Vanaf het begin SPD pedalen...?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RAY-73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 14 juni 2005, 07:23
Mijn mountainbike: Merida Matt Sport 700
Contacteer:

Zijn de meeste gelijk begonnen met SPD pedalen of is men eerst toch maar met "gewone" sportschoenen aan de slag gegaan....?

Ik ben af en toe blij dat ik effe snel een voetje aan de grond kan zetten, bij bijvoorbeeld een verkeerd ingeschatte stijle helling... hoe is dat bij jullie gegaan....?
Zwaar de klos in het bos...
M$
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 20 juni 2005, 23:32
Mijn mountainbike: Sintesi X-WingIII * sid special * avid MAG's *LX*XT* etc....

Niet langer mee wachten.. je rijdt veel sneller en zekerder met klikpedalen.

Vooral met klimmen heb je extra voordeel en met een leuke afdaling schiet je er niet vanaf, en geloof me dat is geen pretje
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

je leert snel genoeg uitkikken als je even een voetje bij moet zetten ( reken wel op een valpartijtje de eerste keer... want je vergeet geheid een keer dat je ingeklikt zit )
LuXor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 16:22
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper 2004

Ik zou ook gewoon spd pedalen doen. Had eerst ook gewone pedalen en ben sinds kort overgegaan op spd. Je vergeet het in het begin een paar keer, maar na een tijdje word je er vanzelf handig in om er snel uit te komen (automatisme).
ATB-Hengelo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 6 juni 2005, 11:06
Mijn mountainbike: Giant T-mobile
Contacteer:

Mee eens! Hoewel het wel eerst wennen is, want je bent gewend om ff een voetje aan de grond te zetten met het afstappen, en dus is de kans groot dat je aan het begin zult vallen :cry: is bij mij ook gebeurd :tong !

Je kan de klikpedalen zo instellen dat je de schoenen er makkelijker uit kan klikken, en dat heb ik aan het begin ook gedaan!

En je wend snel genoeg aan de schoenen!!!

Veel succes :-q

Groeten ATB-Hengelo
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

SPD is zeker een aanrader. Even wennen maar daarna veel zekerder met meer controle en snelheid fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
GERONIMO
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1008
Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/

Gewoon mee beginnen. Ik ben er maar een keer meegevallen toen ik stilstond en vergat om uitteklikken, even oefenen wel. Bij de minste foute beweging klippen ze al uit.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik wil voor de mtb van m'n vriendin ook SPD pedaaltjes halen. De Shimano PD-M520 had ik in gedachten. Ik heb zelf de PD-M540 maar mijn mtb is ook 3x zo duur dan die van haar. Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen de 520 en de 540 behalve dan de prijs die van de 540 bijna 2x zo hoog is.

Iemand nog een goede reden om voor de ene of de andere te kiezen?
mtberdaan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: ma 21 februari 2005, 19:23
Mijn mountainbike: Trek session 88, Ns bikes suburban, cube ltd2
Contacteer:

BounceMeister schreef:Ik wil voor de mtb van m'n vriendin ook SPD pedaaltjes halen. De Shimano PD-M520 had ik in gedachten. Ik heb zelf de PD-M540 maar mijn mtb is ook 3x zo duur dan die van haar. Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen de 520 en de 540 behalve dan de prijs die van de 540 bijna 2x zo hoog is.

Iemand nog een goede reden om voor de ene of de andere te kiezen?
Ik had eerst ook de 520 in gedachte maar toen ik bij bike2build kwam zeiden ze tegen me dat de 540 kon nemen, loopt soepeler en het was weer net wat opener (meer doorlaten van modder), maar voor de prijs moet je zelf maar kijken, ik hoefde ze gelukkig niet helemaal zelf te betalen. :-q
MTB Tilburg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 23 juni 2005, 12:58
Mijn mountainbike: Santos SCC01
Contacteer:

Ben vorig jaar ook gelijk begonnen met SPD (540). Geen moment spijt van gehad. Je moet er alleen op tijd aan denken om uit te klikken. :-D
Frietje

Neem maar eens een flinke jump, dan zijn die spd echt noodzakelijk.
Alleen het feit dat je nu ook kan 'trekken' aan de pedalen.
Stel ze in het begin vrij losjes af zodat je snel uit kan klikken.

Succes.
cymric
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 11:19
Mijn mountainbike: De komende tijd: geen.

Het summum zijn natuurlijk de Eggbeaters (zie hier) die er inderdaad net uitzien als de stalen mixers van een keukenapparaat. Nooit never gezeik met modder, dat zie je meteen. Alleen jammer dat ze zo schreeuwend duur zijn en dat je niet even met gewone schoenen op de MTB kan. Ik ga daarom voor combipedalen (Shimano M324) totdat mijn bankrenening voldoende is hersteld om speciale schoenen aan te schaffen. Als het eenmaal blijkt te bevallen ga ik zeker over op deze ... tja, hoe zeg je dat... volkomen vanzelfsprekende pedalen. Want ik vind het schoonmaken van pedalen maar k*t.
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Je kan ook gaan voor Time pedalen. Ik heb de Aliums en daar kan je ook prima met gewone schoenen op fietsen, al doe je dat natuurlijk geen tientallen kilometers. De modderafvoer is bij deze pedalen ook uitstekend en ze klikken gemakkelijk uit. Enige nadeel is en dat is ook bij de eggbeaters dat je de spanning niet kan regelen. En time pedalen zijn ook wat duurder dan het spd systeem van shimano.
RAY-73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 14 juni 2005, 07:23
Mijn mountainbike: Merida Matt Sport 700
Contacteer:

Ik heb wel gezien dat er in de pedalen die er nu opzitten... ook schroefdraad op zit... (1 maal op iedere pedaal).... kan ik hierop dan spd monteren... ?
Zwaar de klos in het bos...
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

eggbeaters heb je ook al vanaf 65/70 E, en qua werking hoef je het niet te laten (en wat gewicht betreft ook niet eigenlijk, als ik ze vergelijk met shimano's). Heb ze zelf ook namelijk, de chromo en ik vind ze werkelijk fantastisch! Je klikt niet alleen ongeacht de omstandigheden altijd in, doordat je van vier kanten kan in klikken, klik je altijd in.
Plus, nagenoeg geen onderhoud.

Wat meer on-topic, ik heb ze ook zo snel mogelijk geregeld. Clip-less is iets wat je jezelf moet verplichten te leren, en is zeker met mtb net zo belangrijk als je stuur. Je fietst toch ook niet zonder stuur?!

1. Geen gevaarlijke situaties dat je van je pedaal schiet
2. Meer kracht overbrenging, je duwt én trekt aan pedalen en kunt ze makkelijker over het dode punt krijgen.
3. Geven je meer stabiliteit (je wordt meer één met de fiets)
4. Je hebt altijd, mits goed afgesteld, de goede pedaal positie. Minder belasting voor je knie of andere spieren door een verkeerde trap techniek.
5. Lagere Q-waarde, pedalen zijn lomper en met clipless zit je dichter tegen de cranks.
6. Moet ik doorgaan? :)

Dus ja, niet nadenken, morgen naar de winkel en koop een stel pedalen waar je geen spijt van krijgt. In mijn ogen, van de eggbeater zul je geen spijt krijgen.
reactie!=actie
Plaats reactie