Nieuwe fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mollow
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 11:41

Na een jaar of acht geleden te zijn gestopt met mountainbiken wil ik de draad weer op gaan pakken. Inmiddels ben ik redelijk hersteld van longcovid maar mijn conditie is helemaal weg en zal ik langzaam weer op moeten bouwen. Inmiddels heb ik de laatste weken diverse fietsen geprobeerd, waarvan de orbea alma h10 mij het beste beviel. Alleen heb ik wat twijfels over de suntour voorvork. Ik ben momenteel veel te zwaar (108kg) en vraag me af of deze voorvork dat aankan. Ik kan verder niet heel veel ervaringen over deze fiets en voorvork vinden. Misschien dat er hier mensen zijn die me van wat advies kunnen voorzien.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Alma H10 heeft volgens mij een voorvork met poten met een doorsnede van 32 mm. Als je meer weegt, dan zijn vorken met 34 mm (of meer) stabieler.

Bij Orbea kan je vaak in het bestelproces onderdelen uitzoeken. Ik weet niet of ze hier nog een zwaardere vork als optie hebben.

Bij de Orbea Laufey is dat in ieder geval wel zo.
Mollow
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 11:41

Willem Altes schreef: di 13 september 2022, 23:14 De Alma H10 heeft volgens mij een voorvork met poten met een doorsnede van 32 mm. Als je meer weegt, dan zijn vorken met 34 mm (of meer) stabieler.

Bij Orbea kan je vaak in het bestelproces onderdelen uitzoeken. Ik weet niet of ze hier nog een zwaardere vork als optie hebben.

Bij de Orbea Laufey is dat in ieder geval wel zo.
Ik heb begrepen dat dat bij een duurdere reeks mogelijk was. Er is nog wel een optie beschikbaar met een SID voorvork, maar die is dan ook meteen weer een stuk duurder 😟
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mollow schreef: wo 14 september 2022, 16:55

Ik heb begrepen dat dat bij een duurdere reeks mogelijk was. Er is nog wel een optie beschikbaar met een SID voorvork, maar die is dan ook meteen weer een stuk duurder 😟
Yep, voor niets gaat de zon op. Jij hebt de pech dat je wat overgewicht hebt waardoor je gear daarop aangepast moet worden. Voornamelijk de wielen hebben het zwaar te verduren.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vaak zijn trailbikes wat zwaarder uitgevoerd. Bijna elk merk heeft er een. Soms zijn ze betaalbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cragger of Stoic?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Je zou bij deze verkoper kunnen informeren https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=153453
Even vragen naar de custom wielen maar ik denk dat die Stans crest teveel gericht zijn op licht gewicht xc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TS geeft aan dat hij 108 weegt.
Crest is tot 80 kg :o
Lichtgewicht alu frame lijkt me ook niet verstandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Mea culpa, ik wist niet dat ze zo’n grote beperking hadden.
Mollow
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 11:41

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 september 2022, 10:54 TS geeft aan dat hij 108 weegt.
Crest is tot 80 kg :o
Lichtgewicht alu frame lijkt me ook niet verstandig.
Een gebruikte fiets heeft niet mijn voorkeur. En ik wil er in ieder geval een proefrit op kunnen maken. Maar er is niet heel veel beschikbaar momenteel.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zie dat deze hardtail in staal in de maat L op voorraad is https://www.12gobiking.nl/marin-pine-mo ... additional
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Het is niet zo tof, maar denk je niet dat als je je de eerste paar maanden beperkt tot 3x in de week lange ritten op de weg, icm een aangepast dieet dat je dan zomaar de eerste 10-15 (?) kg alweer kwijt bent?
Op de weg heeft de vork niet zo veel te lijden, daarna pas het bos in, dat zou nu de keuze wat ruimer maken.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Mollow
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 11:41

jpandriesse schreef: ma 3 oktober 2022, 23:26 Het is niet zo tof, maar denk je niet dat als je je de eerste paar maanden beperkt tot 3x in de week lange ritten op de weg, icm een aangepast dieet dat je dan zomaar de eerste 10-15 (?) kg alweer kwijt bent?
Op de weg heeft de vork niet zo veel te lijden, daarna pas het bos in, dat zou nu de keuze wat ruimer maken.
Dat is ook de bedoeling Joris. Ik heb inmiddels een fiets aangeschaft en ga voorlopig op fietspaden door de bossen fietsen. Als ik wat conditie opgebouwd heb en wat gewicht kwijt ben dan ga ik de onverharde paden op zoeken.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik zou gewoon een leuk mtb parcours opzoeken en meteen onverhard gaan rijden. Met weinig ervaring doe je het toch wel wat rustiger aan (vooral jezelf niet overschatten). Een mtb breekt echt niet meteen in 2en als je wat zwaarder bent(wat voor fiets heb je eigenlijk?)

Vermijd hoge sprongen en drops, dan gaat dat best in orde komen en hou je er plezier in. Zorg vooral dat je de controle houd, langzaam opbouwen en gewend raken met de fiets en hoe hij zich gedraagt in verschillende omstandigheden en verschil in ondergrond. Niets is zo saai als eindeloze rechte fietspaden rijden op een mtb…

Zelf ben ik ook zo begonnen en ik heb nu nog net zo veel plezier als een jaar of 10 geleden. Het gaat nu alleen veel sneller, hogere sprongen en hogere drops.

Vooral dat stukje zelfoverschatting moet je niet vergeten :winkie:
Mollow
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 11:41

P@trick schreef: di 4 oktober 2022, 19:26 Ik zou gewoon een leuk mtb parcours opzoeken en meteen onverhard gaan rijden. Met weinig ervaring doe je het toch wel wat rustiger aan (vooral jezelf niet overschatten). Een mtb breekt echt niet meteen in 2en als je wat zwaarder bent(wat voor fiets heb je eigenlijk?)

Vermijd hoge sprongen en drops, dan gaat dat best in orde komen en hou je er plezier in. Zorg vooral dat je de controle houd, langzaam opbouwen en gewend raken met de fiets en hoe hij zich gedraagt in verschillende omstandigheden en verschil in ondergrond. Niets is zo saai als eindeloze rechte fietspaden rijden op een mtb…

Zelf ben ik ook zo begonnen en ik heb nu nog net zo veel plezier als een jaar of 10 geleden. Het gaat nu alleen veel sneller, hogere sprongen en hogere drops.

Vooral dat stukje zelfoverschatting moet je niet vergeten :winkie:
Het is de Orbea Alma H10 geworden.
Plaats reactie