Maat Cube 21 of 23

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
dayfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 september 2022, 19:35

Door schaarste kan ik helaas bij mij in de buurt niet de juiste cube fietsen testen.

ik had hiervoor een 21 inch en voor mijn gevoel zat dat goed, maar de online winkel waar ik de nieuwe heb besteld geeft aan dat ik toch beter een 23 inch kan nemen.

196 lang
89 cm binnen been
115kg

Type fiets
cube reaction hybrid sl 750
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op 23 inch zit je met 196 veel beter. Cubes zijn nogal kort. Wat meer lengte is echt wel fijn.
dayfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 september 2022, 19:35

Willem Altes schreef: wo 7 september 2022, 12:56 Op 23 inch zit je met 196 veel beter. Cubes zijn nogal kort. Wat meer lengte is echt wel fijn.
Ok dank voor de info, dus een 23 inch cube is verglijkbaar met bijvoorbeeld een 21 inch giant ?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De cube reaction hybrid sl 750 heeft in 23 inch een reach van 478 mm. Dat is aan de krappe kant voor iemand van 196 cm. Dan wil je eigenlijk naar de 500 toe

In maat 21 is dat slechts 456 mm; daar past iemand van 1960 mm lang niet goed tussen (als je tenminste wil mountainbiken).
Highlighter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 maart 2021, 13:08

Ik ben 1.93 en fiets al jaren op een 23 inch Cube, voor mij perfecte maat. Zeker geen 21 inch dus bij 1.96.
dayfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 september 2022, 19:35

Ik heb hem omgezet naar een XXL helaas is de levertijd wat langer, nou zat ik naar de Stereo's die wel op voorraad zijn te kijken maar die zijn er weer niet in XXL :~

Lastig wachten op een XXL of iets bijleggen en voor een stereo XL gaan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: wo 7 september 2022, 12:56 Op 23 inch zit je met 196 veel beter. Cubes zijn nogal kort. Wat meer lengte is echt wel fijn.
Is dat bij een Stereo ineens niet meer belangrijk?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

dayfly schreef: zo 11 september 2022, 14:37 Ik heb hem omgezet naar een XXL helaas is de levertijd wat langer, nou zat ik naar de Stereo's die wel op voorraad zijn te kijken maar die zijn er weer niet in XXL :~

Lastig wachten op een XXL of iets bijleggen en voor een stereo XL gaan
Hoe meer je betaalt, hoe belangrijker het is dat het goed past.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Met 1.96 wil je echt wel een reach meer dan 500. Met mijn 1.98 rij ik met een reach van 535 op mijn fullys en dat zijn fietsen waarbij ik eindelijk denk, yeah hij past echt.... Maar op een hardtail, zou ik zeker rond de 500 proberen te nemen.

Kom anders maar eens passen, dan kan je het gevoel van een lange reach ervaren. :wink:
Kleine moeite voordat je een hoop geld neerlegt.

Houd er ook rekening mee dat de XXL Cube een seattube heeft van 545. Dat is behoorlijk lang. Ik weet niet wat je binnenbeenlengte is, maar dat kan eventueel de lengte van een gewenste dropper nadelig beïnvloeden.
dayfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 september 2022, 19:35

mud mate schreef: zo 11 september 2022, 22:01 Met 1.96 wil je echt wel een reach meer dan 500. Met mijn 1.98 rij ik met een reach van 535 op mijn fullys en dat zijn fietsen waarbij ik eindelijk denk, yeah hij past echt.... Maar op een hardtail, zou ik zeker rond de 500 proberen te nemen.

Kom anders maar eens passen, dan kan je het gevoel van een lange reach ervaren. :wink:
Kleine moeite voordat je een hoop geld neerlegt.

Houd er ook rekening mee dat de XXL Cube een seattube heeft van 545. Dat is behoorlijk lang. Ik weet niet wat je binnenbeenlengte is, maar dat kan eventueel de lengte van een gewenste dropper nadelig beïnvloeden.
Maar jou fullys zijn denk ik niet van Cube ? die maten zijn kleiner wat ik zo snel kon vinden.

ik zat te twijfelen tussen een hardtail of fully maar als je een gelijkwaardige fully wilt, dan ben je toch wel een hoop meer kwijt vergeleken met een hardtail, plus ik ben maar een casual fietser en zal geen hardcore parcoursen doen, meer kleine bos paden en grotendeels asfalt.
dus lijkt een hardtail ook gezien de beschikbare maten in cube een betere keus voor mij.

ik zit helaas niet echt in de buurt van jou zo te zien.

Binnen been lengte is na goed te meten +/-92cm, dropper nog niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

dayfly schreef: ma 12 september 2022, 09:12
mud mate schreef: zo 11 september 2022, 22:01 Met 1.96 wil je echt wel een reach meer dan 500. Met mijn 1.98 rij ik met een reach van 535 op mijn fullys en dat zijn fietsen waarbij ik eindelijk denk, yeah hij past echt.... Maar op een hardtail, zou ik zeker rond de 500 proberen te nemen.

Kom anders maar eens passen, dan kan je het gevoel van een lange reach ervaren. :wink:
Kleine moeite voordat je een hoop geld neerlegt.

Houd er ook rekening mee dat de XXL Cube een seattube heeft van 545. Dat is behoorlijk lang. Ik weet niet wat je binnenbeenlengte is, maar dat kan eventueel de lengte van een gewenste dropper nadelig beïnvloeden.
Maar jou fullys zijn denk ik niet van Cube ? die maten zijn kleiner wat ik zo snel kon vinden.

ik zat te twijfelen tussen een hardtail of fully maar als je een gelijkwaardige fully wilt, dan ben je toch wel een hoop meer kwijt vergeleken met een hardtail, plus ik ben maar een casual fietser en zal geen hardcore parcoursen doen, meer kleine bos paden en grotendeels asfalt.
dus lijkt een hardtail ook gezien de beschikbare maten in cube een betere keus voor mij.

ik zit helaas niet echt in de buurt van jou zo te zien.

Binnen been lengte is na goed te meten +/-92cm, dropper nog niet over nagedacht.
Dat klopt, mijn fullys zijn van Nicolai. Dat is idd een geheel andere prijscategorie.

Maar wat misschien wel een beter passend alternatief voor jou is, is de Mondraker Prime https://mondraker.com/hr/en/2022-prime-29 met een reach van 505, en een hardtail.
Zou je eens contact moeten opnemen met Basta Bikes in Huissen https://www.bastabikes.nl/

Hanneke kan jou daar ongetwijfeld verder helpen. Alleen natuurlijk de vraag of er voorraad is....
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Zeker weten een 23" nemen, anders kan je je boven lichaam niet kwijt.

Btw ik ben 1.88 en 87.5 BBL en ik rijd een 21" Cube. Dus ook een relatief lang boven lichaam, terwijl ik zelf nog aan een 19" dacht om het frame compact te houden. Maar zoals iemand al eerder opmerkte, Cubes zijn kort. Ben echt super blij dat ik een maatje groter heb genomen.
dayfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 6 september 2022, 19:35

Bedankt voor de tips ik ben toch voor de HT XXL gegaan :-q

Weet iemand misschien nog welke dropper ik het beste kan nemen ? ik weeg 115kg, de webshop had alleen droppers tot 100kg :(
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op het forum is er een draadje met 3697 berichten over dropperposts https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... start=3675

Dit betekent dat er veel verschillende opinies over zijn. De Crankbrothers Highline serie is er een die volgens mij okay is.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

dayfly schreef: di 13 september 2022, 19:40 Bedankt voor de tips ik ben toch voor de HT XXL gegaan :-q

Weet iemand misschien nog welke dropper ik het beste kan nemen ? ik weeg 115kg, de webshop had alleen droppers tot 100kg :(
BikeYoke
Plaats reactie