Hulp gevraagd bij kiezen eerste fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schijfremmen monteren is duurder dan de fiets.
En als je de v brakes goed afstelt en van nieuwe blokjes voorziet, dan remmen ze ook goed genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Update:
Vandaag de Santos opgehaald en er 50km mee door de regen en het bos gereden. De beste man heeft uiteindelijk 130 euro gevraagd voor de fiets en hem afgesteld op mijn hoogte.

De fiets is super snel en de voorvork werkt naar behoren. De voorrem wordt door een bevriende fietsenmaker gerepareerd voor 30 euro en even helemaal nagekeken + gesmeerd (de fiets).

Enkel probleempje, de versnellingen achter werken heel soepel, maar het grootste tandwiel voor doet er soms, bij weinig kracht, nogal lang over om de keting op te slurpen en ik moet hem flink lang naar beneden ingedrukt houden. Iemand tips?

Hoe plaats ik foto"s vanaf mijn mobiel op dit forum? Dan kunnen jullie meekijken, dat zou opzich wel handig zijn
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Klinkt goed!
Plantenfan schreef: zo 5 juni 2022, 17:43
Enkel probleempje, de versnellingen achter werken heel soepel, maar het grootste tandwiel voor doet er soms, bij weinig kracht, nogal lang over om de keting op te slurpen en ik moet hem flink lang naar beneden ingedrukt houden. Iemand tips?
Kijk eens even bij YouTube een filmpje over het afstellen van een achterderailleur. ParkTool heeft bijvoorbeeld goede en duidelijke.
Plantenfan schreef: zo 5 juni 2022, 17:43
Hoe plaats ik foto"s vanaf mijn mobiel op dit forum? Dan kunnen jullie meekijken, dat zou opzich wel handig zijn
Start even een nieuw topic in ShowYourStuff:

viewforum.php?f=14

Foto's online plaatsen kan bij diverse online foto websites. Fiets specifiek is bijvoorbeeld Pinkbike.

Zodra de foto ergens online staat kun je 'm hier tussen IMG-tags in je forumbericht plaatsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fijn dat de Santos goed bevalt :-q
Het grootste tandwiel voor.

Kan zijn dat de kabel net niet strak genoeg staat, dat kan je makkelijk verhelpen. Maar de voorderailleur kan ook wat teveel speling hebben.
Op de MP foto zie ik een voorderailleur met een lage klemband. Die krijgen snel teveel speling, kwaaltje van die dingen.
Type met hoge klemband gaat langer mee.
Gelukkig heb je in het bos meestal het middenblad nodig en soms het kleine.
Maar bijna nooit het grote voorblad
Dus kijk of je ermee kunt leven, een andere voorderailleur is duur tov. de fiets
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Ga ik doen Fourteen. Je kunt hem binnenkort zien!

Volgens mij heb je gelijk ThaSingleTrackMastah, mij viel ook al op dat de binnenkant van de voorderailleur niet heel goed tegen de ketting aandrukt, dit merk ik als ik van "2 naar 3" schakel en ook bij 1 naar 2 een klein beetje. De kabel staat strakker dan een idioot op lowlands, dus dat zal het niet zijn. Hier is geen diy of quick fix voor?

Door het bos reed ik ook met het grote voorblad, dat beviel best goed, maar was niet een steile heuvel op, dus daar zal je wel gelijk over hebben. Op vlakke verharde grond is het opzich wel prettig om het grote tandwiel te gebruiken om te zoemen. Maar daar is het langer duren van het versnellen geen probleem
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Via google/youtube is genoeg te vinden. Voorderailleurs vereisen wel wat fingerspitzengefühl en het nodige geduld maar ze kunnen het echt gewoon doen...
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Mijn eerste ingeving (vanuit de holle bovenkamer) was om er een dun plakje metaal tegenaan te lassen, zou dit de ketting op den duur vern*uken?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou beginnen met gewoon goed afstellen...
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Plantenfan schreef: zo 5 juni 2022, 19:11 Mijn eerste ingeving (vanuit de holle bovenkamer) was om er een dun plakje metaal tegenaan te lassen, zou dit de ketting op den duur vern*uken?
:lol: Zou ik vroeger ook gedaan hebben toen ik nog niet zo ‘ervaren’ was

Gewoon afstellen, eventueel binnen en buitenkabel vervangen :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je de blikken kooi geen en weer wiebelen?
Dan zit er speling op en dat is op den duur net genoeg (of teveel) om problemen te veroorzaken.
Zit er geen speling op, dan is het op te lossen met afstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

De blikken kooi wiebelt gelukkig niet heen en weer. Ik ga hem afstellen en nieuwe kabels installeren!

Trouwens, ik heb ook klikschoenen en pedalen, is dat een must voor door het bos? (Heb er ervaring mee door spinnen)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De meningen verschillen gezien de 160 pagina's leesplezier via de onderstaande link maar als jij er lekker mee fietst zou ik er zeker voor gaan ;)

viewtopic.php?f=1&t=41549&hilit=flats
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Ga ik morgen monteren George!
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Zoo, even een update, dat hebben jullie zeker verdiend! Alle meuk en oud smeer van de fiets af geschraapt, de casette is nu weer grijs (was voorheen gitzwart). Het heeft me een aantal uurtjes gekost en nu ben ik dik tevreden met mijn santosje. Hij rijdt als een trein en de voorvork deukt lekker in. De remmen zijn mooi afgesteld en hetzelfde gaat op voor de versnellingen. Nu alle tjak eraf is gaat het ook een stuk soepeler wanneer ik naar het grootste tandwiel voor schakel.

Een dingetje erger ik mij wel aan, ik heb namelijk klikpedalen gemonteerd, en nu doen mijn knieën en vooral de zool van mijn voet pijn waneer ik fiets (ik heb platvoeten, maar dan ook echt zo plat als een pannenkoek). Heeft iemand anders dit ook ooit ervaren? Dan heb ik het vooral over de pijn in de zool van mijn voet. Ik kan er met mijn hoofd namelijk niet bij, dit heb ik tijdens 3 jaar spinnen nooit gehad...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pijn in je knieën heeft te maken met de hoek vh plaatje onder de schoen. Dat past nu niet bij jou en daardoor wordt je knie getordeerd.

Pijn aan je voeten komt waarschijnlijk door foute, slechte, goedkope schoenen.
Je voelt de druk vd schoenplaatjes op 1 plek, door de zool van je schoen heen.
Plaatje is klein, je voet is groot.
De zool zit daar tussen en moet de druk vh plaatje over heel je voet verdelen.
Dat gebeurt nu duidelijk niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie