff niet scheren werkt al goed. Scheren doe je maar met je benen;). Tis overigens nog niet zo koud geweest dat ik er niet tegen kom. Je krijgt een beetje verkleumde bakkes, maar ach, dat ontdooit wel weer;).

je naam zegt al genoeg xD
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Gisteren morgen, 08:00 ook het eerste half uurtje vol tegen de wind in moeten fietsen om daar te komen waar ik komen wilde. Niet scheren, zomer-buff en beschermbril. En eigenlijk niet in de gaten gehad dat het zo koud was.
Pas na 3 uur beetje koude tenen, sealskins sokjes aan.
Andere tip is nog, licht verzet, hoog tempo. Bij zwaar trappen schijn je eerder af te koelen vanwege mindere bloedsomloop.
En bij mij gaat het eerste half uur altijd zwaar, begrijp ook niet goed hoe je in het limburgseland 30km/u uur haalt na 10 min, rij je gewoon op de weg? Een koud gezicht na 10 min, zit mijn inziens tussen de oren :tong
Kan me wel voorstellen dat je ontevreden bent, gewoon vandaag een bospad opzoeken en een twee uurtjes lekker losjes doortrappen, heerlijk weer na al de natigheid.
Barre omstandigheden. :-{ ..egt ni
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
mehn
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 12:01
Contacteer:

lenf schreef:begrijp ook niet goed hoe je in het limburgseland 30km/u uur haalt na 10 min, rij je gewoon op de weg?
Je kunt 2 dingen doen: fietsdrager op de auto en naar de route rijden, óf er gewoon naar toe fietsen ;)

Ik had er zaterdag ook last van. Door het open veld en ook nog wind tegen...
Toen ik eenmaal op de route zat heb ik nergens last van gehad.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

FerdyM schreef:je naam zegt al genoeg xD
Hahaha! Dat had ik zelf nog niet eens door!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Misschien had je onderbewust helemaal geen zin om te gaan biken, en dan grijp je al snel naar iets (kou in dit geval) om er maar mee te stoppen. Heb ik ook wel eens, kou, hitte veel wind regen enz. Baal je op voorhand al van die weersomstandigheden, dan moet je gewoon niet gaan. (is het beste middel om je gezicht tegen vrieskou te beschermen :wink: )

Met Lenf eens dat je met kou een lekker klein verzetje moet draaien, dan ben je zo op bedrijfstemperatuur. Of Glühwein in de bidon, dat helpt ook. :winkie:
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Hee Sieb, met jou wil ik wel fietsen dan...
Van het voorjaar maar weer eens herman's weg doen? je hebt nog gloeiwein van mij te goed :bier: Of toch maar koffie doen. :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

De eerst minuten op de fiets zijn vaak het koudst. Het gezicht moet dan even wennen aan de temperatuur. Soms is het zelfs zo koud dat ik er hoofdpijn van krijg. Ff doorbijten en dan gaat het wel weer. Vanochtend had ik voor het eerst een bivak muts op maar die ging al vrij snel weer in de tas. Een bril had ik wel graag op gehad tegen de waas voor de ogen. Vasaline heb ik nog nooit gebruikt. Ik red me eigenlijk altijd wel met een muts en een bril. Gewoon doorfietsen helpt meestal het beste.

En ook hier stond te meter vanochtend op -5.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

lordbachus schreef:vanmorgen om even voor 9 uur vertrokken voor een rit door het Limburgse land... het was -5 graden.... handschoenen, overschoentjes, goed gekleed..
Maar na een minuut of 10 moest ik gewoon omdraaien vanwege de snijdende kou in mijn onbeschermde gezicht... met een kilometertje of 30 per uur voelde het aan als -30 op de noordpool....
Ik zit nu weer lekker thuis....met een rot gevoel, dat spreekt voor zich.
Hoe bescherm je je gezicht tegen deze barre omstandigheden..
Doorzetten kun je leren. Gewoon een kwestie van niet toegeven aan je impuls om ermee op te houden. Het is niet vreemd als je lichaamsdelen hebt die gevoelig zijn voor kou en bij jou kan dat je gezicht zijn. Een ander heeft eerder last van voeten of handen of z'n tere delen. Je moet je lichaam ook even de tijd geven om op te warmen en de bloedsomloop op gang te brengen.

Inpakken helpt. Vaseline, bivakmuts.... Ik gebruik zelf een extra buff. Die doe ik aan over mijn hals als een soort shawl en trek hem daarna van onder naar boven over mijn gezicht, zodat alleen mijn ogen vrij zijn. Na een kwartiertje ben ik opgewarmd en daarna kan de buff omlaag. Houdt ie alleen de nek/hals nog warm. Succes met experimenteren en de volgende keer gewoon doorrijden. :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

lenf schreef:begrijp ook niet goed hoe je in het limburgseland 30km/u uur haalt na 10 min, rij je gewoon op de weg? Een koud gezicht na 10 min, zit mijn inziens tussen de oren :tong
In Limburg hebben ze heuveltjes, dus daar kun je na 10 min. bergaf gewoon 30 rijden zonder te trappen :-q

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

volvosurfer schreef:Vaseline smeren. Doen schaatsers toch ook.
Tips van een schaatser:

- Vaseline werkt goed. Zorg wel dat het niet op waterbasis is, want dat bevriest. Nivea zou ik niet zo snel doen. Dat trekt snel in de huid en ben je niet beschermt. Vaseline blijft meer op de huid liggen.
- Bivakmuts, bv. van Craft.
Plaats reactie