Help! Ben 1.71 m en mijn Cube is 18" Verkeerde keuze?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
nuja25
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 21:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Ik ben een beginnende mtbdame en heb een Cube LTD Team 2008 18". De fiets is gekocht bij bike-zone in Den Haag. Na advies van de LBS en na een paar proefritjes heb ik deze fiets gekocht. De zadel staat in de laagste stand en ik heb een verstelbare stuurpen. Nu hoor ik dat ik een te grote fiets heb gekocht. Ik heb tot nu toe nergens last van gehad. Wat denken jullie?
LTD TEAM 2008 rules!
Pieterrr
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 2 oktober 2008, 17:34
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead Disc 3 (2009)

Denk niet dat jij een te grote fiets hebt gekocht, maar denk wel dat je de 16" prima kon hebben. Als ie goed zit en geen klachten is het oké lijkt mij!
"..."
nuja25
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 21:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

:D! Je maakt mij een beetje blij! Laat je wel pics zien van de Bulls?! Dan ga ik eens fatsoenlijke foto's maken van mijn oversized Cube! :winkie:
LTD TEAM 2008 rules!
reijm zelf
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: di 21 oktober 2008, 22:22
Mijn mountainbike: Vip 4x, Ziggurat, Ged, Roscoe, Scatch, Triton, Gt en een Session 88

Als je zadel op de laagste stand staat is de cube te groot voor je of je zadel staat te laag! Ik zou even terug gaan naar je verkoop adres. ik zou je eerder een 16'' aanraden.
Laatst gewijzigd door reijm zelf op do 27 november 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
nuja25
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 21:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Bedankt voor de reactie! Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik ga zeer zeker terug, maar ik denk niet dat ik de 4 maanden oude fiets kan inruilen voor een 16". Voel me wel bekocht. :(
LTD TEAM 2008 rules!
Vosz
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 13 november 2008, 14:29
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2009/Reaction RX 2010

Ik heb vandaag een nieuwe cube team besteld, ik heb eerst op 20" gezeten maar stond zadel ook in de laagste stand aansluitend 18" geprobeerd en die besteld mijn lengte is 1.80
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

nuja25 schreef:Ik ben een beginnende mtbdame en heb een Cube LTD Team 2008 18". De fiets is gekocht bij bike-zone in Den Haag. Na advies van de LBS en na een paar proefritjes heb ik deze fiets gekocht. De zadel staat in de laagste stand en ik heb een verstelbare stuurpen. Nu hoor ik dat ik een te grote fiets heb gekocht. Ik heb tot nu toe nergens last van gehad. Wat denken jullie?
tenzij je extreem lange benen hebt - iets wat wij mannen wel erg mooi vinden bij een vrouw - heb je op het eerste gezicht wel een hoge fiets. Een fiets in de laatste zadelstand ziet er voor kennersogen een beetje gek uit, da's een tweede aanwijzing dat je een grote fiets hebt. Vraag is natuurlijk wat we (d.w.z. jij) er aan gaan doen.

Er zijn ook mensen die op te grote voet leven of een te kleine auto hebben. Je kunt er heel oud mee worden, tenzij je er last van krijgt en je keuze gaat betreuren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Pieterrr
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 2 oktober 2008, 17:34
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead Disc 3 (2009)

Als ik de bulls heb zal ik de pica's zeker posten! Wat je natuurlijk ook nog zou kunnen doen is je na laten meten bij een gerenomeerde cube dealer. Bijvoorbeeld stappenbelt zwolle/ a'doorn of kokkiebikes in lemelerveld. Maargoed ligt voor jou een beetje uit de buurt, regio den haag heeft vast ook wel een paar goeie shops, stel het als vraag op het forum zou ik zeggen! Deze lui weten tenminste waar ze over praten, ook als het om geometrie gaat. Daarnaast verschilt het per persoon en de vrouwelijke geometrie is weer anders dan bij mannen. Misschien kan een 2nd opinion je een goed advies opleveren in de finetuning van je bike, zodat deze alsnog optimaal naar jouw lichaamsafmetingen en persoonlijke voorkeuren afgesteld kan worden....
"..."
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Pieterrr schreef:Als ik de bulls heb zal ik de pica's zeker posten! Wat je natuurlijk ook nog zou kunnen doen is je na laten meten bij een gerenomeerde cube dealer. Bijvoorbeeld stappenbelt zwolle/ a'doorn
:~ Stappenbelt een Cube dealer?

Anyway: ik vind een 18" cube te groot voor iemand van 1.71m. Ten eerste komt een te groot frame je wendbaarheid niet ten goede en ten tweede ziet het er vaak niet uit... Ik hoop voor je dat er nog iets te regelen valt met je -ondeskundige- LBS.
Succes!
nuja25
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 21:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Kent iemand nog een goede zaak in Den Haag? Ga maar een second opinion vragen!
LTD TEAM 2008 rules!
zaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 22 oktober 2008, 21:32
Mijn mountainbike: heeft een rode neus
Contacteer:

Mammoet?
nuja25
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 21:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Daar ben ik een keer bijna gillend weggelopen. Alles behalve Mammoet of bikezone.
LTD TEAM 2008 rules!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Is Voôhburg ook? Van Herwerden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Volgens mij heb ik ook een 18" frame, maar dan een trek WSD, dus voor dames, dat maakt het frame weer heel anders en een stuk kleiner dan de mannenframe 18". (ben overigens 1,72 lang) Past perfect. :-q

En ja inderdaad, beter een kleiner frame dan een te groot frame. Gaat ten koste van de wendbaarheid. Als het zadel op de laagste stand staat, is de bike te groot, bovendien ziet het er niet uit en je zit heel anders.

Lijkt me overigens nogal pijnlijk als je afstapt en per ongeluk in een kuil stapt, doet nogal zeer aan je kr#)&s!! :-{
Ik weet niet of je ervaring hebt met ander mtb's, zo niet dan kun je ook niet weten hoe fijn een mtb moet zitten. Als het voor jou goed zit, is het okee. als je in de toekomst een nieuwe koopt, zul het verschil waarschijnlijk pas merken en balen dat je niet eerder een andere aangeschaft hebt. (ik zou dus toch even terug gaan naar de lbs om te vragen of je niet iets kan regelen met hun, zo niet dan moet je gewoon blij zijn met je huidige fiets en ervan gaan genieten)

Succes :-q
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

Dit verbaasd me. Ik woon vlakbij Van Herwerden(duur), maar ik ga toch liever naar Bikezone(minder duur). Toegewijde mensen voor zover ik weet. Kan me moeilijk voorstellen dat ze je een verkeerde fiets hebben aangesmeerd....

Zo ken ik iemand die een Cube wilde kopen bij Bike2Build, maar vanwege het gebrek aan service aldaar uiteindelijk zijn fiets -naar volle tevredenheid- bij Bikezone heeft aangeschaft.
Plaats reactie