Narrow Wide

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

(Korte versie lager onder de TL;DR)

Hoi hoi, even voorstellen, ben 45, 2 kids, zittende job in de IT, al veel te lang. Wel het besef dat ik eindelijk eens van de bank moet komen en vooral die chips achterwege moet laten. Maar dan koop je een huis, en je groeit door op het werk, 's avonds moe, ploft weer in die zetel met een vettige zak Lay's. Je krijgt promotie, geen tijd voor beweging, wel stoppen met roken bijna 5 jaar geleden. Toen toch een poging gedaan voor wat meer beweging, maar met een job waarbij je iedere dag langer dan 3h onderweg bent met de wagen, en de kids van school halen, en boodschappen en en en… Dan heb je geen zin meer. Uiteindelijk komen de kg's eraan, onvermijdelijk, in de spiegel kijken, wtf did go wrong, maar nog steeds geen tijd.
Begin juni kwam de ratrace dan toch tot abrupt tot stilstand, Corona, enorm ziek geweest, alle symptomen, full package, ik had letterlijk tranen in de ogen van blijdschap toen ik mijn smaak en reuk terug had.
Snel genezen maar toch pijn op de longen, ik heb zuurstof nodig! Naar de schuur, 10-jaar oude Scott 26" MTB letterlijk vanonder het stof en de spinnenwebben halen. OK, bike is clean, banden oppompen, ketting nakijken, toch eens smeren, alle bouten en schroeven bekijken, hier en daar wat roest, maar niks ernstig, en route !
Naar het bos fietsen, 5km verderop, man! Tegenwind, lastig, longen vullen zich met lucht, doorzetten! Doet me denken aan mijn jeugd toen ik in weer en wind standaard minstens 30km/dag fietste in de city met een cheap MTB, van trappen rijden, op de stoep, wagens ontwijken. Maar wat een verademing dit in het bos, wel onmiddellijk gemerkt dat ik te veel druk op mijn banden stak, niet onmiddellijk afgelaten, thuis wat over gelezen, toch op 2.0 bar gezet nu. We zijn nu bijna een maand verder, al iedere dag naar het bos gefietst, de tochtjes van 30min worden 1 à 2h, de 8km worden er 25, rugzakje met binnenband, regenjas, pomp en proteïnereep gaan ook standaard mee, het is plezant - zoals we hier zeggen - en de gezondheid gaat er zienderogen op vooruit, we are here to stay.

Rustig bos waar ik fiets, wel zie ik af en toe een enkeling op een 29er voorbij rijden - al dan niet elektrisch, wtf dude 🤨 - , zonder moeite over obstakels, wortels van bomen etc terwijl ik iedere trilling en obstakel voel of moet in het oog houden. Zo'n 29 wil ik ook wel later, of misschien een 27.5, want met mijn 1m74 is zo'n grotere bike misschien niet zo interessant. Maar dit is voor later, we zijn een nieuw huis aan het bouwen, dus geen budget voor de hobby, eerst een hele zomer met de 26", daarna zien we wel wat er komt.

TL;DR:

Wat momenteel wel niet zo leuk is, de voorste derailleur krijg ik niet goed, het gaat over deze fiets: https://www.culturevelo.com/2010-Aspect-30. Eigenlijk gebruik ik nu enkel de buitenste, grootste chainring vooraan. Ik ben wat gaan rondkijken op internet, kan ik mijn fiets ombouwen van 3x9 naar 1x9?
Aangezien ik nu altijd op 44T rijd - ik rijd nooit op de middelste of kleinste chainring -, een Narrow Wide 38T op de plaats van de middelste chainring is een goede optie? Of wat ik hier voorstel is onbegonnen werk?

Thanks !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom :-q


Ik heb je vraag over 1x9 verplaatst naar technische vragen.
viewtopic.php?f=9&t=154543
Daar krijg je denk ik meer advies en antwoorden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 13:26 Welkom :-q


Ik heb je vraag over 1x9 verplaatst naar technische vragen.
viewtopic.php?f=9&t=154543
Daar krijg je denk ik meer advies en antwoorden.
Thanks ! :-q
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Welkom! Herken het verhaal wel over werken - bank hangen - chips eten - en spiegel kijken :lol: :winkie:
semir
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 08:32
Mijn mountainbike: is old with some street cred 🤨

wilcoelskamp schreef: wo 13 juli 2022, 11:00 Welkom! Herken het verhaal wel over werken - bank hangen - chips eten - en spiegel kijken :lol: :winkie:
Bedankt om mijn levensverhaal te lezen :-D
Denk dat het voor de meesten wel ergens herkenbaar is :lol:
is het uiteindelijk dan toch goed gekomen met jou? Kwestie van wat motivatie te zoeken voor mezelf :lol:
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Met een drukke baan waarbij we ook nog eens veel storingsdienst draaien is een avondje of een dagje niks ook fijn.
Maar je met niks doen blijft de tuin niet op orde, of wordt er niet geklust.
Doordeweeks hebben de kinderen sport/ aandacht nodig. We hebben allemaal wel verjaardagen.
Dit optellend maakt het dat ik in mijn hoofd zeker 2x per week wil rijden en het liefst 3x p. w. in de zomer.
Als ik kijk naar de afgelopen periode dan is 1x rijden in de 3 á 4 weken haalbaar.

Maar als ik kijk naar die keren dat ik fiets, hoe veel plezier je hebt, dat je een mooie fiets hebt en hoe dankbaar je mag zijn.
Soms kom je thuis met een zwaar hoofd en wordt je al moe van kleding aantrekken, maar eenmaal op de fiets :-q
Lijkt allemaal zwaar, maar ik ben blij dat ik fiets wanneer ik kan. En ja ik zou ook alles willen kunnen wat een ander kan met een mountainbike, maar fiets mijn eigen rondes en geniet ervan. Dus weet dat het herkenbaar is, maar doe wat je kan en geniet. Succes iig!! :winkie:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben van hetzelfde punt gekomen, maar het is nu zo dat ik 3 dagen per week op de fiets zit, dat is deels trainen en deels ontspannen.

Ik draai ook storingsdiensten, heb een 40-urige werkweek, 2 kinderen en een vrouw.

En toch kan het.....

Ook thuis wordt alles gewoon gedaan wat nodig is, klussen, tijd met de kinderen, tijd met de vrouw.
2 keer per week voetbaltraining geven, 2 keer per week kinderen van de opvang halen.

Ik train elke ochtend een uurtje (kracht of hardlopen), daar sta ik wel om 5 uur voor op, maar het is een miniset als je die eenmaal hebt komt de rest vanzelf wel.

Als je de keuze maakt om op een tijd en plek iets consequent te doen, dan vormt de rest zich er wel omheen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb sinds een tijdje mijn vrouw ook aan het mountainbiken gekregen met als gevolg dat we ook regelmatig even "samen" tijd hebben zonder kinderen, tenzij er natuurlijk eentje mee gaat. Daarbij opgemerkt dat die dan meestal sneller het parcours aflegt dan wij, dus die zien we dan telkens heel eventjes om m vervolgens weer snel kwijt te raken.
Belangrijk is ook dat je alles als plezier ervaart zonder een gevoel van moeten. Dan is de motivatie er vanzelf en als het eenmaal een gewoonte is geworden wordt alles er inderdaad omheen gedaan.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie