Zit ik goed?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Hallo

Ik heb inmiddels de cube, maar na het fietsen toch wat problemen.
Schouders, billen en polsen.

Nu heb ik me zadel recht gezet, en de remmen wat laten zakken.
Nu vroeg ik me af zien jullie nog iets opvallend?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe grips gaan we straks halen. Maar voor dat ik naar de winkel ga eerst even jullie mening vragen :D

Gr
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ziet er prima uit. Bouw rustig op en geef spieren de tijd om aan de houding te wennen. Zadelpijn in het begin is normaal en wordt met den duur beter, maar dan moet het zadel wel de goede breedte hebben. Deze lijkt wat aan de smalle kant maar lastig te zien op de foto. Qua houding zie ik niets geks.
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Dank je wel, zadel zou idd kunnen. Heb brede zitbodjes. Zadel zal wel te smal kunnen zijn dan.
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Ik denk dat je remmen nog wel wat vlakker kunnen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

He zadel mag op den duur wat hoger. Ideaal is je been in net niet gestrekt in de “stand 6 uur”
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maar de foto's zijn gemaakt om 3 / 9 uur :wink:
Everybody bought a new bike!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Zoals hierboven word gezegd eerst even wennen en dan stapsgewijs aanpassingen doen. Staat je zadel bijvoorbeeld te laag dan merk je dat in je onderrug. Staat hij te hoog dan merk je dat bij je knie. Soms kan het stuur ook te breed of de stem net te lang of te kort. Lekker fietsen en hem stapsgewijs eigen maken .
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Thanks voor alle adviezen.
Vandaag mijn zitbothes laten opmeten.
15,4 cm. Dus de pijn in mijn billen zijn verklaarbaar, op zoek naar een breed zadel.

Dan zal ik hem ook instellen op de goede hoogte.
Mijn binnenbeenlengte is 80.5. Dus dan moet de bovenkant zadel geloof ik op 85 staan vanaf de trapper gemeten op 6.00 uur.

Inmiddels ook grips gevonden. Als ik het zadel heb, dan zal ik de remhendel wat rechter zetten zodat het op 1 lijn komt.
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Renagade schreef: zo 24 april 2022, 18:19 Thanks voor alle adviezen.
Vandaag mijn zitbothes laten opmeten.
15,4 cm. Dus de pijn in mijn billen zijn verklaarbaar, op zoek naar een breed zadel.

Dan zal ik hem ook instellen op de goede hoogte.
Mijn binnenbeenlengte is 80.5. Dus dan moet de bovenkant zadel geloof ik op 85 staan vanaf de trapper gemeten op 6.00 uur.

Inmiddels ook grips gevonden. Als ik het zadel heb, dan zal ik de remhendel wat rechter zetten zodat het op 1 lijn komt.
Zadelhoogte in cijfers is een leuk uitgangspunt. De ideale hoogte bepaalt je lichaam zelf. Ga op je zadel zitten, pedaal in de laagste stand, je been net niet gestrekt (anders oversteek je en krijg je last van je knieën) is de ideale hoogte voor lange, rechte stukken en klimmen. Bij technisch berg-af, springen en drops heb ik hem graag zo laag mogelijk en bij lekkere flowy bochten, northshores etc heb ik hem ook iets lager staan als normaal. Kort door de bocht; een dropper is onmisbaar :winkie:
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

P@trick schreef: ma 25 april 2022, 13:19pedaal in de laagste stand, je been net niet gestrekt (anders oversteek je en krijg je last van je knieën) is de ideale hoogte voor lange, rechte stukken en klimmen.
Als ik dit doe krijg ik pijn in m'n achillespezen (dat gebied in ieder geval). Zet ik het zadel wat lager gaat de pijn weg. Zet m'n voet dan ook wat verder naar voren op de flat pedal.
Het kan dus verkeren denk ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

P@trick schreef: ma 25 april 2022, 13:19 Zadelhoogte in cijfers is een leuk uitgangspunt. De ideale hoogte bepaalt je lichaam zelf.
Dit dus.
Regeltjes zijn uitgangspunten, naar believen aan te passen naar eigen voorkeur.

Als je zadel te hoog staat ga je tijdens het trappen van links naar rechts over je zadel bewegen, dat is natuurlijk niet goed. Te laag en je belast je knieën zwaarder, kan last geven. Sommigen zeggen, midden van je voet op het pedaal -dat helemaal onderin staat- en dan moet je been gestrekt zijn. Anderen zeggen, bal van de voet boven de pedaalas (dat is wel hoe je normaliter zou moeten trappen) en dan moet het been licht gebogen zijn met het pedaal onderin.
Ik denk dat je met beide methodes ongeveer op dezelfde zadelhoogte uitkomt. Maar hoe hoog het ook staat, als het tijdens het fietsen niet goed voelt gewoon een beetje bijstellen.

Dat geldt ook voor de andere afstellingen, gewoon aan jouw voorkeuren aanpassen. Kleine dingen kunnen het verschil maken, zadel een graadje meer voor- of achterover, stuur een beetje draaien in de stuurpen, zadel een centimetertje hoger of lager...
En inderdaad ook wennen aan de houding en het zadel. Dus rustig opbouwen, beter drie korte ritjes in een week dan een lange. En elke keer ook wat rust tussendoor nemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Zeker moeten we trial en error gaan doen, heb nu een bbb zadel besteld van 160 mm.
Afstellen is met die centimeters een uitgangspunt, daarna de afstelling.
Ben blij met de tips en kan nu in ieder geval naar enkele dingen kijken om nog meer plezier te krijgen.
Beetje pijn vind ik niet erg, maar kon gewoon niet meer fatsoenlijk zitten :o

Ritjes zijn nog niet lang. Meestal tegen de 20 km 2 a 3 keer in de week.
Mtb route Staphorst is een mooie route om het onder de knie te krijgen en niet zo ver bij ons vandaan.
Appelscha gaan we ook binnenkort verkennen.

Morgen de grips en zadel installeren, dan woensdag met koningsdag even op pad.

:-q
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zadels en zadelpijn is echt heel erg persoonlijk. Ik zit al op sportieve fietsen sinds 1982 en heb nog steeds af en toe zadelpijn.
Wat voor mij belangrijk is -naast een bepaald model zadel- is een goede fietsbroek. Sommige mensen hebben geluk en kunnen pijnvrij fietsen met een twee tientjes broek van de Lidl, dat is voor mij een no-go. Ook een smeerseltje ('chamois crème') helpt iets, voorkomt schuren.

De zadelbreedte is één aspect, de vorm van het zadel is ook belangrijk. De een zit goed op een vlak zadel, de ander heeft juist een iets boller (van achteren gezien) model nodig, een derde zweert bij zadels met een gleuf (daarvan weet ik inmiddels zeker dat ik gruwelijke pijnen ga lijden...).

Dus je ontkomt niet aan uitproberen. Mocht dat BBB zadel ook na een tijdje wennen niet goed bevallen zou ik naar een fietsenmaker gaan die testzadels heeft liggen. Die krijg je te leen voor een aantal ritten, dan weet je of het wat is voor je geld gaat uitgeven. Ze zijn vaak in een spuuglelijke kleur zodat de klanten het wel altijd terug komen brengen :D
Ik heb vroeger ook weleens een zadel mee gekregen van een inruilfiets om uit te proberen. Dat was wel bij een winkel waar ik toen vaste klant was.

Wat ook veel kan uitmaken is een klein beetje kantelen, echt minimaal. Het beste is daarvoor een zadelpen die je traploos kunt instellen qua hoek, dus niet eentje met zo'n klem met kleine vertanding. De meeste zadelpennen met twee boutjes voor de klem zijn traploos te verstellen. Het uitgangspunt voor zadelafstelling is de bovenkant horizontaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mijn inziens ligt focus te vaak op de afstelling van de fiets. Daarmee zeg ik niet dat het niet belangrijk is, maar ik denk dat je erg veel winst gaat halen uit actief aan de slag gaan met je core stability.
Volgens mij wordt er te vaak gedacht dat mountainbiken 'opstappen en wegfietsen' is. Maar ga je serieus fietsen, dan is het goed om je lichaam ook serieus te nemen. Mijn divies: niet alleen investeren in je fiets, maar ook in je lichaam.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

maaf2 schreef: di 26 april 2022, 09:06 Mijn inziens ligt focus te vaak op de afstelling van de fiets. Daarmee zeg ik niet dat het niet belangrijk is, maar ik denk dat je erg veel winst gaat halen uit actief aan de slag gaan met je core stability.
Volgens mij wordt er te vaak gedacht dat mountainbiken 'opstappen en wegfietsen' is. Maar ga je serieus fietsen, dan is het goed om je lichaam ook serieus te nemen. Mijn divies: niet alleen investeren in je fiets, maar ook in je lichaam.
Dat gaat toch vanzelf als je vaker fietst. Ik ben jaren terug begonnen om mijn core stabiliteit met iets waar ik plezier aan beleefde te verbeteren omdat ik overbelast was .Dat werd mtb'n .Nu heb ik nooit meer klachten.
Plaats reactie