Wat kan zo'n fiets aan?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

di 29 mei 2007, 22:33

Ik snap nog steeds niet wat voor schoenen ik moet kopen ik heb Shimano 505 clipless pedalen met van die plastic dingen erin maar in de andere kant kan ik ook schoenen klikken. Moet je die plaatjes dan los bij de schoenen kopen om erin te klikken. Maar ja komt later wel ik moet toch eerst een helm kopen :P
TrekSLR
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

di 29 mei 2007, 23:06

treka3 schreef:sh.. ik heb de fiets nu zo'n 2,5 week en 150 km gereden maar heb nog niks gesmeerd. Ik ben wel door bossen heen gesjeest en hele rare keiheuvels afgeknalt maar nog geen slagen of in ieder geval geen echte mega-slag. Hoe vaak moet ik de boel smeren dan? vandaag maar even Kroon oil gekocht voor de ketting
Eens in het half jaar ofzo...bij intensief gebruik elke maand zou genoeg moeten zijn
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Contacteer:

wo 30 mei 2007, 17:05

Hmmmm, net weer even een stuk gereden. Er zit naar mijn idee toch echt een kleine slag in mijn voor en achterwiel. Terwijl ik er toch helemaal niet zo raar mee gereden heb :( Zijn die Deore-naven dan echt zo slecht? Ik heb pas 125 km met die velgen gereden.
Als je naar links kijkt dan zie je rechts niks
foxboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 30 mei 2007, 17:15

Als je eens rond kijkt bij de aldi heb je soms van die zetjes voor moutainbiken..en het is ook nog niet zo slecht spul ook: winddicht vest , handschoenen met gel erin en een broek met zeem voor 30 euro. :P
:D
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

wo 30 mei 2007, 20:06

treka3 schreef:Hmmmm, net weer even een stuk gereden. Er zit naar mijn idee toch echt een kleine slag in mijn voor en achterwiel. Terwijl ik er toch helemaal niet zo raar mee gereden heb :( Zijn die Deore-naven dan echt zo slecht? Ik heb pas 125 km met die velgen gereden.
Een slag in je wiel heeft echt niks met je naven te maken, en meestal ook niet eens zoveel met de velgen. Het ligt echt aan de kwaliteit van het spaken. De spaken moeten strak en gelijkmatig gespannen staan.
Ga een keer met je fiets naar een goede bikeshop in de buurt en vraag of ze je wielen een keer natrekken: de slag(en) eruit en alles op de juiste spanning aandraaien.

Naven smeren is niet elke maand nodig. Het hangt een beetje af van hoeveel en in welke omstandigheden je rijdt. Modderige omstandigheden vergen meer onderhoud (niet alleen aan je naven trouwens).
Wat je in elk geval nooit moet doen is met een hogedrukspuit op je naven richten, gebruik liever een sopje+borstel en evt. een tuinslang met niet teveel druk.
Normaliter is 1 x per jaar je naven van nieuw vet voorzien voldoende.
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Contacteer:

wo 30 mei 2007, 21:33

Okay, maar als ik de fiets nieuw heb gekocht en er in het begin nog niet echt een slag in zat en nu na 125km begint hij lichtjes een slag te vertonen dan ligt dat toch aan de kwaliteit van de velg ansich met de spaken? Over 2 maanden een servicebeurt dan laat ik hem wel gelijk goed natrekken. Net weer lekker gewassen. Met een zacht straaltje water en goed droog gemaakt met een zachte doek. Ik vind de hobby steeds leuker worden :-D
Als je naar links kijkt dan zie je rechts niks
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

do 31 mei 2007, 07:34

Nieuwe wielen moeten altijd even 'zetten', er kan dan relatief snel een slag in komen.
Ook een klein slagje is een teken dat er spaken ongelijkmatig op spanning staan, kan je het best z.s.m. laten natrekken, is een behoud voor je wielen !
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Plaats reactie