Tips bij kiezen slot/stander

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Robje10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 08:15

Gister mn eerste mountainbike gekocht, de cube analog 2022. Wat een fantastische sport! Nu ben ik op zoek naar een slot voor de fiets om mee te nemen, voor de sporadische keer dat ik tijdens een tocht even een terrasje wil pakken of duik in het water wil nemen. Wie heeft goeie tips?

Bonus als je nog een goeie tip weet voor een stander voor de fiets.

Thanks!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoelt een los slot neem ik aan? Een slot op een mountainbike monteren (en een standaard) is vloeken in de kerk ;-)

Elk slot is een compromis tussen transporteerbaarheid en bescherming tegen diefstal. Als je het onderweg mee wilt nemen ben je eigenlijk beperkt tot sloten die ook maar beperkt tegen diefstal beschermen, je wilt geen ART5 slot van vier kilo meezeulen.
Dus bedenk goed wat voor risico je nog acceptabel vindt.

Zelf neem ik nooit meer dan een dun ijzerdraad-slotje mee, maar ik blijf dan ook altijd in de buurt van mijn fiets en verlies hem nooit uit het oog. Ik zou niet snel gaan zwemmen terwijl mijn fiets alleen maar met zo'n klein slotje beschermd is.
Wil je dat wel zou ik toch een zwaarder/beter slot meenemen. Maar bedenk dat veel sloten door een professionele dief in seconden gekraakt kunnen worden... ook de betere.

Wat betreft een standaard aan de fiets: niet doen ;-)
Voor thuis in de schuur bevallen dit soort modellen mij goed, de fiets staat er stevig in en zo'n beetje elke wiel-/bandenmaat past:
Afbeelding

Er is zelfs een soortgelijk model waarmee je de fiets verticaal kunt neerzetten, die ken ik niet uit eigen ervaring:
Afbeelding

Bedoel je een werkstandaard, daar lopen nog wel topics over in de technische hoek van het forum. Kort samengevat kun je of iets goedkoops bij de Lidl kopen (wat aardig voldoet voor veel mensen) of duidelijk meer investeren in een duurzamer model van bijvoorbeeld Parktool, Pedro's of Feedback Sports (reken dan op bedragen richting of over €200,-).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een slot is inderdaad een compromis tussen transsport mogelijkheid en bescherming tegen diefstal. De slot voor het mountainbiken bestaat naar mijn weten niet.

Voor een ritje in de omgeving neem ik eigenlijk nooit een slot mee omdat ik toch niet stop. Bij een toertocht neem ik alleen een simpele dunne ijzerdraad slot mee, meestal zijn dan de fietsen naast mijn fiets helemaal niet op slot. Zoals al aangegeven nemen ze je fiets toch wel mee als ze je fiets perse willen hebben.

Ik heb net als de meeste hier op het forum geen standaard aan mijn fiets zitten. Thuis heb ik hem in een losse standard staan en als ik onderweg van mijn fiets wil zet ik hem tegen een boom. Om eerlijk te zijn neem ik onderweg tijdens het mountainbiken nooit een terrasje, het komt me niet in me op om te zwemmen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Eén en ander hangt wel af van hoe je de sport beleefd.

Vat je onder 'mountainbiken' alleen al het fietsen op een mountainbike met af en toe een onverhard bospaadje waarbij het een transportmiddel is om van A naar B te komen, of vat je onder 'mountainbiken' het sporten en het opzoeken van trails/routes en uitdagende stukken?

In het eerste geval zou ik het gewoon als stadsfiets beschouwen en een kettingslot rond de zadelpen krullen en een standaard op de chainstay monteren. Gewicht en bodemvrijheid is dan toch wat minder van belang. Tip is dan wel om het slot door het frame te halen en quickreleases of hendels van thruaxles te vervangen door een inbusje zodat de wielen er niet zomaar uitgehaald kunnen worden (of je wiel met slot aan een lantaarnpaal vinden en de rest van de fiets kwijt te zijn)

In het tweede geval is een standaard iets wat in de weg kan zitten of ergens achter blijven haken (al zal de kans klein zijn omdat de standaard niet uitsteekt tov wiel, hoogstens naar buiten), terwijl je niet teveel gewicht heuvel op wil meetrappen. Op een rondje mountainbiken zal ik dan ook dedicated aan het mountainbiken zijn en niet onderweg gaan zwemmen. Op terrasjes zou ik vooral zorgen dat de fiets in het zicht blijft. Een dun kabeltje om tijd te winnen wanneer er iemand bij je fiets zit is dan wel voldoende, mits je er dan wel heen loopt.
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

Als je echt gaat mountainbiken voor de sport, dan zou ik geen standaard monteren. Al is het maar voor de veiligheid van mede mountainbikers.
Je zal er maar met je voorwiel in schieten. Zelf heb ik als slot altijd een "safeman" bij me, deze voldoet goed voor even op een terras (met de fiets in het zicht).
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

een simpel goedkoop slotje zal al goed genoeg zijn, gewoon in de buurt van je fiets blijven
overigens kun je op je garmin een alarmpje instellen. en je zou de ketting evt van het voorblad af kunnen gooien als je geparkeerd staat
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

nick22 schreef: vr 26 augustus 2022, 12:03 een simpel goedkoop slotje zal al goed genoeg zijn, gewoon in de buurt van je fiets blijven
Precies. Bedenk ook dat dieven vaak de makkelijkste weg kiezen, en dus eerder een fiets zonder slot dan een fiets met een (simpel) slot zullen jatten. En degenen die jouw fiets koste wat het kost willen hebben: die krijgen 'm toch wel.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Als slot gebruik ik eigenlijk alleen maar een hangslot dat ik om de remschijf doe, soms zet ik ook nog de fiets op zijn zadel+ stuur.. Dat eerste zoals sommige motor sloten.. het verhinderd de gelegenheidsdief er mee snel weg te rijden..
Plaats reactie